مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

برای اخراج آمریکا از عراق به شورای امنیت متوسل می‌‌شویم

نماینده پارلمان عراق از فراکسیون سازندگی (الفتح و دولت قانون) روزیکشنبه گفت که شاید پارلمان و دولت «عادل عبدالمهدی» برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در عراق به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شوند.

 

«حسین سعید» در اظهاراتی رسانه ای گفته است که به منظور ترسیم جدول زمانبندی خروج نظامیان آمریکا از خاک عراق، در روزهای اندک آینده این پرونده در پارلمان این کشور گشوده می شود و اگر بغداد نتواند نظامیان آمریکا را مجبور به خروج از خاک خود، شاید به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شود.

 

وی با اشاره به اینکه فراکسیون سازندگی طرح خروج نظامیان آمریکا را از اراضی عراق به طور جد پیگیر است، اضافه کرده است که عراق نیازی به نیروهای بیگانه برای دفاع از خاک خود ندارد و بر همین اساس جدول زمانبندی خروج نظامیان آمریکا به زودی در عراق طراحی می شود.

 

سعید خاطرنشان ساخته است که با توجه به پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش، دولت عبدالمهدی موضوع خروج نظامیان آمریکا را از اراضی عراق پیگیر است و متولی رایزنی ها با طرف آمریکایی به منظور تعیین سقف لازم زمانبندی خروج نظامیانش از عراق شده است.

 

وی تاکید کرده است که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق تمایلی به حضور نظامیان آمریکا در اراضی عراق ندارد.

 

این نماینده پارلمان عراق به واشنگتن هشدار داده است که اگر نخواهد به تصمیم عراق برای خروج نظامیان آمریکا گردن ننهد به گزینه های دیگر از جمله توسل به شورای امنیت سازمان ملل روی خواهد آورد.

 

پیشتر برخی از نمایندگان پارلمان عراق گفته بودند که یکی از اولویت های پارلمان جدید، اخراج نیروهای نظامی آمریکا از اراضی عراق است.

 

براساس گزارش های دولت سابق عراق به ریاست حیدر العبادی حدود پنج هزار نیروی نظامی آمریکا تحت عنوان مشاور نظامی در اراضی عراق حضور دارند اما برخی نمایندگان تعداد نظامیان آمریکایی را بیش از ۱۰ هزار نفر ذکر کرده بودند.

 

دولت سابق عراق تاکید کرد که هیچ گونه نیروی جنگی آمریکایی در عراق وجود ندارند اما برخی از نمایندگان پارلمان این ادعا را رد کرده و از وجود عناصر جنگی و نیروی رزمی آمریکا در اراضی عراق خبر دادند.

 

اختلاف نظر بین دولت سابق العبادی و برخی از نمایندگان پارلمان عراق بر سر تعداد و نوع نظامیان آمریکایی موجود در خاک عراق باعث شده است که پارلمان و دولت جدید عراق یکی از اولویت های خود را خروج این نیروهای بیگانه از خاک این کشور قرار دهد.

 

بعد از اشغال عراق توسط نظامیان آمریکا در ۲۰۰۳ ، پارلمان و دولت عراق توانست در ۲۰۱۱ در چارچوب توافقنامه امنیتی که با واشنگتن امضا کرد، به حضور اشغالگران آمریکایی پایان بخشد اما نظامیان آمریکایی در جریان یورش گروه تروریستی داعش به عراق در تابستان ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با این گروه تروریستی بار دیگر به عراق بازگشتند.

 

تاکنون مسوولان آمریکایی رغبتی به خروج نیروهای خود از اراضی عراق نشان نداده و همواره خطر داعش را برای توجیه ادامه حضور نظامیانشان را در عراق مطرح می کنند اما عراقی ها می گویند که نیروهای نظامی و امنیتی عراق قدرت و توان لازم را برای دفاع از اراضی و مرزهای این کشور دارد و نیازی به وجود و حمایت نظامیان بیگانه نمی بیند.

ایرنا

تسلط داعش بر بزرگترین میدان نفتی و دو شهرک در دیرالزور و تلاش برای نفوذ به خاک عراق

عناصر تروریستی تکفیری داعش در عملیاتی با یورش به نیروهای سوریه دموکراتیک بار دیگر کنترل بزرگترین میدان نفتی دیرالزور را به دست گرفتند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق

روسیه: پهپادهای مهاجم به‌پایگاه حمیمیم در اوایل سال جاری توسط هواپیمای شناسایی آمریکایی هدایت می‌شدند

یک مقام وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۱۳ پهپاد مهاجم با هماهنگی یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی به پایگاه روسیه در سوریه حمله کردند. اتفاقی که کرملین درباره آن ابراز نگرانی کرد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا