قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

پالتیکو: اوکراین در مسیر شکست است

نشریه آمریکایی «پالتیکو» اوضاع ارتش اوکراین را به لحاظ تسلیحات و تعداد سربازانش ناگوار دانسته و معتقد است که کی‌یف در آستانه شکست از روسیه قرار دارد. به گزارش ایسنا، روزنامه پالتیکو در مطلبی با عنوان «اوکراین به سمت شکست به پیش می‌رود» به قلم «جیمی دتمر»، تحلیگر بخش اروپای این نشریه نوشته است: «کافی ... پالتیکو: اوکراین در مسیر شکست است

ادامه

آمریکا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

نشریه پولیتیکو شکست ارتش اوکراین در نبرد با روسیه را طی ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، بنا به پیش‌بینی یک رسانه غربی، ارتش اوکراین احتمالاً در چند ماه آینده در جبهه نبرد دچار شکست می‌شود. نشریه پولیتیکو به نقل از چند افسر بلندپایه نظامی روز چهارشنبه اعلام کرد ... پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

ادامه

اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

به دنبال اقدامات تحریک آمیز ۳ کشتی‌ نظامی اوکراینی، روسیه به شدت تهدید به مقابله کرد

وزارت خارجه روسیه هشدار داد اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین در خلیج کرچ که با هماهنگی آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته، عواقب جدی دارد و مسکو با هر تهدیدی برای تمامیت ارضی و امنیت روسیه با جدیت مقابله خواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری «تاس»،وزارت امور خارجه روسیه امروز دوشنبه، در بیانیه‌ای در رابطه با اقدامات تحریک‌آمیز طرف اوکراینی در خلیج کرچ در دریای آزوف، اعلام کرد که این کشور هرگونه تحرکاتی که تهدیدی برای تمامیت ارضی و امنیت روسیه باشد با شدیدترین شکل مقابله خواهد کرد.

 

در این بیانیه تاکید شده است: «ما می‌خواهیم به طرف اوکراینی هشدار دهیم که خط مشی مقامات کی‌یف برای تحریک یک درگیری نظامی با روسیه در آب‌های دریای آزوف و دریای سیاه که در هماهنگی با آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته، بدون تردید عواقب جدی برای آنها خواهد داشت. چرا که فدراسیون روسیه قاطعانه هر نوع تهدیدی که تمامیت ارضی و امنیت کشور را به خطر بیاندازد، مقابله خواهد کرد.»

 

در این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه روسیه با شدیدترین شکل اقدامات تحریک آمیز صورت گرفته از سوی کشتی‌های ناوگان دریایی اوکراین در تاریخ ۲۵ نوامبر (۴ آذر ماه) در نقض حریم دریایی روسیه را مورد اعتراض قرار می‌دهد. علاوه بر این، روسیه خواستار تشکیل فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل شده تا اوضاع به وجود آمده در این منطقه بررسی شود.»

 

اوضاع در منطقه دریای آزوف صبح روز جمعه ۲۵ نوامبر (۴ آذر ماه) وخیم شد. سه کشتی نیروی دریایی اوکراین با نقض کنوانسیون سازمان ملل، به آب‌های ساحلی روسیه وارد شده و به سمت تنگه کرچ پیش رفتند.

 

براساس اطلاعات سرویس امنیت فدرال شبه جزیره کریمه، طرف اوکراینی هیچگونه درخواستی برای عبور ناوگان خود از این تنگه ارائه نکرد. کشتی‌های اوکراینی به علائم هشدار دهنده مرزبانان روسی توجه نکرده و «مانورهای خطرناک» را انجام دادند. در واکنش به این اقدامات تحریک آمیز، قایق‌های نظامی روسی و یک کشتی باری این کشور مانع از ورود آنها به خلیج کرچ شدند. بعد از آن، جنگنده‌های سوخو- ۲۵ روسیه نیز گشت‌زنی در حریم هوایی منطقه را آغاز کردند. در این رابطه دستور داده شد تا تنگه کرچ به روی عبور و مرور کشتی‌های غیرنظامی بسته شود. تا امنیت آنها در معرض خطر قرار نگیرد.

 

بعد از آن، عصر روز جمعه این کشتی‌ها بار دیگر تلاش کردند تا به اقدام غیرقانونی خود ادامه دهند. کشتی‌های اوکراینی به درخواست قانونی کشتی‌ها و قایق‌های نیروهای مرزبانی ناوگان دریای سیاه روسیه برای همراهی آنها پاسخ نداده و شروع به انجام مانورهای خطرناک نمودند. بدین ترتیب نیروهای مرزبانی روسیه برای متوقف کردن کشتی‌های نظامی اوکراینی متوسل به استفاده از سلاح شدند و هر سه کشتی در آبهای ساحلی روسیه توقیف شدند. در جریان این حادثه سه نظامی اوکراینی زخمی شدند که اقدامات اولیه پزشکی برای کمک به آنها انجام گرفته است.

 

تنگه کرچ امروز، بار دیگر برای عبور و مرور کشتی‌های غیرنظامی در منطقه آزاد شده است.

تسنیم

روسیه فرود آمریکایی‌ها روی ماه را راستی‌آزمایی می‌کند

«دیمیتری روگزین» رئیس سازمان فضایی روسیه روز شنبه با اشاره به پروژه سازمان متبوعش برای سفر به ماه گفت : ماموریتی تعریف کرده‌ایم تا حضور فضانوردان آمریکایی در ماه (در جریان پروژه آپولو ۱۱) را راستی آزمایی کنیم.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

اتحادیه اروپا خواستار حفظ پیمان موشکی میان روسیه و آمریکاست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موشکی، بر لزوم حفظ و اجرای کامل توافقات مربوطه تأکید کرده و از اتخاذ تدابیر خاصی در رابطه با وخامت اوضاع در دریای آزوف خبر داد.   روزنامه «ایزوستیا» امروز نوشت: “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات ... اتحادیه اروپا خواستار حفظ پیمان موشکی میان روسیه و آمریکاست

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

هشدار روسیه به‌اوکراین درباره هرگونه ماجراجویی در دریای آزوف

وزارت خارجه روسیه به دولت اوکراین هشدار داده تا از هر نوع ماجراجویی برای تغییر وضعیت دریای آزوف و تلاش برای استقرار پایگاه نظامی در این منطقه خودداری کند،‌ در غیر این صورت، مسئولیت عواقب آن تنها برعهده مقامات کی یف و حامیان غربی آنها خواهد بود.

ادامه

امریکا, بلژیک, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا