هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

بهره‌برداری از مذهب، کلید سلطهٔ طبقهٔ حاکم است

“مزمل مختار” می‌نویسد: با دست‌کاری و بهره‌برداری از مذهب، نخبگان حکومت‌کننده در پاکستان آزادی بیان و عقیده را سرکوب کرده و آزادی عمل اندیشه‌های ترقی‌خواهانه را به‌طور همه‌جانبه سلب می‌کنند.

 

“والتر لیپمن”، یک نظریه‌پرداز لیبرال دمکراسی در ایالات‌متحده بود. او مدافع و پشتیبان استفاده از تبلیغات به‌منظور نظارت بر ساختار اندیشگی اجتماع و سازگار کردن سمت‌وسوی آن با نظام طبقاتی موجود بود. او طرفدار جا انداختن نظریه‌یی بود که آن را تولید رضایت‌مندی می‌نامید. اساس این نظریه بر تن دردادن و هم‌نوایی کردن توده‌های مردم با چیزهایی که میل ندارند انجام دهند، قرار گرفته است.

 

لیپمن استدلال می‌کرد که، در یک کشور برخوردار از دمکراسی، مردم به چند طبقه تقسیم می‌شوند. در میان این طبقه‌ها، تقدم با طبقهٔ کارشناسان است. این گروه بخش بسیار کوچکی از جمعیت را تشکیل می‌دهد. کارکرد آن تصمیم‌گیری و گرداندن دستگاه سیاسی-اقتصادی و نظری است. طبقهٔ دوم توده و جمعیتی سردرگم است که اکثریت جامعه را شامل می‌شود. آنان نظاره‌گرانی‌اند که در رابطه با دگرگونی در جامعه‌یی که در آن زندگی می‌کنند از قدرت و اختیار بسیار نازلی برخوردارند. بر اساس این دیدگاه، آنان باید از سوی طبقهٔ کارشناسان حکمرانی شوند. اندیشهٔ لیپمن با تفکر غالب در سرمایه‌داری همخوانی داشت. در جهان کنونی، نخبگان حکومت‌کننده تقلا می‌کنند تا مهار ساختار اندیشگی (ایدئولوژی) طبقهٔ کارگر را با روایت‌هایی بسیار دست‌چین‌شده دراختیار داشته باشند.

 

نوام چامسکی، فیلسوف و کنشگر سیاسی آمریکایی، تولید رضایت‌مندی را به‌طور وسیع بررسی و به‌بحث گذاشته است. بررسی‌های او گرچه نه تماماً اما بیشتر در مضمون جامعهٔ ایالات‌متحده بوده است. اما برای رسیدن به هدف‌های این نوشتار، نظریهٔ تولید رضایت‌مندی به پاکستان بسط داده خواهد شد. این چارچوب دیگری برای پی بردن به نقش طبقهٔ کارشناسان پاکستان، یا به‌سخنی دیگر، طبقهٔ حاکم پاکستان، در تولید جریان‌های چشمگیر رضایت‌مندی در جهت بنیادگرایی مذهبی در درون جامعهٔ پاکستان خواهد بود. این بنیادگرایی مهندسی‌شده، برای خاموشی و سرکوب صدای خِرَد و همدردی در جامعه به‌خدمت گرفته می‌شود.

 

درواقع من بر این گمانم که تولید و توسعهٔ هدفمند نظریهٔ ویرانگر جامعهٔ مدنی پاکستان به توهم همگانی و فرهنگی فراگیر انجامیده است و در مسیر خود به کشتارهای وحشیانهٔ اندیشه‌گران پیش‌روئی مانند آنچه در قتل مشعل خان، دانشجویی کنشگر و چپ‌گرا در دانشگاه عبدالولی خان در شهر شمالی مردان پاکستان روی داد، منتهی می‌شود.

 

مشعل خان در فروردین‌ماه امسال به‌دست چماق به‌دستان به‌اصطلاح مذهبی که به او تهمت توهین به مقدسات زده بودند برهنه و کشته شد. در روز ۲۵ فروردین‌ماه خبرگزاری رویترز عکسی از خوابگاه او در دانشگاه منتشر کرد که پوسترهای کارل مارکس و چه گوارا بر دیوار آن نصب شده بود. در الگوی نوامپریالیستی، مذهب مدت‌هاست که به ابزاری برای به‌وجود آوردن جدایی و انشقاق در طبقهٔ کارگر و بازداشتن این طبقه از شناخت چگونگی قدرت نخبگان در حاکمیت و پیوندشان با شرکت‌های بزرگ، به‌کار گرفته می‌شود.

 

عملکرد مذهب در پیش و پس از پایه‌گذاری پاکستان همواره به‌همین شکل یعنی بی‌خبر نگه‌داشتن توده‌ها از مسئله‌های سیاسی- اقتصادی بوده است. در روند تولید رضایت‌مندی بنیادگرایی مذهبی، طبقهٔ حاکمهٔ پاکستان تلاش کرد که دین را در کشور نهادینه کند و آن را به‌مثابه بخشی از وظیفه دولت بشناساند.

 

اما در سال‌های دهه ۱۳۶۰، در دورهٔ دیکتاتوری ژنرال ضیاءالحق بود که طبقهٔ کارشناس حاکم روند شکل‌دهی کنش‌ها را به وسیلهٔ مهندسیِ اندیشه‌ای و ایدئولوژیک به سطحی تازه ارتقا داد. آن‌ها روایت‌هایی ساختگی بر اساس تحریف تاریخ و تزریق جنون مذهبی به درون فرهنگ همگانی، تولید کردند. متأسفانه حاکمیت در تلاش برای جهت‌دهی توده‌ها به سمت رفتاری که خواستهٔ خودش بود، درعمل بنیادگرایی مذهبی را در درون جامعهٔ پاکستان پرورش داد. حاکمیت پاکستان از آن زمان دست به هیچ‌گونه اقدام اثرگذاری در خنثی کردن پی‌آیند بنیادگرایی موردنظر برنداشته است. چراکه چنین اقدامی چه‌بسا سلطهٔ تودرتوی خود نخبگان در حاکمیت را به‌چالش خواهد کشاند.

 

از سوی دیگر، ادامهٔ دیوانه‌وار بزرگ‌نمایی نقش دین و مذهب، قدرت درونی حاکمان را هم با ادامهٔ ایجاد جدایی در درون طبقهٔ کارگر و هم دامن زدن به ترس از خطر جانی که خطری واقعی است، تقویت می‌کند. منطقی به‌نظر می‌رسد اگر گفته شود که هراس از خطر از دست دادن جان، به جا افتادن و تصویب قانون‌هایی برای نظارت بر توده‌ها یاری می‌رساند. کارکرد آن بدین ترتیب است که آنانی را که به جمعیت سردرگم تعلق دارند و در همان حال هنوز می‌توانند با به‌حرکت درآوردن طبقه‌شان صدای مخالفت و اعتراض خود را بر ضد بنیادگرایان نشان دهند، مرعوب می‌سازند. در چنین ترفندی، دستگاه حکومتی اغلب با زدن برچسب “بسیار حساس” به برخی از واکنش‌های اجتماعی و سیاسی، از شگرد هراساندن توده‌ها بهره‌برداری می‌کند. به‌این ترتیب، قانون‌های مربوط به توهین به مقدسات در پاکستان مسئله‌یی “بسیار حساس” تلقی شده و به‌طور پی‌درپی به‌قصد سرکوبِ صداهای ترقی‌خواهانه به‌کار گرفته می‌شوند.

 

حاکمیت با دست‌کاری و بهره‌برداری از مذهب توانسته است کم‌و‌بیش فضای عملکرد اندیشه‌های ترقی‌خواهانه یا آزادی بیان و عقیده در جامعهٔ پاکستان را از میان بردارد.“ بدین ترتیب، بنیادگرایی مذهبی یکی از چالش‌های اصلی در جامعهٔ امروز پاکستان به‌شمار می‌رود. خشونت به میزان خطرناکی رسیده است. به‌وجود آوردن فریفتگی و توهم بنیادگرایی‌ای نامأنوس و نگه‌داری از آن، که اکنون در عمق فرهنگ همگانی رخنه کرده است، نشانگر سیمای مذهبی افراطی بافت اجتماعی شکننده در کشور پاکستان است.

 

این پدیده یک‌بار دیگر نشان می‌دهد که خرد و آگاهی مردم عادی یک جامعه همانی است که از سوی طبقهٔ حاکم به آن‌ها تزریق می‌شود.

 

روند زدودن چنین آموزه‌هایی، از به‌کیفر رساندن مقصران و حامیان ظاهری چنین عمل‌های زننده و فاجعه‌آمیزی فراتر می‌رود. این به‌باز کردن درهای گفت‌وگویی عادلانه، فراگیر و اساسی به‌منظور دست‌یابی به راهگشایی‌هایی ممکن، نیاز دارد. این به سرمایه‌گذاری در آموزشِ باکیفیت و زدودنِ برنامه‌های آموزشی‌ای که روایت‌هایی ضد ترقی‌خواهی و تحریف تاریخی و فریب‌دهنده در آن‌ها تزریق‌شده، نیاز دارد. این اقدام همچنین جامعه را وا‌می‌دارد تا فضایی برای اندیشه‌های ترقی‌خواهانه، دگراندیشی و پدید آمدن دیدگاه‌هایی گره‌گشا، دوباره به‌وجود آید.

