چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

با کشته‌شدن سیاه‌پوست دیگری به‌دست پلیس آمریکا، اعتراضات علیه تبعیض نژادی روح دوباره گرفت

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه افسری آمریکایی یک مرد سیاه‌پوست را حین بازداشت در شهر آتلانتا کشت، موج جدیدی از اعتراضات مردمی به راه افتاده و اریکا شیلدز، رئیس پلیس این شهر در جنوب شرقی ایالت جورجیا استعفای خود را اعلام کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ریشارد بروکس» ۲۷ ساله پس از آنکه جمعه شب از ناحیه پشت هدف تیراندازی یک افسر پلیس قرار گرفت، در بیمارستان جان داد.

 

براساس اعلام دفتر تحقیقات ایالت جورجیا، بروکس در داخل خودرو خودش قرار داشت و در حالت توقف، پشت فرمان خوابش برده بود که دو افسر به سمت خودروی او رفتند و کشمکشی بر سر انجام تست هوشیاری درگرفت. تصاویر ویدیویی از صحنه حادثه نشان می‌دهد، بروکس شوک الکتریکی افسری را می‌کشد و قصد فرار دارد. یکی از افسران به دنبال او می‌دود و آن‌ها از دید دوربین‌ها خارج می‌شوند اما صدای شلیک سه گلوله به گوش می‌رسد.

 

معترضان فردای آن روز (شنبه) به خیابان‌ها آمدند و خواستار پاسخگویی پلیس شدند. گفته می‌شود ریشارد بروکس در حالی که برای تحویل گرفتن غذا از یک رستوران رفته، پشت فرمان اتومبیل به خواب رفته بود.

 

اریکا شیلدز شنبه در بیانیه‌ای استعفای خود را از ریاست پلیس شهر آتلانتا اعلام کرد. به گفته این مقام مستعفی “زمان آن است که اکنون این شهر رو به جلو حرکت کند و اعتماد میان ماموران اجرای قانون و جوامعی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، ایجاد شود.”

 

«کیشا لنس باتمز» شهردار آتلانتا با تایید این استعفا در کنفرانسی مطبوعاتی خواستار تعلیق فوری آن دو افسر پلیس شد. او گفت باور ندارد که این “توجیهی برای استفاده از نیروی کشنده باشد.”

 

این حادثه درحالی روی می‌دهد که شهرهای آمریکا از جمله آتلانتا برای چند هفته در پی مرگ جورج فلوید صحنه اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس و نژادپرستی بوده است. فلوید هم که یک سیاه‌پوست بود، روز ۲۵ ماه مه هنگام بازداشت توسط یک پلیس سفیدپوست جان باخت.

 

به گفته پلیس آتلانتا، تست تنفس الکل بروکس مثبت بود و او در برابر بازداشت مقاومت می‌کرد. اداره تحقیقات جنایی ایالت جورجیا در حال بررسی مرگ بروکس است و از جمله ویدئویی که یک شاهد عینی تهیه کرده بود، بررسی می‌کند.

 

به گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، این چهل و هشتمین تیراندازی با دخالت ماموران پلیس است که اداره تحقیقات جنایی ایالت جورجیا امسال درباره آن‌ها تحقیق می‌کند. ۱۵ مورد از این‌ها مرگبار بوده است.

 

تظاهرات روز شنبه در مرکز آتلانتا انجام شد و در آن معترضان نام بروکس و پلاکاردهای “زندگی سیاه‌پوستان مهم است” را حمل می‌کردند.

 

آتلانتا پیشتر هم صحنه تظاهرات برای اعتراض به مرگ جورج فلوید بود. فلوید زمانی که در بازداشت پلیس قرار داشت، با فشار زانوی یک افسر پلیس روی گردنش که بیش از هشت دقیقه به طول انجامید، خفه شد. چهار مامور پلیس مرتبط با این پرونده اخراج و رسما متهم شده‌اند.

 

شورای شهر مینیاپولیس، محل کشته شدن فلوید، روز جمعه به جایگزین کردن اداره پلیس با یک سیستم امنیتی عمومی محلی رای داد. این شورا چند روز پیشتر به انحلال اداره پلیس رای داده بود. در آمریکا پلیس یک نیروی محلی و تحت کنترل شهرداری‌هاست.

تظاهرات ضد نژادپرستی در لندن و پاریس به خشونت کشیده شد

هزاران نفر بعد از ظهر روز شنبه ۱۳ ژوئن به خیابان‌های پاریس آمدند و خواهان پایان خشونت و تبعیض علیه سیاهان و دیگر اقلیت‌های قومی و نژادی پلیس شدند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که پلیس دستور تعطیلی رستوران‌ها و فروشگاه‌های پایتخت فرانسه را صادر کرده بود.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, انگلستان, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه

آفریقا از سازمان ملل خواستار گفت‌وگوی فوری درباره نژادپرستی سیستمی و وحشیگری پلیس علیه مردم آفریقا شد

کشورهای آفریقایی در چارچوب بسیج جهانی و گسترش موج اعتراض‌ها در جهان نسبت به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور، ‌در نامه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت‌وگو و تبادل نظر فوری درخصوص نژادپرستی و خشونت پلیس را خواستار شدند.

ادامه

افریقا, امریکا, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

جنبش حذف مجسمه‌ی برده داران؛ پایین آوردن تندیس مردی که در جامائیکا ۵۰۰ برده داشت

شورای منطقه تاور هملتس شهر لندن روز سه‌شنبه ۹ ژوئن اعلام کردند که مجسمه رابرت میلیگان، برده‌دار بریتانیایی از خیابان وست‌ایندیا در شرق این شهر پایین آورده شد.

ادامه

انگلستان, بلژیک, جهان, خبر, ویدیو