شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت برلین تصمیم گرفته است تا برخی از واحدهای رده‌بالای نیروهای ویژه این کشور را در حالی که برای شرایط بحرانی احتمالی در اراضی اشغالی، غزه و «خاورمیانه» آماده می‌شود، در قبرس مستقر کند. به گزارش ایسنا، نشریه بیلد روز چهارشنبه گزارش داد که ... نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, اشغالگری, شمال افریقا, صهیونیسم, فلسطین, قبرس, گزارش, لبنان

برکناری نخست‌وزیر تونس و تعلیق فعالیت پارلمان در پی اعتراضات مردمی

به دنبال استقرار ارتش در پایتخت تونس، نیروهای ارتش این کشور مانع از ورود «راشد الغنوشی» رییس پارلمان و رهبر جنبش النهضه به پارلمان شدند.

 

به گزارش ایرنا، ساعاتی پیش، رسانه‌ها از استقرار نیروهای ارتش تونس در پایتخت این کشور به دنبال حوادث اخیر و تصمیم قیس سعید رییس جمهوری در برکناری هشام المشیشی نخست وزیر، تعلیق پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان خبر دادند؛ الغنوشی اقدام رییس جمهوری این کشور را کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی دانست.

 

الجزیره روز دوشنبه گزارش کرد: راشد الغنوشی رییس پارلمان تونس، تعطیلی پارلمان و جلوگیری از ورود تعدادی از نمایندگان به آن را مورد سرزنش قرار داد. او گفته به نظر ما نخست وزیری و پارلمان همچنان برقرار هستند و حامیان النهضه و مردم تونس از انقلاب دفاع خواهند کرد.

 

رویترز هم گزارش داد ؛ رئیس پارلمان تونس از مردم خواست به خیابان‌ها بیایند تا امور را درست کنند.

 

تعلیق هشام المشیشی در واکنش به تظاهرات گسترده در اعتراض به عملکرد دولت تونس در برابر همه گیری کووید-۱۹ صورت گرفته است.

 

نخست وزیر برکنار شده تونس هفته گذشته وزیر بهداشت را برکنار کرده بود اما این تصمیم در کاهش نارضایتی‌های گسترده موثر نبود.

 

«منصف المرزوقی» رییس جمهور پیشین تونس و رهبر حزب «کنگره برای جمهوری»، اقدام رئیس جمهوری این کشور در را به مثابه شکست کل سیستم عنوان کرد.

 

الجزیره همچنین به نقل از رئیس ائتلاف کرامت در تونس نوشت که قانون اساسی به رئیس جمهوری اجازه تعطیلی پارلمان و سلب مصونیت آن را نمی‌دهد.

 

المرزوقی گفته رئیس جمهوری تونس به پشتوانه نیروهایی که او را محافظت و پشتیبانی می‌کنند این تصمیمات را گرفته است.

 

منصف المرزوقی گفته یک تلاش منطقه ای وجود دارد تا ضمن پایان داد به بهار عربی تمامی دستاوردهای انقلاب در کشورهای عربی را از بین ببرد.

 

او تاکید کرد: آنچه در حال حاضر شاهدیم پایان بهار عربی است.

 

المرزوقی از مردم کشورش خواست تا به تصمیم‌های گرفته شده واکنش نشان دهند و به گفته او مانع از بروز انقلاب شوند.

 

الجزیره به نقل از مشاور سیاسی جنبش النهضه گزارش داد : تصمیمات رییس جمهوری انقلاب علیه ارکان کشور است و نتیجه دستورات قیس سعید، نادیده گرفته شدن قانون اساسی و شکست تجربه دمکراسی در تونس است.

 

شبکه الجزیره همچنین به نقل از ریاض الشعبی یکی از رهبران جنبش النهضه گزارش داد که اقدام قیس سعید رییس جمهوری تونس در تعطیلی پارلمان و کشاندن نیروهای نظامی به خیابان نقض صریح قانون اساسی است.

 

علی العریض معاون جنبش هم در سخنانی گفت که تصمیم‌هایی که از سوی رئیس جمهوری اعلام شده است کودتا علیه نهادهای دولتی، قانون اساسی و انقلاب مردم تونس محسوب می شود.

 

او اوضاع را در سایه تصمیم های قیس سعید بسیار پیچیده توصیف و تاکید کرد که تمامی تلاش خود را برای باقی ماندن تونس به عنوان کشوری دموکراتیک و آزاد به کار خواهد گرفت.

 

معاون جنبش النهضه با اظهار بی اطلاعی از محل نگهداری هشام المشیشی نخست وزیر این کشور که از سوی رئیس جمهوری برکنار شده است، گفت که برخی خبرها از بازداشت او در کاخ ریاست جمهوری حکایت دارد .

