مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

دفتر ملانی جولی وزیر خارجه کانادا تائید کرد که این کشور کلیه صادرات تسلیحاتی خود به اسرائیل را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، در بیانیه دفتر جولی آمده است: از ۸ ژانویه (۱۸ دی)، دولت کانادا مجوزهای جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را تائید نکرده ... کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

ادامه

آمریکای شمالی, اسراییل, تحریم, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, کانادا

هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های پاتریوت به اوکراین هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی ژستکی» سرپرست اداره سوم آسیایی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» اعلام کرد که مسکو از کانال‌های دیپلماتیک به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های سامانه پدافند هوایی ... هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, صلح, هندو پاسیفیک

شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند. از این مبلغ، ... شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, لهستان, لوکزامبورک, مالت, مجارستان

وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

وزیر خارجه اتریش اذعان کرد که باوجود خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین، همچنان تعداد زیادی از شرکت‌های غربی در مسکو فعال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش می‌گوید که به‌رغم خروج بسیاری از کسب‌وکارهای خارجی از روسیه در واکنش به ... وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

ادامه

آمریکا, اتریش, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

بسته‌ تضمین‌های اروپا پوچ از آب درآمد

به گزارش افکارنیوز؛ بررسی عملکرد اروپا نشان می‌دهد، اروپا نه تنها اراده‌ سیاسی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد، بلکه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا سنگ FATF را جلوی پای ایران می‌اندازد.

 

تصمیم‌های اجرایی که به سرانجام نرسید

 

بررسی عملکرد اروپا در رابطه با ارائه تضمین‌های عملی و اقدامات جدی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا نشان از آن دارد که اتحادیه اروپا اراده‌ی سیاسی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد. رئیس‌ کمیسیون اروپا، آقای جین-کلاد جانکر در ۲۸ اردیبهشت ماه در طی یک بیانیه‌ای به چهار تصمیم اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اشاره نمود. این چهار تصمیم شامل اجرای فرایند رسمی برای فعال‌سازی قانون مسدودسازی، اجرای فرایند رسمی برطرف سازی موانع برای بانک سرمایه‌گذاری اروپایی (EIB)، تقویت همکاری بی وقفه در زمینه‌های مختلف با ایران شامل بخش انرژی و شرکت‌های متوسط و کوچک، بررسی امکان تراکنش‌های بانکی موردی به بانک مرکزی ایران می‌شود.

 

با گذشت دو ماه از تصمیمات اتحادیه اروپا، نتیجه و خروجی این تصمیمات مشخص و روشن نیست و حتی نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این تصمیم‌ها تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. به عنوان مثال به رغم اینکه پارلمان اروپا در ۱۴ تیرماه طرحی را تأیید کرد که به موجب آن بانک سرمایه‌گذاری اروپا بتواند با ایران تجارت کند، اما بانک سرمایه‌گذاری اروپا زیر بار اجرای این تصمیم نرفته است و مقامات این بانک اعلام کرده اند که نمی توان تحریم های آمریکا علیه ایران را نادیده گرفت و با وجود حمایت از تلاش‌های اروپا برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران، عملا امکان کار کردن با ایران برای بانک‌های اروپایی وجود ندارد. در رابطه با قانون مسدودسازی اروپا که اولین بار در سال ۱۹۹۶ برای محافظت از شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا علیه کوبا تصویب شد، هیچوقت به اجرا در نیامد و صرفا یک واکنش سیاسی بود که آمریکا را وادار به کوتاه آمدن از مواضع خود کند و تاکنون هم اثرات آن روشن نشده است.

 

بسته‌ تضمین‌های اروپا پوچ از آب درآمد

 

علاوه بر چهار تصمیم اجرایی، قرار بود اروپا یک بسته‌ای پیشنهادی که شامل راهکارهای عملیاتی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا باشد را به طرف ایرانی تحویل بدهد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که این بسته بایستی شامل راهکارهای عملیاتی برای تضمین فروش نفت ایران به اروپا، حمایت از شرکت‌های اروپایی در ایران در برابر تحریم‌های ثانویه‌ی آمریکا، وام و تسهیلات بانک سرمایه‌گذاری اروپا باشد. در نهایت این بسته با چند روز تاخیر به دست طرف ایرانی رسید و واکنش طرف ایرانی نسبت به جزییات بسته نشان از خالی بودن آن از راهکارهای و برنامه‌های عملیاتی بود؛ در همین راستا حسن روحانی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان آن را مایوس کننده خواند.

 

FATF، فرار رو به جلوی اروپا در برابر تعهداتش

 

اروپا تاکنون نه تنها در عمل کار جدی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا انجام نداده ، بلکه پذیرش و انجام برنامه‌ی اقدام FATF را به نوعی پیش‌شرط همکاری اروپا با ایران قرار داده است. در این راستا «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا به تاریخ ۲۷ خرداد در رابطه با سهم ایران در چالش‌های بانکی گفت: « ایران هم باید سهم خود را انجام دهد. تهران باید استانداردهای خود در مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را بهبود بخشد و اصلاحات بانکی را توسعه دهد. این‌ها گام‌های اساسی برای جذب بیشتر بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی است».

 

سنگ‌اندازی‌های اروپا در مسیر مقابله با تحریم‌های آمریکا به اینجا ختم نمی‌شود؛ در ۱۸ تیرماه آلمان انتقال ۳۰۰ میلیون یورو از منابع ایران در بانک ایرانی اروپایی تجارت را تحت فشار آمریکا به تعویق انداخت و در این رابطه سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان عنوان کرد که این تراکنش برای موارد پولشویی و یا حمایت مالی از تروریسم تحت بررسی واحد اطلاعات مالی اداره‌ی گمرک آلمان و سازمان نظارت بر بازار آلمان (Bafin) قرار دارد. علاوه بر این سفیر انگلیس در ایران در مورد اینکه آیا پذیرش مفاد FATF در قانون ایران به عنوان یکی از موانع و پیش شرط‌های این بسته از نظر اروپایی‌ها عنوان شده است، گفت: «این مقوله جزو موانع بسته پیشنهادی نیست، بلکه چیزی است که جلوی موفقیت ایران در اقتصاد جهانی را گرفته است. در نتیجه اگر ایران به سایر کشورهای جهان در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و قوانین بانکداری جهانی نپیوندد، مشکل بزرگی بر سر روابط بانکی ایران و سایر نقاط جهان وجود خواهد داشت». در واقع اروپا پذیرش و اجرای برنامه‌ی اقدام FATF را به نوعی پیش‌شرط مقابله با تحریم‌های آمریکا کرده است که پاشنه‌ی آشیل آن استفاده از سیستم مالی آمریکا و ارز این کشور است. در نتیجه اروپا به دنبال تعمیق چاله‌ی تحریم‌ها و در نهایت خودتحریمی و تضعیف بیشتر کشور است.

 

تداوم خوشبینی مسئولین دولتی به اروپا

 

اما واکنش‌های دولت نسبت به ادامه‌ی مذاکرات با اروپا بر خلاف انتظار خوشبینانه است و به نوعی نشان از اعتماد دولت به اروپا دارد. در همین رابطه بهرام قاسمی در نشست خبری درباره آخرین رایزنی‌ها با سه کشور اروپایی برای ارائه بسته پیشنهادی اظهار داشت: «تماس‌های دائم، مستمر و جدی ما با طرف‌های اروپایی و بالعکس ادامه دارد. خوش‌بینی‌هایی وجود دارد. در کلیات علائم مثبتی دیده شده و گام‌هایی برداشته است».
و از طرفی عملکرد اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا اراده‌ی مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد و حتی FATF را که کاملا برخورد سیاسی با ایران دارد به نوعی پیش‌شرطی برای همکاری‌های بانکی با ایران قرار داده است. در بهترین حالت می‌توان انتظار داشت که اروپا چالش تحریم‌های آمریکا برای ایران را سخت‌تر نکند و در یک نگاه واقع‌بینانه نمی‌توان انتظار داشت اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا که همواره شریک راهبردی وی بوده است، بایستد.

 

صادرات نفت ایران به کمترین میزان طی ۴ ماه گذشته رسید

بنا بر گزارش‌ها میزان صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به نسبت ماه پیش از آن هفت درصد کاهش یافته است. این کاهش حدود سه ماه پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی رخ داده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, ترکیه, جهان, چین, ژاپن, کره جنوبی, هندوستان

کره شمالی: تحریم‌های آمریکا خلع سلاح اتمی را متوقف می‌کند

وزارت خارجه کره شمالی روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، فشارهای آمریکا از طریق اعمال تحریم علیه پیونگ یانگ، پیشرفت برای خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره را متوقف خواهد کرد.

ادامه

امریکا, تحریم, جهان, خبر, شرق آسیا, کره شمالی

هشدار «مدودف» به‌ آمریکا؛ تحریمی که سیستم بانکی روسیه را هدف قرار دهد اعلام جنگ تجاری است

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، «دیمتری مدودف» نخست وزیر روسیه به آمریکا هشدار داد که هرگونه تحریمی که سازمان بانکی روسیه یا معاملان ارزی این کشور را هدف قرار دهد، به عنوان اعلامیه جنگ اقتصادی تلقی خواهد شد و مقابله با آن با هر وسیله ای ضروری خواهد بود.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, خبر, روسیه

چین: مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستیم

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای ضمن مخالفت با تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد روابط تجاری چین و ایران ناقض قطعنامه های سازمان ملل نیست به همین دلیل ادامه خواهد یافت.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, چین, خبر