تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

بن سلمان به جای هتل در سفارت عربستان در آرژانتین پناه گرفت

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس از دریافت مشاوره‌هایی از تیم امنیتی خود و مقامات آرژانتین درباره احتمال وجود اعتراض‌ها در هتل فورسیزن، تصمیم گرفت از اقامت در این هتل چند ستاره صرف نظر کرده و در سفارت کشورش اقامت داشته باشد.

 

سایت الجزیره اعلام کرد، تعدادی از معترضان هنگام ورود بن سلمان به سفارت‌خانه تجمع کرده و علیه او شعار دادند.

 

طبق گفته این خبرگزاری، پس از ورود ولیعهد عربستان به سفارت کشورش در آرژانتین اقدامات امنیتی شدیدی اطراف آن اتخاذ شد و نیروهای ویژه که حفاظت از سفارت‌خانه را برعهده دارند راه‌های منتهی به آن را بسته، بلوک‌های سیمانی را برای ممانعت از ورود به سفارتخانه مقابل محل قرار دادند. نیروهای ویژه همچنین شیشه‌های ضد گلوله بر پنجره‌های اصلی و ورودی ساختمان سفارت نصب کرده‌اند تا هرگونه خطر را از شاهزاده جوان در مدت زمان اقامتش در سفارت‌خانه دور کنند.

 

با وجود حساسیت‌ها به دنبال هیاهوی جهانی در نتیجه قتل خاشقجی علیه بن سلمان، وی جزو نخستین مقاماتی بود که برای مشارکت در نشست “گروه ۲۰” وارد آرژانتین شد.

 

قاضی آرژانتینی دستور بررسی پرونده بن سلمان به اتهام جنایت علیه بشریت را صادر کرد

 

مقام‌های قضایی آرژانتین اقدامات اولیه برای بررسی درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای پیگرد ولیعهد عربستان به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت را آغاز کردند.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اقدام این گروه حقوق بشری با هدف شرمسار کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است که جمعه و شنبه قرار است در نشست گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس شرکت کند.

 

آریل لیخو، قاضی فدرال آرژانتین با درخواست دادستان رامیرو گونزالس موافقت کرده است تا پیش از تصمیم‌گیری درباره گشایش تحقیقات در آرژانتین مشخص شود که آیا سایر نهادها درباره جرایم احتمالی این شاهزاده علیه بشریت تحقیقات انجام می‌دهند یا خیر.

 

قوانین آرژانتین طرح پرونده‌های بین‌المللی در حوزه حقوق بشر را به طور غیرمعمولی ساده می‌کند، حتی اگر این پرونده‌ها ارتباطی به آرژانتین نداشته باشند. تحت تفسیر گسترده این قانون در حوزه قضایی بین‌المللی، برخی جرایم بن سلمان به حدی شنیع هستند که بی‌حرمتی و توهین آشکار به بشریت محسوب می‌شوند و باید تحت پیگرد قرار بگیرند. این مساله می‌تواند برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که در نشست روزهای جمعه و شنبه گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین شرکت می‌کند، زننده و شرم آور باشد .

 

با این حال بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک اتفاقی رخ دهد زیرا قاضی برای تصمیم‌گیری، خواستار دریافت اطلاعاتی از یمن و ترکیه و دادگاه جرایم کیفری بین‌المللی شده است و وزارت خارجه آرژانتین مسوولیت گردآوری آنها را بر عهده دارد. این قاضی همچنین از گروه‌های حقوق بشری خواسته است تا جزئیاتی در حمایت از اتهاماتشان علیه ولیعهد عربستان آماده کنند.

 

دیده‌بان حقوق بشر ولیعهد عربستان را به ارتکاب جرایم جنگی در یمن و همدستی در قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم می‌کند. در بیانیه این گروه آمده است: سیستم قضایی آرژانتین اینگونه است که حتی مقام‌های قدرتمندی مثل محمد بن سلمان بالاتر از قانون نیستند و در صورت ارتکاب جرایم بین‌المللی فاحش تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

 

دفتر قاضی فدرال آرژانتین تایید کرده است که بن سلمان برای نشست گروه ۲۰ وارد بوئنوس آیرس شده است. دفتر دادستانی فدرال در حال بررسی شکایت دیده‌بان حقوق بشر است و هنوز تصمیمی برای آغاز تحقیقات گرفته نشده است.

ایسنا

ملتی که هم «تحریم» است و هم «خوشحال»

نام کوبا را که می‌شنویم، واژه‌هایی همچون سیگار برگ، سوسیالیسم، چریک، فیدل کاسترو، چه‌گوارا، شکر و انقلاب در ذهنمان نقش می‌بندد؛ اما همه‌ی اینها به کنار، کوبا کشوری است که بیش از نیم‌قرن تحریم را از سر گذرانده است؛

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, روسیه, کوبا

نگاهی به سیاست‌های مداخله‌گرانهٔ دولت ایالات‌متحده آمریکا در آمریکای لاتین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سوّم مهر امسال در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. او در صحبت‌هایش از جِیمز مونرو، پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده  آمریکا در اوایل قرن نوزدهم، یاد کرد که گفته بود ایالات متحده  آمریکا حق دارد کنترلش را بر کشورهای منطقهٔ‌ آمریکا اعمال کند

ادامه

السالوادور, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, پاناما, جهان, چین, خبر, کوبا, مکزیک, نیکاراگوئه, ونزوئلا

مصر سفر وزیر خارجه برزیل را به این کشور لغو کرد

به گزارش خبرگزاری روسیا الیوم، قاهره سفر «الویسیو نونیز ویررو» وزیر خارجه برزیل را به مصر لغو کرد. این اقدام در اعتراض به اقدام اخیر رئیس جمهوری برزیل مبنی بر انتقال سفارتخانه این کشور به قدس اشغالی صورت گرفت.

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر, شمال افریقا, مصر

مورالس: ترامپ پس از ناکامی مداخله نظامی، تحریم ونزوئلا را تشدید کرد

رئیس جمهوری بولیوی روز گذشته ضمن اعلام اینکه تشدید تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا به دنبال شکست طرح مداخله نظامی ترامپ علیه کاراکاس اعمال شده، تصریح کرد: ایالات متحده با هدف مطیع ساختن ونزوئلا و تسلط بر منابع طبیعی این کشور، دست به اعمال تحریم علیه کاراکاس می‌زند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, تحریم, جهان, خبر, ونزوئلا