 

در عین سامیه عبو نفر دوم جریان دموکراتیک تونس در سخنانی با تایید تصمیم‌های رییس جمهوری این کشور گفت که این دستورات بر اساس قانون اساسی و تاریخی است.

 

از سوی دیگر منابع خبری از تصمیم جنبش النهضه برای برگزاری نشست فوق العاده حزب به منظور بررسی تحولات اخیر این کشور خبر دادند.

 

هزاران تظاهرکننده در تونس خشمگین یکشنبه در خیابان‌ها با پلیس درگیر شده و با سر دادن شعارهایی علیه حزب حاکم خواهان انحلال پارلمان بودند.

 

بعضی از تظاهرکنندگان به دفاتر حزب حاکم، جنبش النهضه(حزب اخوان المسلمین) حمله و اقدام به تخریب اموال کرده بودند.

 

قیس سعید با اعلام برکناری دولت، از تلاش برای بازگرداندن آرامش به کشور با کمک یک نخست وزیر جدید خبر داد. او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: این تصمیم ها را اتخاذ کرده ایم تا آرامش اجتماعی به تونس برگردد و کشور نجات داده شود. سعید هشدار داده است که با استفاده از ارتش با خشونت‌ها مقابله خواهد کرد. به هر کسی که به فکر کاربرد اسلحه است و هر کسی که شلیک کند، هشدار می دهم که نیروهای مسلح در پاسخ شلیک خواهند کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، قیس سعید، رئیس جمهور تونس همچنین دستور تحقیقات از نمایندگان متهم به فساد را صادر کرد.

 

وی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که تصمیم گرفته با کمک نخست وزیری که خود وی منصوب می‌کند ، قدرت اجرایی را بر عهده بگیرد.

 

رئیس جمهور تونس گفت این تصمیمات برای “نجات تونس” است و این کشور “خطرناکترین لحظات را پشت سر می‌گذارد”.

 

سعید با بیان این که تصمیم تعلیق فعالیت پارلمان (برای مدت ۳۰ روز) چندین ماه پیش گرفته شده است ، افزود: قانون اساسی اجازه انحلال پارلمان را نمی دهد اما مانع از تعلیق فعالیت آن نمی‌شود.

 

وی گفت که شخصاً درباره “جنایاتی که اعضای پارلمان علیه تونس مرتکب شده‌اند” تحقیق خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که این پرونده‌ها بدون بررسی در کشورهای قوه قضائیه و پارلمان باقی بمانند.

 

از سوی دیگر نیروهای امنیتی با خودروهای زرهی در اطراف مقر پارلمان تونس حضور یافته و ضمن محاصره پارلمان مانع از ورود رئیس پارلمان شدند.

 

الغنوشی هم در واکنش به این اقدام گفت که ی رئیس مشروع پارلمان است و از طرفدارانش خواست تظاهرات کنند.

 

همچنین تدابیر شدید امنیتی در اطراف مقر پارلمان اتخاذ شد.

 

این همزمان با حضور مردم در خیابان‌ها و برگزاری جشن‌هایی با مشارکت قیس سعید است.

 

علاوه بر این و همزمان با غیبت نخست وزیر تونس و عدم حضور وی در مقابل رسانه‌ها یا صدور بیانیه‌ای از سوی وی و دفترش یا دولت اخبار ضد و نقیضی از احتمال بازداشت وی در کاخ قرطاج منتشر شده است.

 

برخی منابع تونسی هم از نظارت شدید بر فرودگاه‌ها برای ممانعت از خروج اعضای پارلمان از کشور خبر دادند.

 

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد تمامی فرودگاه‌های تونس تحت نظارت شدید است و برای هیچ یک از اعضای پارلمان بلیت صادر نمی‌شود.

منابع عراقی به‌نقل از هیأت آمریکایی: نظامیان خود را از عراق خارج نمی‌کنیم

منابع سیاسی آگاه عراق خبر دادند که هیأت آمریکایی در جریان دیدار با مسئولان عراقی گفته است که حاضر نیست نیروهای خود را تحت فشار از این کشور خارج کند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال افریقا, عراق

معامله آنکارا با قاهره درباره گروه اخوان المسلمین مصر

قاهره برای برقراری رابطه با آنکارا دو شرط تعیین کرده بود که یکی از آنها تحقق یافته، ولی تحقق دومین شرط مصری‌ها به این زودی‌ها عملی نخواهد شد، موضوعی که برقراری رابطه میان مصر – ترکیه را هنوز در ابهام نگاه داشته است.

ادامه

اذربایجان, ترکیه, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, شمال افریقا, عراق, لیبی, مصر, مقاله