درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

بلومبرگ آخرین وضعیت خرید مشتریان عمده نفت ایران را بررسی کرد

به گزارش پایگاه خبری آمریکایی بلومبرگ با بررسی آخرین وضعیت مشتریان نفتی بزرگ ایران نوشت: این معافیت‌ها به‌معنای آن است که صادرات نفت ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد. شرکت ملی نفت ایران برای حفظ مشتریانش، تخفیف‌های قابل توجهی داده است.

 

تقریبا همه خریداران بزرگ نفت ایران برای دریافت معافیت‌ها، با آمریکا مذاکره و استدلال کرده بودند توقف خرید نفت از ایران، بر صنایع انرژی آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و هزینه‌های سوخت را افزایش خواهد داد. برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است شمار این خریداران در نهایت کاهش پیدا خواهد کرد و اشباع عرضه بازار نفت در سال ۲۰۱۹ به فروش کمتر نفت ایران کمک می کند.

 

هند، چین و کره جنوبی که سه خریدار از چهار خریدار بزرگ آسیایی هستند، معافیت دریافت کرده اند که به آنها اجازه می دهد جمعا ۸۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری کنند. میزان خرید ژاپن، ایتالیا و یونان هنوز تایید نشده است. ترکیه نیز برای خرید حدود ۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران معافیت گرفته است.

 

بلومبرگ در ادامه این گزارش به بررسی خلاصه‌ای از برنامه‌های مشتریان بزرگ نفت ایران و خرید آن‌ها تحت معافیت‌های اعطاشده از سوی آمریکا پرداخته است. معافیت‌ها به مدت ۱۸۰ روز اعطا شده و در پایان این مدت، مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

 

کره جنوبی

 

معافیت: حداکثر ۲۰۰ هزار بشکه در روز میعانات

خرید پیش از تحریم‌ها: ۳۰۰ هزار بشکه در روز میعانات در سال ۲۰۱۷

اگرچه این کشور آسیایی که سومین واردکننده بزرگ نفت ایران بود، نخستین خریدار بزرگی بود که تحت فشار آمریکا پیش از آغاز تحریم‌ها، خریدش را متوقف کرد اما اکنون اجازه پیدا کرده است حداکثر ۲۰۰ هزار بشکه در روز میعانات خریداری کند اما میزان واقعی وارداتش هنوز مشخص نیست.

 

خرید کره جنوبی ممکن است به محموله‌های میعانات محدود شود زیرا این نوع نفت فوق سبک برای کره جنوبی اهمیت دارد و پالایشگاه‌های کره‌ای برای فراوری این نوع نفت مجهز هستند. این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز میعانات پارس جنوبی را از ایران خریداری کرده بود.

 

به گفته منابع آگاه، کره جنوبی ممکن است برای ازسرگیری واردات میعانات ایران تا مارس دست نگه دارد زیرا هنوز مسائل پیرامون حمل و بیمه محموله ها مشخص نشده است. مذاکرات قیمت شرکتهای کره ای با همتایان ایرانی شان هنوز انجام نگرفته است.

 

کره‌ای‌ها سیستم پرداخت وون با ایران را حفظ خواهند کرد و پول وارداتشان را در یک حساب امانی در بانک صنعتی کره و بانک ووری سپرده‌گذاری خواهند کرد. این پول مستقیما به ایران نمی‌رود و تنها می‌تواند برای خرید مواد غذایی، دارویی و سایر کالاهای غیرتحریمی مورد استفاده قرار گیرد.

 

ژاپن

 

معافیت: هنوز تایید نشده

خرید پیش از تحریم‌ها: ۱۶۰ هزار بشکه در روز در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۸

هیروشیگه سیکو، وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن ماه میلادی جاری گفت: پالایشگاه‌های ژاپنی احتمالا واردات نفت ایران را ازسرخواهند گرفت.

 

به گفته منابع آگاه، شرکت‌های ژاپنی همچنان تلاش می کنند مسائل پیرامون حمل، بیمه و بانکی را مشخص کنند و به همین دلیل بعید است در ژانویه نفت ایران را بارگیری کنند.

 

سخنگوی شرکت فوجی اویل هفته گذشته اظهار کرد: این شرکت سرگرم بررسی درباره استفاده از معافیت آمریکا و ازسرگیری واردات نفت ایران است. نفت سنگین ایران یکی از گریدهایی است که فوجی اویل احتمالا خریداری خواهد کرد.

 

در این بین، شرکت JXTG هولدینگ که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن است، هفتم نوامبر اعلام کرد همچنان سرگرم بررسی از سرگیری واردات نفت ایران است.

 

تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن در ششم نوامبر گفته بود پالایشگاه‌های ژاپنی تحت فشار آمریکا، خرید نفت ایران را در اکتبر متوقف کردند.

 

هند

 

معافیت: حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه در روز

خرید پیش از تحریم‌ها: ۵۶۰ هزار بشکه در روز در فاصله ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۸

هند یکی از مذاکره کنندگان پیگیر برای دریافت معافیت‌های نفتی بود زیرا افزایش هزینه‌های سوخت در آستانه انتخابات سال آینده، دولت این کشور را با اعتراضاتی روبرو کرده بود.

 

تحت این معافیت‌ها، هند اجازه خواهد یافت حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کند که کمتر از حدود ۵۶۰ هزار بشکه در روز وارداتی است که امسال از ایران داشته است. طبق آمار کشتیرانی که از سوی بلومبرگ گردآوری شده است، هند در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود.

 

طبق اظهارات سانجیو سینگ، رییس هیات مدیره شرکت ایندین اویل، پالایشگاه‌های دولتی هند قرار است ۱.۲۵ میلیون تن نفت ایران را در نوامبر و به همین میزان را در دسامبر خریداری کنند. این پالایشگاه‌ها هم‌چنین پول خریدشان را در یک حساب هندی به روپیه واریز خواهند کرد.

 

چین

 

معافیت: حداکثر ۳۶۰ هزار بشکه در روز

خرید پیش از تحریم‌ها: ۶۵۸ هزار بشکه در روز در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۸

به گفته منابع آگاه، چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، اعلام کرده خرید نفت ایران را پس از یک وقفه یک ماهه ازسرخواهد گرفت و بارگیری نفت ایران را پس از این که در اکتبر متوقف کرد، در نوامبر آغاز خواهد کرد.

 

چین تحت معافیت‌ها اجازه یافته ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کند. این میزان شامل نفتی که در پروژه‌های تحت مشارکت چینی‌ها در ایران تولید می‌شود، نیست.

 

اگرچه چین در ۹ ماهه نخست سال میلادی جاری حدود ۶۵۸ هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری کرده بود اما پکن پیش از آغاز تحریم‌ها از دو شرکت نفتی دولتی خواسته بود خرید نفت ایران را متوقف کنند. این تصمیم پیش از دیدار شی جین پینگ، رییس جمهور چین با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی وی گرفته شده بود و با تشدید جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن مصادف شده بود
ایسنا

نقش عربستان در ادامه روند نزولی بهای نفت

قیمت‌ها در بازار نفت خام بی‌وقفه کاهش می‌یابد. از بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هفت درصد کاسته شده است. این پایین‌ترین قیمت نفت در یکسال گذشته است. نفت برنت هم ارزان شده و بهای هر بشکه آن به زیر ۶۰ دلار رسیده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, عربستان سعودی

داعش؛ مهره نفتی آمریکا در سوریه

میادین استخراج نفت و گاز نقش مهمی در آینده سوریه ایفا خواهند کرد و تحریم‌های آمریکا ادامه نبرد تروریست‌ها با دولت قانونی سوریه است.

ادامه

اسراییل, اقتصادی, امریکا, ایران, ترکیه, تروریسم, جنوب غرب آسیا, جهان, روسیه, سوریه, عراق, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, لبنان, مقاله

توافق جامع مشارکتی اقتصادی، اتحادی جدید علیه آمریکا

پس از آنکه چین در زمینه تجاری با آمریکا سرشاخ شد و منافعش را در خطر دید بیش از هر زمان دیگری به فکر افتاد «توافق تجاری جامع مشارکتی اقتصادی» را نهایی کند توافقی که حالا بحث های جدی تری روی آن شروع شده است و می تواند اتحادی قوی علیه واشنگتن شکل دهد.

ادامه

استرالیا, اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا, کره جنوبی, هندوستان

پس از شکست اپک، چشم‌ها به‌گروه ۲۰ دوخته شده است

در حالی که نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) بدون صدور بیانیه به پایان رسید، چشمان سرمایه گذاران و رهبران دنیا به نشست پیش روی روسای جمهوری چین و آمریکا در آرژانتین دوخته شده است با امید اینکه جنگ و تنش‌های تجاری میان این دو کشور پایان یابد.

ادامه

ارژانتین, اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, کانادا, مکزیک