پلنگ‌های شهرستان طارم زندگی آرام و بی‌دغدغه دارند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم از توابع استان زنجان گفت: ارتفاعات شهرستان طارم که زیستگاه اصلی پلنگ‌های این استان است بسیار امن و آرام است و این حیوانات زندگی بی دغدغه‌ای دارند.

ادامه

ایران, ایران شناسی, محیط زیست

گذر از مسیری افسانه‌ای…

پل رودخانه خداآفرین و پلکان دژپارت در منطقه بازفت قرار دارد که عشایر این منطقه باید برای عبور از آن استفاده می‌کنند، این مسیر صعب‌العبور برای تردد انسان و حیوان بسیار خطرناک است و امکان سقوط به دره و رودخانه وجود دارد، اما عشایر برای کوتاه شدن زمان کوچ از آن استفاده می‌کنند تا به ... گذر از مسیری افسانه‌ای…

ادامه

ایران, ایران شناسی, عشایر, گزارش, محیط زیست

کهن‌ترین سکونتگاه اولیه انسان هوشمند با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال + ویدئو

بر اساس این تحقیق، اجداد اروپاییان از این منطقه به سرزمین فعلی خودشان مهاجرت کرده‌اند.   سرپرست هیئت کاوش باستان ‌شناختی غار کلدر با اشاره به کاوش‌های جدید در این غار گفت : . با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ، خرم‌آباد قدمتی بیشتر از ۵۴ هزار سال دارد.   بهروز بازگیر اظهار داشت : ... کهن‌ترین سکونتگاه اولیه انسان هوشمند با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال + ویدئو

ادامه

ایران, ایران شناسی, خبر

“بَزمان” نگین اکوسیستمی سیستان و بلوچستان‌

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تنوع بالای گونه های جانوری و گیاهی، منطقه بزمان را به نگین اکوسیستمی سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است.

‌دکتر غلامرضا نوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: منطقه بزمان با مساحت ۳۰۰ هزار هکتار در محدوده جغرافیایی جنوبی استان سیستان و بلوچستان و شمال غرب ایرانشهر، شرق حوزه جازموریان گسترده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای برتر در زمینه برخورداری از پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری متنوع در سطح بین المللی به حساب می‌آید.

نوری تصریح کرد: پوشش گیاهی منطقه بزمان جز فلور بلوچی یا همان خلیجی و عمانی است، از نظر اقلیمی در گروه مناطق بیابانی و خشک قرار دارد.

به گفته وی همچنین جاذبه های اکوتورستمی منطقه نیز از تنوع بالای برخوردار است و این منطقه به دلیل دارا بودن حدود ۳۵ درصد گونه‌های جانوری ایران بخصوص گونه منحصر به فردی همچون خرس سیاه و خرندگان کمیاب فرصت بوم گردی مناسبی را فراهم آورده است.

وی بیان کرد: علاوه بر فون و فلور از جاذبه‌های بوم گردی می‌توان به دیگر نقاط بزمان همچون کوه آتشفشان بزمان،‌ غار کرمانچی و چشمه آب گرم بزمان اشاره کرد.

نوری اظهار کرد: به همن منظور با استفاده مطلوب از شاخص‌های منطقه، بزمان را می‌توان یکی از پویاترین فعالیت‌ها در ایجاد تحول اقتصادی و اجتماعی جنوب شرق ایران تبدیل کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: منطقه بزمان با دارا بودن پتانسیل‌های بالای جاذبه‌ها اکوتوریسمی که حدود ۴۰ سال قبل تاکنون تحت مدیریت سازمان محیط زیست قرار گرفته است، می‌تواند در صورت مدیریت صحیح، خود منشاء بسیاری از تحولات اقتصادی و پایداری در منطقه باشد.