 

کوتاه سخن، عنصرهای ترقی‌خواه در جامعه نباید از بلند کردن صدای خود در به‌چالش طلبیدن آموزه‌های مذهبی حکومت و تلقین باورهای مذهبی به‌وسیلهٔ ارگان‌های حکومتی، واهمه داشته باشند. نظریه‌های تکامل دیالکتیکی جامعه‌ها نشان می‌دهند وقتی مردم از سؤال کردن و مخالفان از فراهم آوردن بینش‌هایی ناهمخوان با آنچه در جامعه متداول است بازمی‌مانند، مرگ آن ملت فرامی‌رسد.

 

فراموش نکنیم که کنشگران ترقی‌خواه، تجسم مادیِ آنتی‌تز هگلی را درون جامعه شکل می‌دهند. پویایی آنان برای رشد و سلامتی جامعه ضرورتی انکارناپذیر است.

نامۀ مردم

اعضای دائمی دور جدید دفتر سیاسی حزب کمونیست چین معرفی شدند

نخستین نشست عمومی نوزدهمین دور کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین پیش از ظهر روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر در پکن پایان یافت. در این نشست شی جین پینگ به عنوان دبیرکل کمیته مرکزی انتخاب شد. همچنین اعضای نوزدهمین دور دفتر سیاسی کمیته مرکزی، اعضای کمیتۀ دائمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی در این نشست انتخاب شدند.   ... اعضای دائمی دور جدید دفتر سیاسی حزب کمونیست چین معرفی شدند

ادامه

جهان, چین, خبر, دیدگاه

تفکر شی جین‌پینگ، سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی برای عصر جدید، به‌قانون‌اساسی چین افزوده شد

به گزارش رویترز، نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین، که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، امروز- سه‌شنبه- در واپیسن روز به اضافه کردن اندیشه‌ها و تفکرات شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور به قانون اساسی این کشور رای داد.   این حزب در نشست خود تصویب کرد که تفکر شی جین‌پینگ در جایگاهی شبیه اندیشه‌های «مائو ... تفکر شی جین‌پینگ، سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی برای عصر جدید، به‌قانون‌اساسی چین افزوده شد

ادامه

جهان, چین, خبر, دیدگاه

گزارشی از همایش حزب‌های کمونیست و چپ آسیای جنوبی

شرکت کنندگان در همایش، که به مثابه یکی از ابتکار ها برای بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر برگزار می شد، بغرنجی های روند مبارزه برای تغییرهای پایه ای در کشورهای در حال توسعه را مورد بررسی قرار دادند.   به ابتکار حزب کمونیست هند (مارکسیست) و جزو برنامه‌هایی که این حزب برای بزرگداشت صدمین ... گزارشی از همایش حزب‌های کمونیست و چپ آسیای جنوبی

ادامه

جهان, دیدگاه, گزارش, هندوستان

شی‌ جین‌پینگ‌ در کنگره حزب کمونیست چین: یک کشور مدرن سوسیالیستی می‌سازیم

رئیس‌جمهوری چین امروز چهارشنبه با افتتاح کنگره حزب حاکم کمونیست این کشور به ساخت یک “کشور مدرن سوسیالیستی که هرگز تقلیدی از سیستم‌های سیاسی دیگر کشورها نباشد و درهایش همچنان به روی جهانیان باز باشد” متعهد شد.   بیش از دو هزار و ۲۸۰ نماینده از سراسر چین به پکن آمده و در این همایش ... شی‌ جین‌پینگ‌ در کنگره حزب کمونیست چین: یک کشور مدرن سوسیالیستی می‌سازیم

ادامه

جهان, چین, خبر, دیدگاه

آمادگی نهایی حزب کمونیست چین برای نشست نوزدهمین کنگره حزب

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین امروز چهارشنبه در پکن یک نشست عمومی تشکیل داد تا پیشاپیش دستور جلسات کنگره را مورد بحث قرار دهد.   در این جلسه که هفتمین جلسه کلیدی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به شمار می‌رود، پیش‌نویس مربوط به رویکرد‌های حزب و نحوه اجرای آن به همراه مسائل مربوط به کمیسیون ... آمادگی نهایی حزب کمونیست چین برای نشست نوزدهمین کنگره حزب

ادامه

جهان, چین, خبر