به دنبال درگذشت السبسی؛ یک هفته عزای عمومی در تونس اعلام شد

به دنبال درگذشت رئیس جمهور تونس، دولت این کشور یک هفته عزای عمومی اعلام کرد.

 

به نقل از المیادین، به دنبال درگذشت رئیس جمهور تونس، دولت این کشور یک هفته عزای عمومی اعلام کرد.

 

بر اساس این گزارش، دفتر ریاست جمهوری تونس امروز از درگذشت قائد باجی السبسی در ۹۲ سالگی خبر داد.

 

«باجی قائد السبسی» رئیس جمهوری تونس امروز پنجشنبه در سن ۹۲ سالگی درگذشت. دفتر ریاست جمهوری تونس با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر را اعلام کرد تا به گمانه‌‍زنی‌ها و اخبار ضد و نقیض در این خصوص پایان داده باشد.

 

درگذشت قائد باجی السبسی در حالی اتفاق افتاد که وی به دلیل وخامت حال جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود. البته پیشتر نیز در تاریخ ۶ تیرماه السبسی به دلیل وخامت اوضاع جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود اما پس از طی دوره درمان و مداوا بهبود پیدا کرده بود. در هر صورت، همانطور که پیشتر گفته شد، دفتر ریاست جمهوری تونس درگذشت السبسی را به طور رسمی اعلام کرده است.

 

«محمد باجی قائد السبسی» در تاریخ ۲۶ نوامبر سال ۱۹۲۶ در «سیدی بوسعید» تونس چشم به جهان گشود. الباجی قائد السبسی (Mohamed Beji Caid Essebsi) در دوران حکومت «حبیب بورقیبه» که با کودتای «زین العابدین بن علی» سرنگون شد، مدتی وزیر امور خارجه تونس بود. محمد باجی قائد السبسی از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۶ وزیر امور خارجه تونس بود.

 

باجی قائد السبسی که فارغ التحصیل در رشته حقوق از کشور فرانسه است همچنین از ۲۷ فوریه ۲۰۱۱ تا ۲۴ دسامبر ۲۰۱۱ نخست وزیر این کشور بود و پایه‌گذار حزب سیاسی «حرکه نداء تونس» نیز به شمار می‌رود. او در انتخابات ریاست جمهوری تونس در سال ۲۰۱۴ که نخستین همه پرسی پس از انقلاب تونس (۲۰۱۰-۲۰۱۱) بود، به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد. بنابراین، باجی قائد السبسی در صفوف اولین رؤسای جمهوری تونس پس از برچیده شدن نظام حکومت دیکتاتوری در این کشور قرار گرفت.

 

او پس از برعهده گرفتن منصب ریاست جمهوری در تونس رویه‌ای متفاوت با «منصف المرزوقی» رئیس جمهور قبل از خود را به ویژه در قبال سوریه، درپیش گرفت. دولت السبسی پس از برعهده گرفتن مسئولیت صراحتاً اعلام کرد که اقدامات و مواضع منصف المرزوقی در قبال سوریه و قطع روابط تونس با این کشور اشتباه بزرگی بوده است و بدین ترتیب، تونس برای احیای این روابط ازدست رفته تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

 

این اولین مواضع دولت السبسی پس از روی کار آمدن در تونس در قبال دولت دمشق بود. وی پس از ریاست جمهوری، همچنین با وضع قوانین، انتقال تروریست‌های تونسی به خاک سوریه برای جنگ با دولت قانونی دمشق را تقریباً متوقف ساخت. این درحالی است که در زمان ریاست جمهوری المرزوقی انتقادات فراوانی پیرامون ورود بدون دردسر تروریست‌های تونسی به خاک سوریه علیه وی مطرح می‌شد؛ انتقاداتی که البته هیچگاه به آنها واکنشی نشان داده نشد.

 

از سوی دیگر، مواضع السبسی و حزب متبوعش یعنی «نداء» در قبال مسأله فلسطین نیز کاملاً روشن و شفاف اعلام شد. پس از روی کار آمدن السبسی در تونس به عنوان نماینده معرفی شده حزب نداء، این حزب با اعلام مواضع خود در قبال موضوع فلسطین، جنایت‌های مستمر اسراییل علیه فلسطینیان را محکوم کرده و جامعه بین‌المللی را مسئول این تجاوزات اسراییل دانست.

 

علاوه بر این، باجی قائد السبسی، رئیس جمهوری فقید تونس نیز همواره در نشست‌های متعدد در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بر لزوم حمایت از حقوق از دست رفته فلسطینیان، بازگشت آوارگان فلسطینی به اراضی مادری خود و همچنین تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس اشغالی تأکید می‌کرد. این مواضع شفاف السبسی به شدت مورد انتقاد کشورهای غربی و عربی قرار می‌گرفت.

