برخی کشورهای اروپایی رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت شناختند

رادیو سوئد دقایقی پیش در توییتی خبر داد که برخی از کشورهای اروپایی خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری مشروع این کشور به رسمیت شناختند.

 

بر اساس این خبر، کشورهای دانمارک، فرانسه، آلمان، اسپانیا و سوئد رئیس مجلس ملی ونزوئلا و رئیس‌جمهوری خودخوانده این کشور را به رسمیت شناختند.

 

‘جرمی هانت’ وزیر امورخارجه انگلیس نیز در توییتی گوایدو را به عنوان رییس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخت.

 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک خبر داد که دولت اتریش همانند دیگر کشورهای اروپایی رییس مخالفان مادورو را به رسمیت شناخت.

 

با وجود اینکه برخی کشورهای اروپایی گوایدو را به عنوان رییس‌جمهوری خودخوانده به رسمیت شناخته اند، رسانه های ایتالیایی اعلام کردند که این کشور پیش از این در نشست روز پنجشنبه بخارست، بیانیه نهایی اتحادیه اروپا درباره به رسمیت شناختن گوایدو را وتو کرده بود.

 

به گزارش ایرنا، ‘فدریکا موگرینی’ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۴ بهمن ماه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شد اما از به رسمیت شناختن رهبر حزب مخالف در این کشور به عنوان رئیس دولت موقت خودداری کرد.

 

اتحادیه اروپا دیروز (۱۴ بهمن) اعلام کرد که گروه تازه تاسیسی تحت عنوان «تماس بین‌المللی» متشکل از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین روز پنجشنبه نخستین نشست خود را در اروگوئه برای بررسی بحران ونزوئلا برگزار می کند.

 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ‘تاباره واسکز’ رئیس‌جمهوری اروگوئه با انتشار بیانیه مشترکی یادآور شدند که این نشست در سطح وزارتی در مونته ویدئو پایتخت اروگوئه برگزار می شود.

 

گروه تماس از اتحادیه اروپا و هشت کشور عضو آن شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و انگلیس و کشورهای بولیوی، کاستاریکا، اکوادور و اروگوئه در آمریکای لاتین تشکیل شده است.

 

هدف از تشکیل این گروه، کمک به ایجاد شرایطی برای ایجاد فرآیند سیاسی و مسالمت آمیز در ونزوئلا و توانمندسازی مردم این کشور برای تعیین سرنوشت خود از طریق انتخاباتی آزاد و قابل اعتماد اعلام شده است.