رئیس‌جمهوری برزیل: حمله حماس، کشتن میلیون‌ها کودک را توجیه نمی‌کند

رئیس‌جمهوری بزریل در انتقاد از اقدامات اسرائیل در قبال فلسطین تاکید کرد این اقدام علیه اسرائیل، کشتن میلیون‌ها کودک را توجیه نمی‌کند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری ائوروپا پرس، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در برنامه هفتگی «گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری» گفت، به دلیل اینکه حماس، حمله علیه اسرائیل انجام داده، تل ... رئیس‌جمهوری برزیل: حمله حماس، کشتن میلیون‌ها کودک را توجیه نمی‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, تحلیل, ترکیه, جهان, چین, حقوق بشر, حقوق کودک, فرانسه, فلسطین, کودکان, مصر

هشدار یونیسف درباره وضعیت فاجعه بار کودکان غزه: شمار کودک کشته‌شده تاکنون به ۵۰۰ و زخمی‌ها به هزار و ۶۰۰ نفر رسید

یونیسف از شهادت ۵۰۰ کودک فلسطینی و زخمی شدن هزار و ۶۰۰ کودک دیگر در نوار غزه ظرف یک هفته اخیر خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «سلیم اویس»، مسئول رسانه‌ای دفتر یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که شمار کشته‌های کودک در غزه تاکنون به ۵۰۰ نفر رسیده و ... هشدار یونیسف درباره وضعیت فاجعه بار کودکان غزه: شمار کودک کشته‌شده تاکنون به ۵۰۰ و زخمی‌ها به هزار و ۶۰۰ نفر رسید

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق کودک, خاورمیانه, خبر, شمال افریقا, فلسطین, کودکان

یونیسف؛ ۳۳۳ میلیون کودک از فقر شدید رنج می‌برند

یونیسف در گزارشی اعلام کرد که ۳۳۳ میلیون کودک از فقر شدید رنج می‌برند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) امروز -چهارشنبه- در گزارشی اعلام کرد که پاندمی کرونا مبارزه برای پایان دادن به فقر در میان کودکان را کند کرده است و در حال حاضر ۳۳۳ میلیون ... یونیسف؛ ۳۳۳ میلیون کودک از فقر شدید رنج می‌برند

ادامه

بانک جهانی, جهان, حقوق کودک, سازمان ملل, صحرای غربی, فقر, فقرزدایی, کودکان

بیراهه‌های مدرسـه

دانش‌آموزان روستاهای سیستان و بلوچستان برای رسیدن به کلاس درس از بین گاندو ها، رودخانه ها و جاده های خطرناک عبور می کنند. هم‌میهن؛ زانو بغل‌کرده در دل تلی از خاک و جاده‌ای نیمه‌تمام، زیرآفتاب کم‌رمق در انتظار آهن‌پاره‌ای آبی‌، سفید یا قرمز. یکی از هزاران تصویر فقر از روستاهای سیستان و بلوچستان در میان بیابان‌ها ثبت می‌شود، وقتی ... بیراهه‌های مدرسـه

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, فقر, مقاله

انتقاد چین از رفتار طالبان با زنان افغان

چین امروز (چهارشنبه) از طالبان خواست دست از محروم کردن زنان از حق تحصیل و زندگی اجتماعی برداشته و رویکرد قاطع‌تری در مبارزه با تروریسم اتخاذ کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: جامعه بین‌المللی هنوز نگرانی و انتظارات زیادی نسبت به دولت موقف افغانستان دارد، ... انتقاد چین از رفتار طالبان با زنان افغان

ادامه

افغانستان, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, حقوق کودکان, زنان, گزارش

به مناسبت روز جهانی لغو کار کودک؛ کار اجباری محصول فقر خانواده‌هاست

شبکه یاری کودکان کار در آستانه ۱۲ ژوئن (روز جهانی لغو کار کودک) بیانیه‌ای صادر کرده‌ و در آن از مسئولان ذیربط خواست به‌جای حذف کودکان کار از چهره شهر و برخوردهای قهرآمیز، زیرساخت‌ها را اصلاح کرده و از گسترش کار اجباری کودکان جلوگیری نمایند.

 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

۲۲خرداد (۱۲ ژوئن) روز جهانی لغو کار کودک درحالی فرا می‌رسد که قریب هفده سال از پیوستن ایران به کنوانسیون محو فوری بدترین اشکال کار کودک و آیین‌نامه اجرایی آن و همچنین سیزده سال از تدوین آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی می‌گذرد. به‌رغم برخی تلاش‌های صورت پذیرفته از سوی انجمن‌های غیردولتی مدافع حقوق کودکان در حوزه کار کودک و نهادهای دولتی ذیربط نه تنها شرایط این حوزه بهبود نیافته بلکه متاسفانه هر سال به آمار کودکان کار افزوده می‌شود.

 

‎اگرچه طبق قوانین داخلی و بین‌المللی به دفعات کار کودکان ممنوع اعلام شده‌است لیکن در عمل شاهد افزایش این معضل اجتماعی هستیم و علیرغم پذیرش پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک و مقاوله‌نامه‌ی شماره ۱۸۲ سازمان جهانی کار، بهره‌کشی از کودکان در بدترین شکل کار کودک ادامه دارد، علاوه بر آن برخلاف احکام قانون کار همچنان کودکان زیر ۱۵ سال توسط کارفرمایان به کار گمارده می‌شوند؛ این در حالی است که شرایط و ضوابط مصرحه در قانون کار در بهره‌گیری از نیروی کار نوجوان که بین ۱۵ تا ۱۸ سال سن دارند نیز رعایت نمی‌شوند.

 

‎دسترسی محدود و سختگیرانه به امکانات درمانی و خدمات اجتماعی همچنین بازماندگی از تحصیل بخصوص برای کودکان کار مهاجر در کنار مخاطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض انواع آسیب‌های جسمی و عاطفی، چالش‌های اجتماعی قابل لمس و مشاهده‌ای است که مسئولان بر آن چشم بسته‌اند.

 

‎باری، آینده‌ی این سرزمین از آنِ کودکان امروز است و بدیهی است جامعه‌ای که نسل امروزش دچار شدیدترین و بدترین اشکال نابرابری‌ها، بی‌عدالتی‌ها و خشونت‌هاست، آینده‌ای سالم همراه با صلح، آرامش و امنیت روانی و اجتماعی نخواهند داشت.

 

‎شبکه یاری کودکان کار، متشکل از سازمان‌های مدنی فعال در حوزه کودکان، در راستای لغو کار کودک، به‌ویژه در مشاغل سخت، بار دیگر توجه و اهتمام ویژه همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی را به اهمیت ویژه‌ی مساله کودکان کار جلب می‌نماید، مساله‌ای که راه‌حل آن، نه حذف کودکان کار از چهره شهر و برخوردهای قهرآمیز است، نه نمایش‌های مقطعی و توزیع کالا در سر معابر شهری، بلکه شیوه صحیح، توجه به ریشه‌های پدید آمدن کودک کار، یعنی فقر، بیکاری، توزیع نابرابر ثروت، مهاجرت، اعتیاد، تعطیلی کارخانه‌ها و شرایط تبعیض‌آمیز جامعه کارگری، بازماندگی از تحصیل رسمی، ضعف و خلاء قوانین حمایتی است.

 

‎شبکه یاری، مصرانه از سیاستمداران، قانونگذران و مجریان قانون تقاضا دارد که ضمن اصلاح ساختار اقتصادی – اجتماعی به نفع کودکان، با پایبندی به تعهدات بین‌المللی، ضعف‌های قانون کار و آیین‌نامه اجرایی کنوانسیون محو بدترین اشکال کار کودک مبنی بر استثنای کارگاه‌های زیر ده نفر، کارگاه‌های سنتی و خانوادگی از شمول ممنوعیت کار کودک را رفع نموده و نسبت به عدم به‌کارگیری کودکان و کار کودک نظارت ویژه‌ای اعمال گردیده، همچنین در تدوین و تصویب آیین‌نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار تسریع گردد، بدین ترتیب در راستای لغو کار کودک و صیانت از حقوق کودکان گامی موثر در ارتقای سلامت جسمی، روانی، بهداشتی و ایمنی کودکان این سرزمین بردارند.

 

در خاتمه از وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست می‌دارد که به هنگام حضور در اجلاس سازمان بین‌المللی کار در معیت نمایندگان حقیقی تشکل‌های کارگری، گزارشی واقعی از اجرای مقاوله‌نامه شماره ۱۸۲ سازمان جهانی کار، ارائه نمایند.

 

‎به امید آن روز که هیچ کودکی به دلیل فقر، تنگدستی و تامین معاش خانواده در مسیر مخاطره‌آمیز کار اجباری قرار نگیرد.

ایلنا

انتقاد یک عضو شورای شهر از به‌کارگیری کودکان کار در شهرداری تهران

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از بکارگیری کودکان و نوجوانان توسط پیمانکاران شهرداری گفت: با این وجود در شهرداری زمینه‌های آشکاری وجود دارد که از کودکان در مشاغل سخت به ویژه جمع‌آوری زباله، سودجویی می‌شود.

ادامه

ایران, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری