قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

بدهی های دولت، بحران مالی در سازمان تامین اجتماعی و حقوق کارگران ​

طبق گفته نوربخش مدیر عامل این سازمان از سال ۵۴ تا ۸۴ یعنی مدت ۳۰ سال میزان بدهی از دولت چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده اما از سال ۸۴ تا سال ۹۲ این میزان بدهی به ۶۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

سازمان تامین اجتماعی با پرداخت های ماهانه کارگران و زحمتکشان برای روزهای بیکاری، بازنشستگی و بیماری و بعد از مبارزات طولانی نسل های کارگری پایه گذاری شده است. این سازمان در تمام مدت موجودیت خود همیشه مورد تعرض کارفرمایان و دولت و دیگر شرکای این سازمان بوده است. سازمانی که طبق آخرین آمار از دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، کل جمعیت تحت پوشش، ۳۵میلیون و۱۵۰هزار و۸۵۸ نفر بیمه شده و ۵ میلیون و۱۴۰هزار و۸۰۶ نفر مستمری بگیر سازمان تأمین اجتماعی هستند. (درواقع بیش از ۴۰ میلیون نفر از کل جمعیت ۷۸ میلیونی کشورمان!)

در طی هفته های اخیر که در آن یک هفتۀ معین به اسم سازمان تامین اجتماعی نام گذاری شده است، گوشه های کوچکی از این تعرضات در سطح رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت.

طبق گفته نوربخش مدیر عامل این سازمان از سال ۵۴ تا ۸۴ یعنی مدت ۳۰ سال میزان بدهی از دولت چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده اما از سال ۸۴ تا سال ۹۲ این میزان بدهی به ۶۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

این رقم بسیار بزرگی است که دولت های مختلف بعد از انقلاب سعی نموده اند از زیر پرداخت این بدهی ها شانه خالی کنند و به انواع ترفندها در صدد زیر کنترل درآوردن منابع مالی عظیم این سازمان برآمدهاند که نمونه های آن در دوران حکومت کودتا با تحمیل مرتضوی جنایتکار این یورش را به اوج خود رساندند و سرمایه های عظیمی از کشور و پس اندازهای کارگران را به باد دادند.

طبق گفته نوربخش پرداختی این سازمان در سه ماهه اول سال جاری ۲۶ درصد بودجه کل کشوری بوده است!

در سازمانی که سرنوشت بیش از ۴۰ میلیون زحمتکش و خانواده هایشان به آن وابسته است – صاحبان اصلی آن نقشی در کنترل و نظارت بر جریان امور آن ندارند – همه کارها از کانال دولت و انتصابات غیر کارشناسانه می گذرد و این مسئولین به هیچ عنوان در قبال صاحبان اصلی این سازمان پاسخ گو نبوده و موجب فساد گسترده در این سازمان گردیده است.

ماحصل این عملکرد، پایین بودن خدمات ارایه شده به زحمتکشان و خانواده هایشان گردیده است. دفترچه های خدمات درمانی بیمه اجتماعی توسط پزشکان و کلینک های خصوصی به هیچ انگاشته میشوند، چرا که بدهی های آن به موقع پرداخت نمی شود و فرانشیزهای تعریف شده نیز مورد قبول این مراکز نیستند. بیمارستان های سازمان توان پاسخگویی به کثرت ارباب رجوع را ندارند و بیماران در صف طولانی انتظار قرارمی گیرند. حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان این سازمان دیر به دیر و بدون حساب و کتاب پرداخت میشود و این زحمتکشان که عمری را در تولید و آبادانی کشور سپری نموده اند و به موقع سهم خود را – از حقوق ناچیز خود – به این سازمان پرداخت نمودها ند، حال باید در شرایط زیر خط فقر زندگی نمایند و دولت «تدبیر و امید» به آنان صدقه سری «سبد کالا»بدهد!

با توجه به شرایط جدید و بعد از توافقات اخیر ایران و کشورهای ۵ بعلاوه ۱ در اروپا و باز شدن پای سرمایه داران خارجی به کشور، حال باید منتظر یورش انحصارات خارجی به این سفره بی سرپرست باشیم!

البته برای خالی نبودن عریضه یک دوجین تشکل های حکومتی هم با عنوان های دهن پر کن مانند مانند شوراهای اسلامی کارگران، شورای عالی تشکل های صنفی و… راه انداخته اند که مثلا کارگران هم در اداره آن سهمی دارند!

سازمان تامین اجتماعی، با گستردگی سرمایه و وسعت تعهد اجتماعی اش باید که به روش درست مدیریت شود و این امر ممکن نیست مگر اینکه نمایندگان واقعی کارگران و تشکل های مستقل آن در ادارهٔ آن دخالت نموده و در تصمیم گیری های آن نقش فعالی بازی نمایند و بیلان کار آن در مطبوعات مستقل کارگری و در سطح جامعه به شفافیت ارایه گردد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

اتحاد کارگر

قراردادهای موقت و سیاست دولت

برایِ تضمینِ سودهایِ کلان به سرمایه‌داری انگلی وطنی و جذبِ سرمایه‌های انحصارات امپریالیستی برای پیوند اقتصادِ کشور با سرمایه‌داری جهانی جهتِ تضمینِ تداومِ حاکمیتِ خود، با استفاده از نیروهای امنیتی و سرکوبگر خود، جمهوری اسلامی نیتِ ایجاد شرایطِ “مطلوب” برای بهره‌کشی حداکثری از کارگران و انعقادِ قراردادهای اسارتبارِ اقتصادی با انحصاراتِ امپریالیستی را دارد.

ادامه

اقتصادی, ایران, کارگری, مقاله