شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

برای نخستین بار در جهان؛ کاوشگر چینی نخستین عکس از نیمه پنهان ماه را ارسال کرد

سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد کاوشگر ‘چانگ E-4’ این کشور بعد از فرود موفقیت آمیز در کره ماه، نخستین عکس از نیمه پنهان ماه را ارسال کرد.

 

سازمان فضایی چین افزود این کاوشگر ساعت ۱۰:۲۶ دقیقه امروز (پنجشنبه) به وقت پکن با موفقیت در طول جغرافیایی ۱۷۷.۶ درجه و عرض جغرافیایی ۴۵.۵ درجه جنوبی در سمت چپ ماه فرود آمده است.

 

این کاوشگر چینی ۱۷ آذر امسال در مرکز پرتاب ماهواره شهر ‘شی چانگ’ چین به فضا پرتاب شد و سفر خود به کره ماه را آغاز کرد.

 

پرتاب این ماه پیما یکی از مهمترین اقدامات علمی و فضایی چین محسوب می شود تا بتواند بخش هایی ناشناخته تر از کره ماه را که در دید نیست، مورد بررسی های علمی قرار دهد و کاوش های تازه ای داشته باشد و نهایتا برنامه فضایی این کشور را تکمیل کند.

 

نقطه دور که بخش تاریک ماه نیز نامیده می شود از زمین دور است و برای همین دید کافی برای مشاهده آن وجود ندارد و نسبتا برای بشر ناشناخته است و برخلاف بخش دیگر آن که فرودهایی روی آن انجام شده است، می تواند حاوی اطلاعات مهمی برای برنامه های فضایی آینده باشد.

 

این کاوشگر برای آزمایش های علمی فضایی چین در آینده کاربرد فراوانی خواهد داشت.

 

دانشمندان فقط نگران حفظ ارتباط با این کاوشگر بودند زیرا بر این باورند موانعی وجود دارد که باعث می شود پس از فرود این کاوشگر روی نیمه تاریک ماه، ارتباط با آن ناگهان متوقف و قطع شود.

 

برای همین بود که چین در ماه می امسال ماهواره ای به نام ‘چویه چیایو’ را پرتاب کرد که در فاصله ۴۰۰ هزار کیلومتری از زمین در مدار قرار دارد و بین کره زمین و کره ماه است تا بتواند علایم و سیگنال های کاوشگر را به زمین انتقال دهد.

 

چین در حال تکمیل برنامه راه ابریشم نوین است و پرتاب های فضایی از این دست به همراه ماهواره هایی که در مدار زمین قرار گرفته است باعث خواهد شد تا کشورهای این حوزه بتوانند از خدمات سامانه موقعیت سنجی ‘بیدو’ چین در آینده بهره مند شوند.

ایرنا

چین، در تلاش برای تبدیل‌شدن به‌قدرت بی‌همتا در اینترنت

چین با ایجاد شبکه پیشرفته و فوق سریع نسل پنجم اینترنت و تلفن‌های سیار امیدوار است پیشرو دیگر کشورهای دنیا در استفاده از توسعه یافته‌ترین سامانه اینترنتی و تلفنی دنیا باشد و در عرصه مخابرات خود را به‌یک قدرت بی‌همتا تبدیل کند.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

«بایدو» به دنبال پایان سلطه «جی پی اس»

چین با سرمایه گذاری بزرگ در زمینه های هوا، فضا و پرتاب ماهواره های مختلف، در حال تقویت شبکه بزرگ موقعیت سنجی «بایدو» (baidu) است شبکه ای که مشابه سامانه «جی پی اس» آمریکا عمل می کند و قصد دارد به سال ها سلطه واشنگتن در این عرصه پایان دهد.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, دانش