پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر کاستوریکا کارگردان سینما و موسیقی دان صرب گفت: غرب روسیه را مسئول فروپاشی استعمار در سراسر جهان می‌داند، اما نابودی استعمار روند اجتناب ناپذیر بوده است. به گزارش سه شنبه شب ایرنا از “خبرگزاری تاس”. پوتین در دیدار این کارگردان صرب در مسکو افزود: این ترس ... پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ادامه

آسیا, آفریقا, آمریکای لاتین, اتحاد شوروی, استعمار, تاریخ, تحلیل, جهان, روسیه, صربستان, غرب

واکنش وزارت خارجه روسیه به سخنان وزیر امور خارجه آلمان در مورد کشاندن ناتو به جنگ

نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، پس از سخنان وزیر امور خارجه آلمان در مورد کشاندن ناتو به جنگ، خواستار خرید کتاب درسی برای او شد. به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در مورد اظهارات آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته می‌خواهد ناتو ... واکنش وزارت خارجه روسیه به سخنان وزیر امور خارجه آلمان در مورد کشاندن ناتو به جنگ

ادامه

آلمان, اروپا, اوکراین, تاریخ, تحلیل, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

رئیس‌جمهور لهستان: از منظر تاریخی، کریمه متعلق به روسیه است

رئیس‌جمهور لهستان با ابراز تردید از اینکه اوکراین بتواند شبه‌جزیره کریمه را از روسیه بگیرد، گفت: شبه‌جزیره کریمه از نظر تاریخی در اکثر دوران‌ها بخشی از روسیه بوده است. به گزارش ایسنا، آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان در پاسخ به اینکه آیا باور دارد اوکراین می‌تواند کریمه را از روسیه بگیرد، طرحی که بارها توسط کی‌یف ... رئیس‌جمهور لهستان: از منظر تاریخی، کریمه متعلق به روسیه است

ادامه

اتحادیه اروپا, اوکراین, تاریخ, جهان, روسیه, شرق اروپا, لهستان

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به بهانه انقلابی که با فروریزی خاموش شد

فوریه ۱۰۳ سال پیش بود که اعتصابات سراسری کارگری سرانجام نسخه نیکلای دوم را پیچید تا حکومت تزاری پس از نزدیک به ۴۵۰ سال خاتمه بیابد. به دنبال چندین برابر شدن قیمت گوشت و سیب‌زمینی و … از یک سو و سوء مدیریت تزار در جنگ جهانی اول، مردم به خیابان‌های سن‌پترزبورگ (آن زمان پتروگراد نامیده می‌شد) آمدند. معترضان از یک سو خواستار خروج روسیه از جنگ بودند و از سوی دیگر، تدبیر دولت برای کنترل قیمت‌ها را مطالبه داشتند.

 

نیکلای دوم که تجربه یکشنبه خونین در اکتبر ۱۹۰۵ را به خوبی به خاطر داشت، گمان کرد که این بار نیز با توسل به قدرت لوله تفنگ، قدرت خویش را حفظ می‌کند، غافل از آنکه میان این ‌سالها به همان اندازه که از جبر بهره برده،‌ از سرمایه معنوی قدرت او کاسته شده است. همین فقدان مقبولیت سبب شد که سربازان که سال‌ها ابزاری برای سرکوب مردم بودند، این‌بار نه تنها به سوی معترضان شلیک نکنند، بلکه به آنها بپیوندند تا پادشاه به یکباره ورشکست شود و از قدرت کنار گذاشته شود.

 

اگرچه انقلاب فوریه ۱۹۱۷ که منجر به سرنگونی دولت خودکامه تزار شد و بسیاری از روشنفکران وقت آن را طلوع آزادی می‌خواندند، اما کندی اقدامات و ناهماهنگی در کارها و به ویژه در جبهه‌های جنگ جهانی اول، سبب شد تا بار دیگر بحران تعمیق شود. دولت موقت که در ابتدا شعارهای زیبایی می‌داد و بر آزادی بیان و مطبوعات تاکید داشت، در تابستان همان سال به واسطه کشته شدن تعداد زیادی از روس‌ها در جبهه‌های جنگ به دلیل عدم راهبرد صحیح و پشتیانی درست با اعتراض‌های خیابانی مواجه شد. هنوز سه-چهار ماه از به قدرت رسیدن دولت جدید تب تند اصلاح‌طلبانه آن نگذشته بود که دولت موقت برای سرکوب معترضان دست به بازداشت‌های وسیعی زد و آنها را به ادعایی این که طرفدار آلمان‌ها هستند،‌ دستگیر می‌کرد. همین موضوع سبب شد میان ماه‌های آگوست و اکتبر مردمی بسیاری به طرفداری از بلشویک‌ها روی آوردند و شعار «صلح برای مردم؛ زمین برای دهقانان و کارخانه‌ها برای کارگران» سر دهند.

 

شاید بتوان گفت که به دنبال سقوط تزار، روسیه به یکباره به یکی از لیبرال‌ترین‌ کشورها در جهان تبدیل شده بود، اما انتخاب رویکرد جنگ یا صلح در فرآیند جنگ جهانی اول و همچنین تامین کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب، چالش بزرگی بود که به پاشنه‌ آشیل دولت موقت تبدیل شد تا خیلی زود مقبولیت خود را از دست بدهد.