 

السبسی همچنین مواضع قاطعانه ای را در برابر اسراییل و اشغالگری آن در منطقه اتخاذ کرد. به عنوان نمونه می‌توان به مواضع وی در قبال اشغالگری اسراییل در اراضی اشغالی جولان اشاره کرد. السبسی در همین ارتباط صراحتاً تأکید می‌کرد: «جولان سرزمینی عربی و اشغال شده است. حاکمیت اراضی اشغالی جولان باید به صاحبان اصلی آن یعنی دولت سوریه بازگردد و می‌بایست تلاش‌ها در این زمینه صورت گیرد». این مواضع درحالی اتخاذ می‌شد که کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین همواره خواستار تغییر مواضع دولت تونس به ریاست السبسی در قبال اسراییل بودند.

 

السبسی همچنین در طول دوران مسئولیتش هیچگاه نپذیرفت که با سیاست‌های ضد ایرانی عربستان سعودی و همچنین دیگر سیاست‌های ثبات زدای این رژیم همراهی کند. به عنوان نمونه می‌توان به تلاش‌های گسترده عربستان سعودی برای همراه ساختن السبسی با خود در قالب ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن اشاره کرد. علیرغم تلاش‌های گسترده سعودی در این زمینه، السبسی صراحتاً اعلام کرد که تونس جزئی از ائتلاف ضد یمن نخواهد بود.

 

همانطور که گفته شد، السبسی همچنین در هیچیک از سیاست‌های ضد ایرانیِ عربستان سعودی در منطقه نیز با ریاض همراه نشد و هیچگاه تحت تأثیر سیاست «تهدید و تطمیع» سعودی نیز برای ایستادن در مقابل ایران در منطقه، قرار نگرفت. همین خط مشی سیاسی موجب شد تا سران غربی و عربی دل خوشی از باجی قائد السبسی نداشته باشند.

 

وی در اواخر دوران مسئولیتش یعنی طی ماه‌های گذشته نیز تلاش زیادی را به منظور احقاق حقوق ازدست رفته سوریه در نهادها و مؤسسات عربی ازجمله اتحادیه عرب به کار بست؛ تلاش‌هایی که البته با کارشکنی‌های عربستان سعودی و متحدانش یعنی امارات متحده عربی و بحرین هیچگاه به نتیجه نرسید.

 

در همین راستا، السبسی تلاش زیادی کرد تا کرسی سلب شده از سوریه در اتحادیه عرب به این کشور بازگردد اما با این حال، عربستان سعودی با کارشکنی‌های متعدد، مانع از تحقق این مهم شد. السبسی بارها تأکید کرد که نه دولت‌های غربی و عربی، که مردم سوریه خود باید سرنوشتشان را تعیین کنند و این حق نباید از آنها گرفته شود.

مهر

روسیه: خودداری آمریکا و ناتو از مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مشکوک است

روسیه با توجه به افزایش قابل توجه تولید، کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، خودداری آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از مبارزه با این پدیده را بسیار مشکوک و حیرت آور خواند.   وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: متاسفانه وضعیت تولید و قاچاق مواد مخدر ... روسیه: خودداری آمریکا و ناتو از مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مشکوک است

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه, ناتو

مسکو حضور مزدوران جنگی آمریکا در افغانستان را بی خردی واشنگتن خواند

روسیه جایگزینی مزدوران جنگی آمریکا با نظامیان این کشور در افغانستان را بی خردانه خواند و این رویکرد را رد کرد.   ضمیر کابل‌اف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در گفت وگو با روزنامه نزاویسیمایا گازتا خاطرنشان کرد که مسکو در مورد قصد واشنگتن برای اعزام کارکنان شرکت‌های نظامی خصوصی به افغانستان بدبین ... مسکو حضور مزدوران جنگی آمریکا در افغانستان را بی خردی واشنگتن خواند

ادامه

اقتصادی, امریکا, تروریسم, جهان, خبر, روسیه

بنیانگذار بلک واتر: راهبرد آمریکا در افغانستان پرهزینه و شکست خورده است

‘اریک پرینس’ بنیانگذار گروه امنیتی ‘بلک واتر’ و نظامی سابق نیروی دریایی آمریکا گفت ‏که راهبرد آمریکا در افغانستان پرهزینه بوده و شکست خورده است.‏   این مقام نظامی- امنیتی نزدیک به کاخ سفید، روز یکشنبه در گفت و گو با تلویزیون فاکس نیوز اظهار داشت: ما اکنون برای افغانستان بیش ‏از بودجه نظامی سالانه ... بنیانگذار بلک واتر: راهبرد آمریکا در افغانستان پرهزینه و شکست خورده است

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر

تهدید هند به تکرار “حملات هدفمند” در کشمیر پاکستان

فرمانده ارتش هند تهدید کرد در صورت لزوم “حملات هدفمند” بیشتری در سراسر خط جدایی منطقه کشمیر پاکستان صورت می‌گیرد.   به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمانده ارتش پهند در جریان کنفرانس خبری در دهلی‌نو گفت: حملات هدفمند سپتامبر گذشته نشان داد که اگر شرایط هشدار دهنده باشد،‌ چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. اگر باز هم ... تهدید هند به تکرار “حملات هدفمند” در کشمیر پاکستان

ادامه

پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان