تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

برگزاری هشتمین کنفرانس حزب‌های چپ عرب

هشتمین “کنفراس” حزب‌ها و سازمان‌های چپ عرب، در پشتیبانی از مبارزهٔ خلق فلسطین و با شعار: “فلسطین، صدسال مقاومت”، در ۴ تا ۶ فروردین‌ماه (۲۴ تا ۲۶ ماه مارس)، در شهر تونس، پایتخت تونس، برگزار شد. دبیرخانهٔ این کنفرانس در بیروت است و به‌ابتکار “حزب کمونیست لبنان” و به‌دعوت این حزب هرساله برگزار می‌شود. هشتمین کنفرانس، به‌میزبانی “حزب متحد دموکراتیک میهنی تونس” و با مشارکت ۱۵ حزب چپ عرب و هشت حزب و سازمان چپ و مترقی پشتیبان مبارزهٔ مردم فلسطین، از کشورهای مختلف عربی، آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی، در شهر تونس، برگزار شد.

 

 

در برنامه کنفرانس هفت جلسه بحث در رابطه با شرایط حساس منطقه و پیامدهای آن برگزار شد که عبارت بودند از: نقشِ کشورهای امپریالیستی و استعمارگر در همکاری با حکومت‌های مرتجع منطقه و تأثیر آن در روندهای تنش‌آلود کنونی در منطقه، پروژهٔ جدید کشورهای امپریالیستی برای “حل” مسئلهٔ فلسطین در چارچوب طرح “خاورمیانهٔ جدید”- یعنی طرحی که بازنگریِ مجدد در جغرافیای سیاسی منطقه و در راستای معاهدهٔ “سایکس ـ ‌پیکو” را ضروری می‌داند- و ابراز نگرانی بابت مطرح شدن دوبارهٔ طرح تکه تکه کردن منطقه بر پایهٔ نگرش‌هایِ نژادی، مذهبی و فرقه‌ای.

 

 

توضیح اینکه، معاهدهٔ “سایکس ـ پیکو”، صدسال پیش، ترسیمِ مرزهای جدید کشورهای منطقه را از سوی کشورهای امپریالیستی، به‌طور عمده انگلیس و فرانسه،‌زمینه سازی کرد. این کنفرانس همچنین مسیر انقلابی جهان عرب و منطقه، مناقشه و کشمکش‌ها و جنگ‌های قومی و مذهبی، نقشِ تروریسم مذهبی در آن‌ها و تخریب منطقه و تأثیرِ مستقیم‌شان بر مبارزهٔ ملت فلسطین در راه پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی به‌وسیلهٔ اسرائیل، بررسی و تحلیل کرد.

 
کنفرانس فرصتی مناسب برای بحث و بررسی وضعیت اسف‌بار اسیران و زندانیان سیاسی فلسطین و درنظر گرفتن راه‌حل‌هایی مناسب به‌منظور تشدید مبارزه در جهت آزادی آنان از چنگال رژیم صهیونیستی فراهم کرد.

 
در بحث‌های هشتمین کنفرانس، نکته‌هایی مهم دربارهٔ اقدام‌های پشت پردهٔ اخیر بعضی دولت‌های عربی و سعی‌شان در برقراری رابطهٔ مخفیانه با دولت اسرائیل، مطرح شدند. حزب‌های شرکت‌کننده در گردهمایی، در رابطه با ضرورت مبارزه پیگیر با طرح‌ها و پروژه‌هایی که از سوی امپریالیسم آمریکا و با تبانی با دولت‌های مرتجع عربی- که در جهت ارائهٔ راه‌حل غیرعادلانه در رابطه با مسئله فلسطین و توافق بر سر آن مطرح می‌شوند- متفق‌القول بودند.

 
گردهمایی تونس تهاجم خون‌بار کشورهای امپریالیستی و هم‌پیمانان منطقه‌ای و تروریست‌های محلی که در توطئه‌یی حساب‌شده ویرانی و تخریب تمامیت ارضی و یکپارچگی کشورهای سوریه، عراق، لیبی، یمن و بحرین را باعث شده‌اند، محکوم کرد. حزب‌های چپ شرکت‌کننده در گردهمایی هدف از دست زدن به چنین اعمالی را تقویت نقش نظام صهیونیستی در مقام یگانه قَدَرقدرت سیاسی و اقتصادی منطقهٔ خاورمیانه ارزیابی کردند.

 
هشتمین گردهمایی حزب‌های چپ جهان عرب پشتیبانی خود را از مبارزات برحق خلق‌های عربی که برای کسب آزادی و برقراری دمکراسی برضد نظام‌های دیکتاتوری مبارزه می‌کنند، اعلام کرد و نقضِ فاحش حق آزادی فعالیت احزاب ملی و دمکراتیک و سرکوب آن‌ها از سوی نظام‌های دیکتاتوری و مرتجع عربی را محکوم کردند. در این چارچوب، هشتمین گردهمایی در تونس از مبارزات “جنبش ترقی‌خواه بحرین”، که از سوی نظام مرتجع بحرین مورد سرکوب و زیر فشار قرار دارد اعلام پشتیبانی کرد و محدودیت‌هایی که مقام‌های رسمی برای فعالیت آزادانهٔ احزاب سیاسی- به‌ویژه پس از طرح دعوا و صدور حکم دادگاه به انحلال انجمن ملی و دموکراتیک “وعد” – به‌وجود آورده‌اند، محکوم کرد.

 

 

بیانیهٔ هشتمین کنفرانس حزب‌های چپ عرب در تونس، در حمایت از آرمانِ مردم فلسطین

 

 

حزب‌های چپ عرب، که به‌مناسبت هشتمین کنفرانس خود زیر عنوان: “فلسطین، صدسال مقاومت”، در تونس گردهم آمدند، پس از بحث و گفتگو دربارهٔ مسئله‌‌های مرتبط با شرایط سیاسی ملی و منطقه‌ای و تأثیر آن بر جنبش آزادی‌بخش جهان عرب در کل، به‌ویژه تأثیر آن بر آرمان فلسطین، بیانیهٔ زیر را به‌منظور جلب توجه نیروهای پیشرو و آزادی‌خواه جهان، صادر می‌کند:

 
۱.‌ آرمان فلسطین که انگیزه اصلی جنبش رهائی‌بخش جهان عرب بوده و خواهد بود، به شرکتِ جناح‌های گوناگون این جنبش در مبارزهٔ مشروع ازجمله مبارزهٔ مسلحانه بر ضد استعمار و شهرک‌سازی‌ها و مقاومت در برابر پروژه‌ای که هدفش نقض حقوق مسلم و تقسیم‌ناپذیر مردم فلسطین است، در کنار مردم فلسطین و نیروهای دمکراتیک ملی فلسطین نیاز دارد.

 
۲.‌ برنامه برپایی کشور صهیونیستی در رأس پروژه‌های امپریالیستی است که هدفش فرسایش جهان عرب و ضربه زدن به اتحاد کشورهای عرب از طریق تحریک درگیری‌های فرقه‌ای، قبیله‌ای و قومی و همچنین تأسیس و تشویق سازمان‌هایی تروریستی و تاریک‌اندیش است.

 
۳.‌ برای رویارویی با این پروژه، با بسیج نیروهای مردمی بر پایهٔ برنامه‌های انقلابی و اجتماعی فعال و جلوگیری از دخالت رژیم‌های حاکم در کشورهای عربی می‌توان این غده سرطانی را ریشه‌کن کرد، این گزینه بهترین راه‌حل به‌شمار می‌رود.

 
۴.‌ پشتیبانی از نیروهای مترقی و انقلابی در جهان عرب و مبارزه با پروژه‌‌های ضدانقلاب که تحقق هر جریان دمکراتیک وانقلابی را مانع می‌شوند، و یاری رساندن به نیروهای دمکراتیک عربی در اتخاذ مسیر صحیح برای دستیابی و تحقق شعارهای انقلابی، ملی، اجتماعی و دمکراتیک.

 
۵.‌ مبارزهٔ جنبش آزادی‌بخش انقلابی ملی و دمکراتیک عربی جزیی از مبارزهٔ سراسری نیروهای مترقی جهان در مبارزه با امپریالیسم به‌سرکردگی امپریالیسم آمریکا به‌شمار می‌آید. نیروهای ترقی‌خواه و انقلابی عربی با عزمی راسخ، استوار و با تأکید بر همکاری و هماهنگی مشترک و توسعه دادن به روابط با دیگر نیروهای انقلابی جهان در برابر جنگ‌های تحمیلی و سیاست‌های امپریالیستی و طبقات استثمارگر قومی و نژادی به‌مبارزه خویش ادامه خواهند داد.

 
۶.‌ گردهمایی نیروها و احزاب چپ عربی، به شهدای جنبش آزادی‌بخش عرب که با جان‌فشانی و تقدیم جان خویش که گران‌بها‌ترین سرمایهٔ آنان و هر انسانی به‌شمار می‌رود، در راه دستیابی و تحقق اهداف خلق‌های خویش، ادای احترام می‌کند و همچنین با کلیهٔ زندانیان سیاسی فلسطینی زن و مرد که در بند رژیم صهیونیستی گرفتارند، و به‌رهبری رفیق اسیر “احمد سعدات”، دبیرکل “جبههٔ خلق برای آزادی فلسطین” و دیگر نیروهای سیاسی‌ای که به مقاومت و مبارزهٔ خویش به‌رغم در بند بودن ادامه می‌دهند، همبستگی خویش را اعلام می‌کند. ما مجدداً همبستگی و پشتیبانی کامل خود را با مبارزات آنان اعلام کرده و از همه نیروهای پیشرو و آزادی‌خواه می‌خواهیم که برای آزادی آنان از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

 

توافقِ حزب‌های شرکت‌کننده در هشتمین کنفرانس چپ‌های عرب در مورد انتشار برنامه‌یی مبارزاتی با هدف‌های زیر:
* تعیینِ روزی به‌نام زندانیان فلسطین با ‌عنوان روزِ جنبش گسترده و ابتکار عرب برای آزادی زندانیان سیاسی.

 
*انتشارِ گزارش کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیای غربی سازمان ملل متحد در مورد نقض حقوق بشر از سوی استعمار صهیونیستی در فلسطین اشغال‌شده.

 
*ترویج و تعمیم جنبش تحریم بر ضد استعمارگران صهیونیستی در سطح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، و علمی و درخواست از نهادهای بین‌المللی و احزاب سیاسی در پشتیبانی از این استراتژی مبارزه.

 
*تشکیل کمیته‌یی از حقوقدانان و کارشناسان حقوق بشر چپ عرب به‌منظور حمایت و دفاع از آرمان‌های فلسطین در دو سطح حقوقی و سیاسی در بنیادها و سازمان‌های حقوقی بین‌المللی در سطح جهان.

 
*تعیین روز ۱۵ ماه مه (روز نکبت) به‌عنوان روزِ عربی در حمایت از آرمان فلسطین و به‌رسمیت شناخته شدن این روز و ثبت آن.

 
* هماهنگی با شبکه‌های تلویزیونی چپ در تمام جهان، مخصوصاً با شبکه فوروم ساوپالو و شبکه چپ افریقای جنوبی.

 
* مشارکت فعال در صدمین سالگرد انقلاب باشکوه اکتبر که معاهدهٔ ننگین سایکس- پیکو را افشا و محکوم کرد و انگیزه‌یی نو برای جنبش‌های آزادی‌بخش عرب و بین‌المللی به‌وجود آورد.

 
* گنجاندن مسئلهٔ فلسطین در برنامهٔ کلیه مراسم و جشن‌ها و بسیج تمام احزاب شرکت‌کننده در این کنفرانس برمبنای همبستگی در مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم.

 
*درخواست از “دولت خودگردان فلسطین” که به هرگونه ابتکار هماهنگی امنیتی یا سیاسی با رژیم صهیونیستی پایان دهد و از مبارزهٔ ملت فلسطین در تمام سرزمین‌های اشغالی، ازجمله صاحبان اراضی سال ۴۸، که به‌طور مستمر در معرض پروژه‌های مهاجرت اجباری، شهرک‌سازی و ترک ناگزیر خانه‌وکاشانه خویش‌اند، دفاع و پشتیبانی کند.

 
و در خاتمه، از تمامی احزاب و نیروهای سیاسی فلسطین دعوت شده است تا با اتحاد صف‌های خویش پیرامون تلاش برای حل مسئله‌های اساسی و دستیابی ملت فلسطین به حقوق مشروع خود و آزادسازیِ تمامی اراضی فلسطین و پایتخت آن، قدس، گردهم آیند.

 

هشتمین همایش حزب‌های چپ عرب در تونس:

 
– نیروهای مترقی فلسطین را به متحد کردن صفوف‌شان پیرامون یک نیروی آزادی‌خواه چپ فلسطینی برای پیروزی حقوق مشروع‌شان، بازگشت به ‌سرزمین‌هایی که از آن‌جاها رانده شده‌اند، آزادسازی میهن و تشکیل دولتی که پایتخت آن اورشلیم باشد، فرامی‌خواند.

 
– نهادینه کردنِ گردهمائی چپ عرب و گسترش آن باهدف متحد کردن تمام نیروهای چپ انقلابی عرب بر پایه مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم و نمایندگان‌شان در میان رژیم‌های ارتجاعی عرب، با هدف دست یافتن به آزادی ملی، وحدت عرب و پیروزی و برقراری دمکراسی و عدالت اجتماعی را خواهان است.

نامه مردم

در تیراندازی نیروهای انتظامی دو کولبر جان خود را از دست دادند

بنابر گزارش ها کولبری با نام «آزاد محمودی» در نزدیکی روستای مرزی چومان ۲۳ فروردین ماه هدف گلوله‌ی نیروهای نظامی ایران قرار گرفت.   این جوان ٢۴ ساله از اهالی روستای چی‌چوران در پیرانشهر، پس از اصابت تیر، به شدت مجروح و به سبب عدم رسیدگی پزشکی، در بیمارستان جان خود را از دست داد. ... در تیراندازی نیروهای انتظامی دو کولبر جان خود را از دست دادند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران بازنشسته رنگین نخ برای معوقات پرداخت نشده

شماری از کارگران بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی چندین ساله در دریافت مطالبات سنواتی ومزدی عنوان می‌شود، صبح امروز مقابل ساختمان فرمانداری واستانداری سمنان تجمع کردند. شماری از کارگران کارخانه رنگین نخ سمنان در تماس با ایلنا گفتند: نزدیک به۴۹ نفر از کارگران بازنشسته هستیم که هنوز بابت معوقات مزدی ... تجمع کارگران بازنشسته رنگین نخ برای معوقات پرداخت نشده

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

کارگران پیمانکاری مس سرچشمه تجمع کردند

جمعی از کارگران تینکرهای خمیری کانی مس از شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سرچشمه روز گذشته (شنبه/۲۶ فروردین) تجمعی اعتراضی برای احقاق حقوق خود در زمینه تامین نیروی معدن سر چشمه برگزار کردند.   جمعی از این کارگران به ایلنا، گفتند که از ۵ سال پیش به صورت کارگر پیمانکاری در شرکت تینکرهای خمیری کانی مس ... کارگران پیمانکاری مس سرچشمه تجمع کردند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم فروردین ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛   کاهش سهم صنعت در اشتغال و بیکاری کارگران رشته‌های صنعتی   بیست و چهارم فروردین ماه-‌براساس اطلاعات مرکز آمار ایران،سهم صنعت در اشتغال در سال ۱۳۹۵، معادل ۳۱,۹ درصد بوده که نسبت به سال گذشته،۰,۶درصد کاهش یافته است. سهم خدمات در اشتغال ... چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم فروردین ماه

ادامه

ایران, خبر, کارگری