گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بغداد: هیچ توافق جدیدی برای بقای نیروهای آمریکایی تدوین نمی‌شود

سخنگوی دولت عراق، هرگونه تلاش برای تدوین یا امضای توافق جدید با واشنگتن برای ابقای نیروهای آمریکایی در خاک عراق را تکذیب کرد.

 

به گزارش فارس، «ویلیام ورده» سخنگوی «عادل عبدالمهدی» دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که کشورش هیچ توافقنامه‌ای با واشنگتن برای ابقای نیروهای آمریکایی در عراق برای تداوم نبرد با داعش، امضا نخواهد کرد.

 

وی در گفت‌وگو با شبکه «CNN»، تصریح کرد که دولت عراق از مصوبه پارلمان در پنجم ژانویه جاری در خصوص عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور در پی ترور «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشدالشعبی و سایر همرزمانشان، در حمله اخیر آمریکا، حمایت می‌کند.

 

این در حالی است که «ابراهیم گالن» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با CNN، می‌گوید: با وجود مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، من معتقدم که آمریکا و عراق، در آستانه دستیابی به یک توافق [جدید] برای تداوم مبارزه با داعش هستند.

 

سخنگوی دولت عراق اعلام کرد تا به این لحظه، دولت عراق به اجرای تصمیم پارلمان درباره عقب‌نشینی کلیه نیروهای خارجی از کشور، پایبند است و مقصود از نیروهای خارجی تنها نیروهای آمریکایی نیست بلکه کلیه نیروهای خارجی حاضر در خاک عراق است. هیچ توافقی نیز با دولت آمریکا درباره ابقای این نیروها در دست نیست و دولت در مسیر درست در اجرای مصوبه پارلمان است.

 

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام می‌کند که مشارکت آمریکا با عراق همچنان ادامه دارد اما «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در عراق در گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا از او خواست تا واشنگتن نمایندگانی به بغداد جهت بررسی و تدوین مکانیزم اخراج نظامیان آمریکایی، اعزام کند.

 

عبدالمهدی گفت که نظامیان آمریکایی بدون اجازه دولت عراق وارد این کشور می‌شوند و هواپیماهای آمریکایی بدون اجازه در آسمان عراق پرواز می‌کنند.

 

اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می‌گوید هیچ مشکلی با این موضوع ندارد که نظامیان آمریکایی را از عراق خارج کند اما سران عراقی در مذاکرات خصوصی چنین درخواستی را مطرح نکرده‌اند.

 

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که هر هیأت جدید آمریکایی که به عراق اعزام شود، موضوع بازگشت به یک رابطه راهبردی به جای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را مورد بحث قرار خواهد داد.

مسکو: فعال‌کردن مکانیسم ماشه را نمی‌پذیریم

یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: فعال‌کردن مکانیسم ماشه را نمی‌پذیریم؛ زیرا اقدام تروئیکای اروپایی با اهداف و روح برجام در تضاد است.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فرانسه

تاکید عبدالمهدی به فرستاده آلمان؛ نیروهای خارجی از عراق بروند/ خواست تظاهرات میلیونی علیه حضور آمریکا

عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق روز سه شنبه در دیدار با فرستاده دولت آلمان بر خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تاکید کرد.

ادامه

امریکا, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق

چامسکی؛ مساله آمریکا کنترل منابع انرژی خاورمیانه است نه الزاما تصاحب آن

نوام چامسکی، فیلسوف و زبان‌شناس آمریکایی، در گفتگویی با AFP (آژانس خبری فرانسه) به بررسی تاریخی تنش میان ایران و آمریکا پرداخته است.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, عراق, عربستان سعودی, مکزیک