گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

زنان شاغل و مبارزه برای پایان دادن به تبعیض جنسیتی و طبقاتی افزایش لگام‌گسیخته هزینه زندگی به‌موازات معوقات مزدی و بیمه‌ای، عدم امنیت شغلی، تبعیض و بیکاری گسترده، ناشی از سیاست تعدیل ساختاری رژیم، معیشت کارگران و زحمتکشان و به‌ویژه زنان کارگر و سرپرست خانوار را با وضعیتی وخیم روبه‌رو ساخته است بدان‌گونه که هر ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, خصوصی‌سازی, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, کودکان, کولبری, گزارش, معیشت

طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل یکی از خواست‌های عمده طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ماست. در ماه‌های اخیر کارگران در صنایع نفت جنوب، ذوب آهن، فولاد اهواز، کلاه زردها (تکنسین‌های پست‌های فشار قوی برق) و کارکنان بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی برای احقاق حق‌شان ازجمله برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تجمع و اعتصاب کرده‌اند. طبق ... طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

ادامه

اجتماعی, استبداد, ایران, خصوصی‌سازی, صلح, کارگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

بحران ناشی از کرونا در عرض ۶ ماه، جان ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کودکان زیر پنج سال را گرفت

رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی از انتشار جدیدترین گزارش سیاستی این موسسه با عنوان «کرونا و کودکان؛ یافته‌های جهانی اثرات کووید۱۹ برکودکان» خبر داد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، «روزبه کردونی» اعلام کرد: «موسسه عالی پژوهش در تداوم انتشــار گزارش‌های سیاســتی در خصوص بحران کرونا، هفدهمین گزارش خود با عنوان «کرونا و کودکان؛ یافته‌های جهانی اثرات کووید۱۹ برکودکان» را با همکاری مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تدوین و منتشر کرده است.»

 

وی افزود: «در شرایط کنونی باتوجه به همه‌گیری بیماری کرونا و شوک اقتصادی بازار کار ناشی از آن و تأثیر آن بر زندگی و وضعیت افراد جامعه، بدون شک کودکان نیز جز گروهی خواهند بود که از این وضعیت متأثر خواهند شد؛ بنابراین مقابله با این وضعیت برای یاری رساندن به این کودکان آسیب‌پذیر، در شرایط حساس کنونی، دارای اهمیت فراوانی است و اهتمام و عزم ملی می‌طلبد.»

 

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ادامه داد:«در این راستا و در این گزارش جدید منتشر شده، سعی شد تا پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر کودکان در سطح جهانی و راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با آن مورد بررسی قرار گیرد و امید است این گزارش در اتخاذ سیاست‌های رفاهی توسط سیاستگذاران و انجام مطالعات تکمیلی بعدی مفید واقع شود.»

 

کردونی گفت: «در بخش‌هایی از این گزارش آمده همه‌گیری کووید-۱۹ می‌تواند بستر زندگی کودکان را به سرعت تغییر دهد. معیارهای قرنطینه مثل بسته شدن مدارس و محدودیتهای جا به جایی کودکان، زندگی روزمره و محافظت از آنها را مختل میکند و هم زمان عوامل تنش آفرین جدیدی برای والدین و مراقبین ایجاد میکند که باید در پی یافتن امکانات جدیدی برای مراقبت از کودکان باشند.»

 

وی افزود:«انگ و تبعیض کووید-۱۹ میتواند کودکان را نسبت به خشونت، فشارهای روانی- اجتماعی آسیب پذیرتر کند و کودکان و خانواده‌هایی که از گذشته نیز به دلیل انزوای اجتماعی- اقتصادی آسیب پذیرتر بوده‌اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند، به‌علاوه، آسیب‌های ناشی از این همه‌گیری توزیع برابر نخواهد داشت و انتظار می‌رود که برای کودکان فقیرترین کشورها، فقیرترین محلات و برای آن‌هایی که پیش‌ازاین هم در محرومیت و شرایط آسیب‌پذیری قرار داشته‌اند، مخرب‌ترین اثرات را داشته باشد.»

 

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: براساس این پژوهش، کودکان از سه مسیر اصلی شامل اثر مستقیم ویروس که ناشی از آلودگی به خود ویروس است، اثرات غیرمستقیم آن شامل تأثیرات اجتماعی و اقتصادی اقدامات سرکوب‌کننده انتقال ویروس و کنترل همه‌گیری و اثرات درازمدت‌تر آن و ایجاد تأخیر در تحقق اهداف توسعه پایدار از این بحران تأثیر می‌پذیرند.

 

کردونی تاکید کرد: پیش از بحران هم ما در دنیایی ناتوان از مراقبت کامل از کودکان زندگی می‌کردیم. جایی که هر ۵ ثانیه یک کودک کمتر از ۱۵ سال می‌میرد، از هر پنج کودک یکی سوءتغذیه دارد، جایی که بیش از نیمی از کودکان ده‌ساله (۵۳%) در کشورهای کم‌ درآمد و دارای درآمد متوسط(تا چهار از هر پنج کودک در کشورهای فقیر) قادر به خواندن و درک داستان‌های ساده نیستند و یکی از هر چهار کودک کمتر از ۵ سال تولدش ثبت نشده است. بنابراین هر چه بحران جاری طولانی‌تر شود، تأثیرات آن بر این کودکان چشمگیرتر می‌شود و این آمارها بالاتر می‌روند.

 

وی به تعطیلی جهانی بی سابقه مدارس درپی شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: بالغ‌بر ۱۸۸ کشور مدارس تمام کشور خود را تعطیل کرده‌اند که تحصیل بیش از یک میلیارد ونیم(۱.۵میلیارد) کودک و نوجوان یعنی ۹۱ درصد از دانش آموزان جهان را با اختلال مواجه کرده به نحوی که حدود ۱۵۵ میلیون کودک پیش‌دبستانی، ۶۹۱ میلیون دانش‌آموز دبستانی، ۵۳۷ میلیون دانش آموز راهنمایی و ۱۹۱ میلیون دانش آموز دبیرستانی را تحت تأثیر قرار داده است.

 

کردونی همچنین در مورد مراقبت‌های بهداشتی و مرگ ومیر کودکان در این رابطه افزود: در زمینه بحران فعلی کووید-۱۹، مطالعه‌ای که در ۱۱۸ کشور با سطح درآمد پایین و متوسط صورت گرفته نشان داده است که در طی شش ماه به دلیل کاهش سطح پوشش خدمات روتین بهداشتی درمانی و افزایش مرگ‌ومیر نوزادان، تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار(۱.۲میلیون) مرگ زیر پنج سال می‌تواند به آمارهای قبلی اضافه شود.

 

وی افزود: در بحران فعلی، در کنار فاصله‌گذاری فیزیکی، قرنطینه فردی و ردیابی تماسها و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون به‌عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از انتقال کووید-۱۹ شناخته شده است. تخمین پایه از وجود خدمات اولیه آب، سیستم فاضلاب و بهداشت در مدارس نشان می‌دهد که در سطح جهان از هر سه مدرسه یک مدرسه (۳۱ درصد، حدود۵۷۰ میلیون کودک) با کمبود آب آشامیدنی، بیش از یک‌سوم مدارس (۳۴ درصد، حدود ۶۲۰ میلیون کودک) با کمبود سیستم فاضلاب و تقریباً نیمی از مدارس (۴۷ درصد، حدود ۹۰۰ میلیون کودک) با کمبود خدمات بهداشتی اولیه شستشوی دست مواجه هستند.

سال نو تحصیلی، کرونا، و مطالبه‌های معلمان

امسال در شرایط همه‌گیری کرونا و با وجود نگرانی مردم، والدین دانش‌آموزان، و مخالفت فعالان صنفی فرهنگیان، مدارس کشور بازگشایی شدند. آغاز سال تحصیلی اما موضوع خواست‌های فرهنگیان را نیز به‌بحث روز تبدیل کرده است. مطالبه‌های معلمان چیست؟

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, فرهنگ, معلمان, مقاله

فعال کارگری؛ نیازمند احیای مالکیت عمومی و مدیریت کارگران هستیم/ کارخانه‌ها را از سودجویان بگیرید!

حسین اکبری می‌گوید: چاره‌ای جز برگشت سیاست خصوصی‌سازی و احیای مالکیت عمومی بر بنگاه‌های اقتصادی از کارخانجات گرفته تا سایر منابع ملی نیست.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

جریان زندگی در تاریکی غارهای بجستان

غارها ذخائر طبیعی هستند که نقش مهمی را نیز در زنجیره طبیعت ایفا می‌کنند، اما متاسفانه عواملی همچون نبود آگاهی، ورود بی‌ضابطه افراد و همچنین معدن کاوی به این ذخائر ارزشمند صدمه می‌زنند در صورتی که در تاریکی غارها زندگی در جریان است.

ادامه

اجتماعی, ایران, خبر, گزارش, محیط زیست

ان بی س؛ ۱۲ میلیون آمریکایی سلامتی و خانه‌های خود را از دست داده در انتظار یارانه بیکاری هستند

با بدتر شدن شرایط اقتصادی و از بین رفتن بسیاری از کسب و کارها در آمریکا درخواست‌های مردم برای دریافت یارانه بیکاری به طور چشمگیری در حال افزایش است.

ادامه

اجتماعی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر