عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

کنفرانس خبری «کوبا در مواجهه با تشدید جنگ اقتصادی آمریکا» در تهران

سفیر کوبا در تهران، تحریم‌های آمریکا بر ضد ملت‌ها را «جنگ اقتصادی» دانست و گفت: تحریم و محاصره اقتصادی توهین به جامعه بین‌المللی و جنایت علیه بشریت است.

 

«الکسیس باندریج وگا» پیش از ظهر امروز – یکشنبه – در نشست خبری با موضوع «کوبا علیه جنگ اقتصادی آمریکا» اظهار داشت:مجمع عمومی سازمان ملل متحد حدود ۶ تا هفتم نوامبر برای بیست و هشتمین بار پیاپی پیش نویس قطعنامه لزوم پایان دادن به محاصره اقتصادی و مالی وضع شده توسط ایالات متحده آمریکا بر ضد کوبا را به رای می گذارد.

 

سفیر کوبا در تهران تحریم ها بر ضد کشور خود را ناعادلانه‌ترین، شدیدترین و طولانیترین سیستم تمرینی بر ضد یک کشور دانست و افزود: رفتار آمریکا در قبال جامعه جهانی که به مدت ٢٧ سال متوالی این محاصره را در سازمان ملل متحد محکوم کرده است، توهین آمیز است.

 

باندریچ وگا با اشاره به این که «در دو سال گذشته تشدید تحریم علیه کوبا محور سیاست‌های آمریکا علیه کوبا بوده است و هر بار این تشدیدها اثرات فزاینده ای در برداشته است»، افزود: آمریکا فهرست نهادهای محدود شده را چهار بار گسترش داده و برای آنها تحریم‌های اضافه ای علاوه بر محاصره موجود قرار داده است که این امر باعث ایجاد ترس برای تاجران خارجی نیز شده است.

 

به گفته این دیپلمات کوبایی، بند سوم قانون «هلمز بولتون» که به دادگاه‌های آمریکایی اجازه می دهد تا بر ضد شرکت‌های کوبایی اشخاص و یا کشورهای ثالث که از نظر تجاری با بخش های ملی شده در دهه ١٩۶٠ کوبا کار کنند، اقدام کنند. از سال ١٩٩۶ دولت‌های آمریکا – حتی دو سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ – هر ۶ ماه این امکان را لغو کرده‌اند و این امر تاثیر بسیاری بر تجارت و سرمایه‌گذاری های خارجی کوبا داشته است.

 

باندریچ وگا خاطرنشان کرد: آمریکا اقدامات یکجانبه اجباری را با هدف محروم کردن ملت کوبا از منابع اصلی در آمدهای خود به اجرا در آورده است حتی اقدامات افراطی چون تحت تعقیب قرار دادن و تحریم شرکت‌ها، نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که برای کوبا سوخت می آوردند را دردستور کار قرار داده است.

 

وی افزود: همین اقدامات با اهداف آگاهانه و اعلام شده برای ایجاد خسارت اقتصادی و محروم ساختن کوبا از منابع مالی انجام می شود آنها سفر شهروندان آمریکایی به کشور ما را بسیار محدود می‌کنند هیچ شهروند با بخش تجاری (حتی بخش خصوصی) نمی تواند دور از اثرات محاصره بماند.

 

سفیر کوبا در تهران افزود: قطعنامه‌هایی که توسط مجمع عمومی سازمان ملل و یا بیانیه‌های که توسط سران اجلاس دولت‌ها و کشورهای اتحاد اروپا و آمریکای لاتین و حوزه کاراییب، اتحادیه آفریقا و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد صادر شده و خواستار پایان دادن به تحریم های آمریکا بر ضد کوبا شده اند، بی‌شمار است.

 

باندریچ‌وگا با بیان این که «محاصره بر ضد کوبا حرکت تمام پتانسیل‌های اقتصادی کوبا را برای اجرای برنامه ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین تحقق برنامه ٢٠٣٠ و اهداف توسعه پایدار آن را کند می کند» تاکید کرد: محاصره نقض گسترده و آشکار و سیستمی حقوق بشر همه کوبایی‌ها است.

 

وی تصریح کرد: این تحریم ها با توجه به اهداف اعلام شده و با توجه به کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایات نسل کشی در سال ١٩۴٨ به عنوان یک نوع عمل نسل کشی شناخته می شود و طبق کنفرانس لندن در سال ١٩٠٩ به عنوان یک جنگ اقتصادی است و منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی را هم نقض می کند.

 

سفیر کوبا در تهران با بیان اینکه کشورش خواستار پایان دادن بدون شرط محاصره ناعادلانه ای است که ۶٠ سال بر مردم کوبا تحمیل شده و سبب رنج و مشکلات آنها شده است گفت: ما هیچ‌گاه از اصول اولیه خود صرف نظر نمی‌کنیم و از تقاضای خود برای حذف کامل محاصره عقب نشینی نمی‌کنیم.

 

باندریچ وگا همچنین از حمایت جامعه جهانی و همچنین جمهوری اسلامی ایران که خواستار پایان دادن به سیاست غیرقانونی محاصره کوبا که مصداق نسل کشی است، قدردانی کرد و افزود: در شرایط ویژه موجود نیز امیدواریم دوباره از این حمایت‌ها برای برداشته شدن محاصره بر ضد ملت شجاع کوبا بهره مند شویم.

 

کوبا حتی یک مرکز نظامی در ونزوئلا ندارد

 

سفیر کوبا در تهران درباره اجرایی شدن بند ۳ قانون هلمز بولتون در واکنش به تداوم حمایت کوبا از ونزوئلا گفت: حمایت کوبا از ونزوئلا تاریخی است و موضوع جدیدی تلقی نمی شود. ما از زمان هوگو چاوز قرارداد تسهیل تجارت با ونزوئلا داریم، اما با توجه به اتهامی مبنی بر حضور نظامی و کمک تسلیحاتی کوبا به ونزوئلا، کارزاری دروغین با هدف تشدید فشارها علیه هاوانا ایجاد شد.

 

وی تصریح کرد: کوبا حتی یک مرکز نظامی در ونزوئلا ندارد. ما ۲۰ هزار نیرو داریم که ۹۶ درصد آنها خانم هستند و خدمات آموزشی و بهداشتی ارائه می کنند. آمریکایی ها حتی پیشنهاد دادند «اگر کمک به ونزوئلا را قطع کنید تحریم‌ها را رفع می کنیم» اما کوبا به دوستان خود متعهد است.

 

باندریج وگا افزود: جامعه بین الملل از جمله اروپا و کانادا با قانون هلمز بولتون مخالفت کردند و تاکنون هم بند ۳ مربوط به جریمه و تحریم شرکت‌های خارجی فعال در کوبا اجرا نشده است.

 

وی تصریح کرد: یک‌ بند دیگر هم هست که اجرای بند ۳ را با مشکل مواجه می کند. طبق قانون دادگاه‌های ایالات متحده فقط این شکایت را برای مراکز داخل آمریکا و نه کشورهای ثالث را مجاز می داند. البته تاکنون ۱۰ شکایت در این زمینه مطرح شده که البته پیشرفت خاصی نداشته است.

 

سفیر کوبا اضافه کرد: حتی اسپانیا به دلیل منافع خود حاضر است در دادگاه به نفع ما عمل کند. در واقع این قانون نه برای شرکت‌هایی که در حال حاضر با کوبا کار می کنند بلکه برای آنهایی که خواهان همکاری با ما در آینده هستند ایجاد ترس و هراس کرده و فضای تجاری را مسموم می‌کند.

 

باندریچ وگا درباره امکان کنار گذاشتن سوئیفت گفت: ما با چین و روسیه روابط بسیار خوبی داریم، البته هدف آنها صرفا تجارت نیست و با ما همبستگی دارند. آنها ۶۰ سال تحریم کوبا و خسارات اقلیمی که در ۱۰ سال اخیر به دلیل طوفان متحمل شده ایم‌ درک کرده و حتی بدهکاری ها و قرض‌های ما را بخشیده اند و به سود بلندمدت نظر دارند و تجارت با این کشورها به خوبی برقرار است.

 

سفیر کوبا در تهران در خصوص برنامه ها و اقدامات دولت کوبا دربرابر یکجانبه گرایی های آمریکا گفت: ما در کوبا در مورد اتحاد و همبستگی و اقدامات مشترک در مقابل یکجانبه گرایی های آمریکا و مقابله با تحریم ها با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردیم.

 

وی گفت: ما در بخش های مختلف مشکلات را بررسی کردیم و علاوه بر حفظ همبستگی ملی و تلاش هایی را برای ایجاد یک اتحاد بین المللی برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا (مانند جامعه کشورهای حوزه کاراییب) آغاز کردیم.

 

باندریچ وگا با اشاره به همکاری مکوبا با ایران هم گفت: ما با جمهوری اسلامی ایران در حال کار کردن هستیم، در این زمینه درباره کاهش نقش قدرت دلار در روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه و جایگزینی ارزهای دیگر مانند ریال مذاکر کردیم.

 

سفیر کوبا در تهران افزود: هر کشوری ظرفیت‌های خاص خود را به ویژه درحوزه اقتصادی دارد. برخی اوقات شرکت های خصوصی نمی خواهند در مسائل مربوط به تحریم ها وارد شوند زیرا از تحت تاثیر قرار گرفتن و متضرر شدن هراس دارند.

 

برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا باید جبهه مشترک جهانی تشکیل دهیم

 

باندریچ وگا با بیان اینکه باید یک جبهه مشترک سیاسی و اقتصادی در جهان بر ضد یکجانبه‌گرایی آمریکا ایجاد کنیم،گفت: تصمیم برای تشکیل جبهه جهانی برای مقابله با یکجانبه گرایی از گذشته وجود داشته است اما اکنون تحریم‌های اقتصادی آن را به یک ضرورت تبدیل کرده است .

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون دیگر جنگ با اسلحه خیلی کم در برخی از نقاط جهان وجود دارد، اما همین تحریم ها یک «جنگ اقتصادی» است که مقابله با آن یک اقدام جهانی لازم دارد، چرا که جنگ های اقتصادی برهمه کشورها تاثیر منفی می گذارد.

 

باندریچ وگا با اشاره به اینکه کوبا از سال ۲۰۱۱ برنامه اصلاحات اقتصادی را آغاز کرده است،گفت: ما در حال متحول کردن سیستم‌های اقتصادی و بازبینی روش های تجاری و اقتصادی کوبا هستیم و با صرفه جویی کردن تلاش می کنیم از منابع خود منطقی استفاده کنیم. علاوه بر این با کاهش واردات و شناسایی گروه‌های آسیب پذیر سعی می کنیم بیشتر بودجه کشور را در این بخش ها متمرکز کنیم.

 

سفیر کوبا در تهران افزود: ما به دنبال گشترش بازارهای جدید هستیم و فقط روی همکاری با چند کشور سرمایه گذاری نمی‌کنیم تا از این مرحله عبور کنیم البته سیستم و ظرفیت اقتصادی کشورها برای مقابله با تحریم ها متفاوت است و هر کشوری دستورالعمل خود را دارد.

 

باندریچ وگا گفت: همه مشکلات ما مربوط به تحریم ها نیست، بلکه سیستم‌های اقتصادی ما نیز مشکلاتی داشته است که در حال اصلاح آنها هستیم که هر روز در حال بهبود است و مطمئنا با حمایت قانونی، تلاش دولت و همراهی مردم عبور از این سختی‌ها،امکان پذیر است.

 

برجام یک شبه به نتیجه نرسید

 

سفیر کوبا در تهران درباره همکاری های ایران و کوبا گفت: روابط سیاسی کوبا و ایران همواره روابط خوبی بوده و یک رویکرد و برداشت برابر در روند همکاری ها در جهان بین تهران – هاوانا همواره برقرار بوده است.

 

وی خروج یکجانبه آمریکا از برجام را مردود دانست و گفت: برای مذاکرات و انعقاد برجام زمانی زیادی گذاشته شد و تلاش های زیاد صورت گرفت و این توافق یک شبه به نتیجه نرسید و هنگامی که قراردادهای بین المللی منقعد می‌شوند باید اجرایی شوند.

 

باندریچ وگا تصریح کرد: کوبا همواره موافق استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی بوده است، ما همواره با این رویکرد که از حقوق بشر با رویکرد دو گانه و شمشیر دو لبه که از یک طرف به نفع خودشان و از طرف دیگر به زیان سایر کشورها استفاده بشود، مخالفت کرده ایم و در توافق های بین المللی نظرات و توافقات مشترک داریم و با یکدیگر همکاری می کنیم.

 

امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای منطقه مهم است

 

سفیر کوبا با تاکید بر این که «امنیت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نه فقط برای کشورهای همجوار بلکه برای تمام منطقه بسیار مهم است»، تصریح کرد: هاوانا و تهران همواره تاکید کرده اند که هیچ کشوری نباید درامور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند.

 

باندریچ وگا گفت: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و کوبا هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، که باید گسترش پیدا کند. البته برخی معتقدند که بخاط دوری مسافت است که قابل قبول نیست چرا که ما چین که فاصله بیشتری با ما دارد روابط گسترده اقتصادی داریم. باید اولویت‌ها را در نظر گرفته و با موانع بروکراسی را برطرف کنیم.

ایرنا

هزاران زن سیاه‌پوش علیه دولت شیلی به خیابان آمدند

هزاران زن در شیلی که لباس سیاه بر تن داشتندٍ، با برگزاری تظاهرات علیه دولت، خواستار اجرای عدالت درباره افراد کشته و زخمی شده در اعتراض‌های اخیر شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, زنان, شیلی

تظاهرات علیه رییس جمهور شیلی به دنبال برکناری اعضای کابینه

رییس جمهور شیلی به دنبال برکناری هشت تن از اعضای کابینه خود از جمله وزرای کشور و دارایی با اعتراضات تازه‌ای روبه‌رو شد؛ اقدامی که با هدف تسکین بزرگ‌ترین بحران سیاسی شیلی از زمان بازگشت به دموکراسی در سال ۱۹۹۰ میلادی صورت گرفت.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, جهان, خبر, شیلی

یک میلیون معترض شیلیایی در سانتیاگو به خیابان آمدند

حرکت‌های اعتراضی در شیلی که از یک هفته پیش آغاز شده مدام اوج گرفته و به درخواست کناره‌گیری رئیس جمهوری رسیده است. روز جمعه تنها در پایتخت شیلی یک میلیون نفر به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت تظاهرات کردند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, جهان, خبر, شیلی