 

لنین که به دنبال پایان ایام تبعیدش در دوران تزار، روسیه را در سال ۱۹۰۰ به مقصد اروپا ترک کرده بود و در این مدت، روزنامه‌ای را با تمرکز بر اخبار جنبش کارگری در اروپا منتشر می‌کرد و مردم را به انقلاب فرا‌می‌خواند. او اگرچه در اعتراضات ژانویه و اکتبر ۱۹۰۵ از جایگاهی برخوردار نبود، اما آرام آرام توانست به رهبری بلشویک‌ها درآید. با طلوع آزادی،‌ او نیز در آوریل ۱۹۱۷ به کشورش برگشت و با استقبالی دوگانه روبرو شد. طبیعتا او از جایگاهی در قدرت موقت برخوردار نبود و از همان نخستین سخنرانی‌اش در ایستگاه قطار و در بدو ورود، دولت تازه تاسیس را نوکر بورژواها و طبقه روشنفکران دانست.

 

تاریخ روابط بین‌الملل نشان داده است که اغلب کشورهایی که انقلابی را تجربه می‌کنند، با پدیده دولت موقت روبرو می‌شوند که متشکل از نخبگان آن انقلاب است که وظیفه گذار را بر عهده دارند. اما شرایط انقلابی سبب می‌شود که موج وسیعی از هیجانات بر کنش‌های سیاسی-اجتماعی شهروندان غلبه کند و در فضایی آرمان‌گرایانه به نقد عریان افراد تازه به قدرت رسیده بپردازند. به نظر می‌رسد که لنین نیز این موضوع را به خوبی درک کرده بود و از همین فرصت بهره برد تا کادر بلشویک‌ها را گسترش دهد و با صبر حوصله در فرآیندی کوتاه مدت وعده‌های دروغین دولت موقت را برای مردم پررنگ کند.

 

گفته می‌شود که با آغاز پاییز بلشویک‌ها بیش از ۳۰۰هزار عضو داشتند و همه چیز برای انقلاب دوم فراهم بود. این انقلاب خاموش در شامگاه ششم نوامبر آغاز شد و علاوه بر بلشویک‌ها، دیگر احزاب چپ نیز در آن مشارکت داشتند و صبح هفتم نوامبر بدون خونریزی تمامی ادارات شهر به تصرف آنها درآمد و تنها کاخ زمستانی در اختیار نخست‌وزیر دولت موقت بود که بعدازظهر همان روز آن هم بدون خونریزی بدست بلشویک‌ها افتاد. به دنبال انقلاب اکتبر شورای کمیسرهای خلق به عنوان عالی‌ترین نهاد قدرت تشکیل و لنین به ریاست آن برگزیده شد. اندکی بعد لنین فرمان صلح را امضا کرد تا به موجب آن روسیه از جنگ جهانی اول خارج شود و سپس فرمان زمین را صادر کرد تا زمین‌ها به مالکیت دولت درآید.

 

همان طور که اشاره شد، انقلاب دوم در هفتم و هشتم نوامبر ۱۹۱۷ صورت گرفت؛ اما از آنجا که در تقویم قدیم روسیه، برابر بود با ۲۵ و ۲۶ اکتبر، از همین جهت به انقلاب دوم انقلاب اکتبر گفته می‌شود. خیلی زود، پتروگراد به لنینگراد تغییر نام داد و اگرچه لنین وعده داده بود که زمانی که قدرت را به دست بگیریم، آن را رها نخواهیم کرد؛ اما این انقلاب مبتنی بر ایدئولوژی ( در فقدان رهبر بزرگ خود )، ۷۴ سال بعد به واسطه فروپاشی، خاموش شد.

احمد وخشیته دانشیار دانشگاه ملی اوراسیا

دیدبان روسیه

مایکل مور چشم‌پوشی دولت آمریکا از نقش عربستان‌ در حملات یازده سپتامبر را افشا کرد

«مایکل مور» مستندساز دمکرات آمریکایی در سالگرد حملات یازده سپتامبر از چشم‌پوشی دولت آمریکا از نقش سعودی‌ها بعد از ۱۹ سال حمله تروریستی به برج‌های دوقلو خبر داد.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, تاریخ, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, عراق, عربستان سعودی

مستندِ «کودتای۵۳» روایتی از سرکوبِ تحوّل‌خواهی دموکراتیک در ایران

تقی امیرانی، سازندهٔ مستند ”کودتای ۵۳ “به‌درستی می‌گوید: ”این کودتا نه‌فقط ۶۰ سال مناسبات غرب با ایران را شکل داد، بلکه خاورمیانه را تغییر داد. فقط تصوّرش را بکنید که اگر در آنجا [ایران] دموکراسی می‌بود.“

ادامه

اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایران, تاریخ, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, دخالت نظامی, سیاسی, یادنامه

پیامد‌های کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و شکست انقلاب مردمی ۱۳۵۷

کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، یکی از کلیدی‌ترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران است که اثرهای آن هنوز هم در دو عرصهٔ مشخص و به‌هم پیوسته به‌نحوی بارز لمس‌شدنی‌اند.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, تاریخ, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, دخالت نظامی, سرمایه‌داری, سیاسی, مقاله, نئولیبرالیسم, یادنامه