مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

دفتر ملانی جولی وزیر خارجه کانادا تائید کرد که این کشور کلیه صادرات تسلیحاتی خود به اسرائیل را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، در بیانیه دفتر جولی آمده است: از ۸ ژانویه (۱۸ دی)، دولت کانادا مجوزهای جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را تائید نکرده ... کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

ادامه

آمریکای شمالی, اسراییل, تحریم, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, کانادا

هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های پاتریوت به اوکراین هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی ژستکی» سرپرست اداره سوم آسیایی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» اعلام کرد که مسکو از کانال‌های دیپلماتیک به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های سامانه پدافند هوایی ... هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, صلح, هندو پاسیفیک

شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند. از این مبلغ، ... شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, لهستان, لوکزامبورک, مالت, مجارستان

وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

وزیر خارجه اتریش اذعان کرد که باوجود خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین، همچنان تعداد زیادی از شرکت‌های غربی در مسکو فعال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش می‌گوید که به‌رغم خروج بسیاری از کسب‌وکارهای خارجی از روسیه در واکنش به ... وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

ادامه

آمریکا, اتریش, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

هوک: برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تلاش می‌کنیم/ پامپئو: هرگز اجازه برداشته‌شدنش را نخواهیم داد

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با یک روزنامه سعودی ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها به تهران اعلام کرد، به تلاش خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ادامه می‌دهد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «برایان هوک» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق الاوسط» به تکرار اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت.

 

وی در پاسخ به این سوالی درباره تحریم تسلیحاتی ایران مدعی گفت: ما پروژه‌ای داریم که تلاش می‌کنیم تمامی اعضای دائم یا غیردائم شورای امنیت به آن رأی دهند؛ مهم آن است که این تحریم‌ها که از ۱۳ سال قبل آغاز شده و در ۱۸ اکتبر آینده به پایان می‌رسد، تمدید شود.

 

هوک سپس اتهام‌زنی خود به ایران را آغاز کرد و مدعی شد: عدم تمدید این موضوع به معنای افزایش خطر برای تمام ملت‌ها و کشورهای منطقه و دوستان ما در خلیج (فارس) و جهان خواهد بود. همچنین عدم تمدید به معنای صادرات بیشتر سلاح از ایران به یمن، سوریه، عراق و لبنان و فرستادن سلاح‌های ایرانی بیشتر برای حزب‌الله لبنان، حماس و مانند آن است.

 

الشرق‌الاوسط در ادامه از هوک پرسید «گام‌های آینده دولت آمریکا برای حمایت از این رویکرد سیاسی چیست؟» که وی پاسخ داد: سفرهایی به تعدادی از کشورهای اروپایی و عربی خواهم داشت تا تهدیدات ایران برای کشورهای منطقه و ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور را توضیح دهم؛ به دلایل امنیتی و سیاسی جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهم اما این موضوع را با سفرای آمریکا در جهان برای توضیح تلاش‌های آمریکا پیگیری می‌کنم تا اینکه شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، این در کنار دیگر تحریم‌های وضع شده علیه ایران از جمله تحریم‌های اقتصادی خواهد بود.

 

روزنامه مذکور در ادامه از هوک سوال کرد که نظر وی درباره انتقادها از سیاست آمریکا از جمله تحریم علیه ملت‌ها چیست؟ که وی مدعی شد، این چیزی است که مقامات ایران می‌گویند و بسیاری از مردم ایران به «سیاست‌های داخلی» اعتراض دارند.

 

در همین ارتباط، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته گفت که واشنگتن هرگز اجازه برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران را نخواهد داد

 

پامپئو: هرگز اجازه برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران را نخواهیم داد

 

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری با همتای انگلیسی خود گفت که واشنگتن هرگز اجازه برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران را نخواهد داد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن هرگز اجازه برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران را نخواهد داد.

 

وی که در کنفرانس خبری با همتای انگلیسی خود صحبت می‌کرد، افزود: «با نخست وزیر انگلیس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صحبت کردم.»

 

پامپئو در ادامه این کنفرانس خبری به سیاست چین هراسی پرداخت و مدعی شد که حزب کمونیست در چین تهدیدی آشکار به شمار می‌آید.

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «به دنبال ایجاد ائتلافی هستیم که تهدید چین را درک کند.»

 

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.

 

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.

 

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است.

 

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند.

 

پیش‌نویس آمریکا علاوه بر این از کشورها می‌خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله‌ای در خاک آنها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند. این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی‌ها در آب‌های آزاد کنند.

 

چندی پیش دیپلمات‌های غربی به فارن‌پالیسی گفتند این قطعنامه از شانسی برای تصویب برخوردار نیست.

 

واشنگتن گفته در صورتی که این تلاش به سرانجام نرسد با توسل به یکی از بندهای توافق هسته‌ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود.

چین: تحریم‌های آمریکا در تضاد با اصول روابط بین‌الملل است / تحریم ۱۱ شرکت چینی

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا روز گذشته دوشنبه، ۱۱ شرکت چینی را به اتهام «مشارکت در نقض حقوق بشر» در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

“اینسایدر” ؛ چالش آمریکا در مقابله با «حلقه طلایی»

اعلام برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین طی هفته گذشته، گمانه‌زنی‌هایی را میان تحلیلگران سیاسی قوت بخشید مبنی بر اینکه جهان به سمت قطب بندی جدیدی در حال حرکت است که ایران و همسایگان در مرکز این تحولات خواهند بود.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, ایران, پاکستان, تحریم, ترکیه, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, مقاله