کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

با تردید در توانایی اروپا، زمزمهٔ مذاکره با آمریکا به‌گوش می‌‌رسد

روزنامهٔ اطلاعات، ۱۱ تیرماه، به‌نقل از روحانی در رابطه با سفر اخیرش به اتریش و سوئیس، نوشت: “استفاده از ظرفیت‌های گسترده همکاری برای تقویت روابط با برن و وین ازجمله اهداف سفر رسمی به این دو کشور است.”

 

روزنامهٔ آرمان، ۱۲ تیرماه، در اهمیت این سفر، نوشت: “اگر روحانی بتواند اروپا را در کنار ایران نگه دارد و اجازه ندهد که به آمریکا نزدیک شود، می‌توان در این شرایط سخت هم بهترین تصمیم را از میان بدترین گزینه‌ها گرفت که در راستای منافع ملی باشد.”

 

هم‌زمان با سفر روحانی به دو کشور اروپایی، روزنامهٔ دنیای اقتصاد، ۱۰ تیرماه، نوشت: “گروه ویژه اقدام مالی که اجرای استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را پیگیری می‌کند، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعلیق ٬اقدامات متقابل٬ علیه ایران را برای یک دوره دیگر تمدید خواهد کرد.”

 

روزنامه ایران، ۱۰ تیرماه، به‌قلم حاتمی یزد، کارشناس مسائل پولی و بانکی، نوشت: FATF” درحال‌حاضر به ما مهلت داده است، چراکه می‌بیند در ایران بحث‌های سیاسی داغی داریم. برآورد آنها چنین است که مسئولان ما می‌توانند راه‌حل‌هایی پیدا کنند.”

 

روزنامهٔ جهان صنعت، ۱۰ تیرماه، انتشار این خبر را فرصت طلایی‌ای دیگر برای ایران قلمداد کرد.

 

روزنامه تجارت، ۱۰ تیرماه، نوشت: “فدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که این اتحادیه با ۲۸ رأی مثبت، بستهٔ حمایتی از ایران را در راستای برجام تصویب کرد.”

 

بدون تردید اعلام سفر روحانی به دو کشور اروپایی و تعلیق چهارماهه اقدامات متقابل علیه ایران، در یک هماهنگی از قبل برنامه‌ریزی‌شده بین اروپا و ایران عملی شده است. این قسمتی از تلاش طرفین برای مقابله با اقدامات آمریکا پس از خروج از برجام باید تلقی شود. منتها این تلاش‌ها و مذاکرات هنوز با تردیدهایی جدی مواجه است.

 

روزنامهٔ جهان صنعت، ۱۲ تیرماه، در رابطه با سفر روحانی به دو کشور اروپایی، به‌نقل از روزنامه‌های سوئیس، نوشت: “امید زیادی به این سفر نمی‌توان بست.” این روزنامه در ادامه و به‌نقل از روزنامه‌نگاری دیگر، نوشت: “شگفت‌زده نخواهد شد اگر روحانی هفته دیگر از سوئیس و اتریش با دست خالی به خانه بازگردد.”

 

روزنامهٔ اعتماد، ۱۲ تیرماه، در مطلبی به‌قلم مرتضی مکی، نوشت: “۹۰ درصد اقتصاد سوئیس را شرکت‌های متوسط و کوچک تشکیل می‌دهند، شرکت‌هایی که اکثراً مراوده خاص مالی با آمریکا ندارند و می‌توانند تعاملات تجاری و اقتصادی با ایران داشته باشند.”

 

سایت آفتاب، نزدیک به روحانی، ۱۵ تیرماه، خبر داد که رئیس‌جمهور در تماس با مرکل و ماکرون، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه، بسته پیشنهادی اروپا را مأیوس‌کننده دانست. معامله با شرکت‌های کوچک اروپایی به‌خودی‌خود نشانگر دشواری‌های موجود برای ایران و اروپا در این زمینه است. قابل‌تأمل اینکه، روحانی درجریان سفرش به اتریش و سوئیس، سخنان تهدیدآمیزی را هم ایراد و گفت: “معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید” [روزنامهٔ شرق، ۱۳ تیرماه].

 

اگر به مطالب منتشرشده در رسانه‌های داخلی استناد کنیم، باید نتیجه گرفت که هدف از این سفر مورد مهم دیگری را هم مدنظر داشته است.

 

ایلنا، ۱۴ تیرماه، به‌نقل از عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی، نوشت: “سوئیس هم حافظ منافع جمهوری‌اسلامی و هم حافظ منافع ایالات‌متحده است و در این چارچوب ممکن است بحث‌هایی میان طرفین صورت گرفته باشد که آن بحث‌ها بعداً انتقال داده شوند. به‌عبارت‌دیگر، آمریکایی‌ها قبلاً می‌دانستند که آقای روحانی در این تاریخ به سوئیس می‌رود و به‌همین خاطر ممکن است پیام‌هایی را به مسئولان سیاسی داده باشند تا آنها به مسئولان ایرانی انتقال دهند یا آنکه خود این موضوع را به آمریکایی‌ها پیشنهاد داده باشند که در این صورت مسئولان ایرانی به آن پیام‌ها حتماً جواب خواهند داد.”

 

روزنامه قانون، ۱۲ تیرماه، در گزارشی در ارتباط با سفر ظریف به عمان، می‌نویسد: “عمان روابط سنتی خوبی با آمریکا داشته و دارد و جزو معدود کشورهای عربی منطقه است که هم‌زمان با روابط سیاسی امنیتی خوب با آمریکا، عین همان مدل روابط را با ایران نیز دارد. این کشور پتانسیل تبدیل به یک مرجع بی‌طرف برای حل اختلافات و موضوعات بین‌المللی ایران و سایر کشورهای جهان را دارد.”

 

جاوید قربان‌اوغلی مطلبی در ارتباط با “مذاکره” در روزنامه شرق، ۱۲ تیرماه، دارد و ازجمله به گفت‌وگو با آمریکا اشاره می‌کند و می‌نویسد: “برون‌رفت از شرایط کنونی در پرتو رویکرد جدید آمریکا، قبل از هرچیز نیازمند قبول اصل ٬مذاکره٬ به‌عنوان ابتدایی‌ترین اصل پذیرفته‌شده جهان در حل‌وفصل اختلافات و حتی مخاصمات است. در هیچ مکتب سیاسی‌ای نمی‌توان مذاکره را به‌معنای سازش یا تسلیم تلقی و تفسیر کرد. بنابراین به‌نظر می‌رسد قبل از هرچیز تغییر این ذهنیت، پشت‌سرگذاشتن ادبیات رایج کنونی و ترویج فرهنگ گفت‌وگو در فضای سیاسی جامعه ضروری باشد.”

 

سایت مردم‌سالاری، ۱۳ تیرماه، گزارش داد: “یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهور خبر یکی از رسانه‌ها درخصوص مذاکره محرمانه دکتر تخت‌روانچی با مقامات آمریکایی را تکذیب کرد.”

 

ایلنا، ۱۳ تیرماه، به‌نقل از مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل، نوشت: “باتوجه به اینکه سوئیس در میان کشورهای اروپایی از جایگاه و احترام زیادی برخوردار بوده و همچنین حافظ منافع آمریکا در ایران است این سفر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شاید بتوان از آن به‌عنوان گفت‌وگویی نیابتی یاد کرد.”

 

هنوز از نتایج سفر روحانی ارزیابی دقیقی در دست نیست اما به‌نظر می‌رسد مقامات حکومتی توانایی کشورهای اروپایی را با تردید رصد می‌کنند. زمزمه مذاکره با آمریکا- زمزمه‌ای که در رسانه‌های مجاز کشور بیش‌ازپیش انعکاس می‌یابد- بر پایهٔ این نتیجه‌گیری است که تکیه بیش از حد بر اروپا واقع‌بینانه نیست. سؤال اصلی این است که در صورت تمایل ایران به مذاکره- تمایلی که درنهایت ‌عقب‌نشینی بیشتر باید تلقی گردد- آمریکا نیز آیا حاضر است به این تمایل سیگنال مثبت بدهد؟ لازم به‌یادآوری است که هدف دولت کنونی آمریکا، تغییر اساسی سیاست های رژیم در منطقه است.
نامۀ مردم

امارات اعلام کرد که با چین درباره ایجاد روابط همه‌جانبه استراتژیک به‌توافق رسیده‌است

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در سفر به امارات با مقامات این کشور دیدار و در حضور محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و دیگر مقامات این کشور ۱۳ توافق‌نامه و یادداشت تفاهم را امضا کرد.

ادامه

اقتصادی, امارات, جهان, چین, خاورمیانه, خبر

روزنامه اسپانیایی: آمریکا مصمم به شکست برجام است

روزنامه اسپانیایی ‘لا اوپینیون د زامورا’ در مقاله ای به قلم «خواکین راباگو» نوشت: دولت «دونالد ترامپ» در یک اتحاد بی‌ شرمانه با اسراییل و عربستان مصمم به شکست توافق هسته ای با ایران (برجام) است.

ادامه

اسراییل, اقتصادی, المان, امریکا, ایران, تحریم