چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

به دلیل مشکلات معیشتی؛ دانشجویان دکتری مقابل وزارت علوم تجمع کردند

جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه های روزانه تهران در اعتراض به  شرایط سخت ارایه وام ویژه دکتری، دغدغه های معیشتی، عدم ارایه حقوق ماهانه به این دانشجویان، مقابل ساختمان مرکزی وزارت علوم تجمع کرده‌اند.

 

یکی از دانشجویان دکتری معترض در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: براساس قانون باید به دانشجویان دکتری حقوق ماهیانه تعلق گیرد، اما نه تنها حقوق داده نمی شود بلکه شرایط دریافت وامهایی که سال های پیش ارایه می شد، نیز سخت شده و دانشجویان نمی توانند حتی این وامها را نیز دریافت کنند.

 

به گفته دانشجویان معترض، این دانشجویان از ساعت ۱۱ صبح امروز چهارشنبه مقابل وزارت علوم تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان هستند ولی تاکنون هیچ یک از مسئولان وزارت علوم برای پاسخگویی به این دانشجویان در جمع آنها حاضر نشده است.

 

معترضین پلاکاردهایی در دست دارند که روی آنها شعارهایی مانند، «دانشجو دکتری خود را وقف علم می کند ولی دغدغه معیشت دارد»، «دانشجو دکتری بودن همه جا شغل محسوب شده و حقوق دارد»،  «ایران می مانیم اگر حداقل معیشت را برایمان فراهم کنید» و «این یک حرکت سیاسی نیست بلکه یک مطالبه دانشجویی است، پژوهش شغل من است و حقوق ماهیانه حق من است» نوشته شده است.

چهارمین روز تجمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به پولی شدن دروس جبرانی

امروز ۱۴ دی ۹۵  دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای چهارمین روز متوالی دست به تجمع اعتراضی زدند. دریافت اجباری شهریه دروس جبرانی دلیل این تجمع اعتراضی دانشجویان است.   لازم به ذکر است که روز سوم تجمع دانشجویان تربیت مدرس، احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس و دبیر هیات امنای دانشگاه(که مسئولیت تعیین هزینه دروس جبرانی را به ... چهارمین روز تجمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به پولی شدن دروس جبرانی

ادامه

ایران, خبر, دانشجویی

شعار دانشجویان در دانشگاه ارومیه: زندانی سیاسی آزاد باید گردد

۱۷ آذر ۹۵ از ساعت ۱۸ عصر سالن چمران دانشگاه اورمیه در حضور قریب به ۱۰۰۰ دانشجو، میزبان دکتر فاطمه راکعی (به‌عنوان سخنران) و شهربانو امانی (مهمان ویژه) نمایندگان سابق مجلس بود.   علی درگاهی مدیرمسئول نشریه یول با حضور در جایگاه، به ایراد متن سخنرانی خود پرداخت. وی ضمن انتقاد از فضای خفقان دانشگاه ... شعار دانشجویان در دانشگاه ارومیه: زندانی سیاسی آزاد باید گردد

ادامه

ایران, جنبش دانشجویی, خبر, دانشجویی, یادنامه

بهاره هدایت؛ کارنامه دانشجویان قابل‌ قبول‌تر از بعضی اصلاح‌طلبان عالی‌رتبه است

فعالان جنبش دانشجویی معمولا از سوی سیاست‌ورزان حرفه‌ای متهم می‌شوند که خرد و احتیاط لازم را در کنش‌های خود ندارند و در بزنگاه‌های سیاسی رفتارهایی هیجانی از خود بروز می‌دهند و آرمان‌گرایی‌شان در تقابل با روند اصلاحات تدریجی است. عمده این نقدها هم از سوی اصلاح‌طلبان درون حکومت بیان می‌شود که سازش و مصلحت و ... بهاره هدایت؛ کارنامه دانشجویان قابل‌ قبول‌تر از بعضی اصلاح‌طلبان عالی‌رتبه است

ادامه

ایران, دانشجویی, مصاحبه و گفتگو