شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

«بایدو» به دنبال پایان سلطه «جی پی اس»

چین با سرمایه گذاری بزرگ در زمینه های هوا، فضا و پرتاب ماهواره های مختلف، در حال تقویت شبکه بزرگ موقعیت سنجی «بایدو» (baidu) است شبکه ای که مشابه سامانه «جی پی اس» آمریکا عمل می کند و قصد دارد به سال ها سلطه واشنگتن در این عرصه پایان دهد.

 

به نظر می رسد تنها کشوری که اکنون توان چنین کاری را دارد و می تواند به برتری آمریکا در این عرصه پایان دهد کشوری جز چین نیست فقط پکن است قابلیت های بالای علمی و سرمایه لازم برای تحقق این هدف را دارد و این کار را هم از مدت ها پیش به طور برنامه ریزی شده شروع کرده است.

 

در تازه ترین اقدام، چین قصد دارد برای توسعه شبکه موقعیت سنجی خود که می تواند در نهایت به تسلط یکجانبه «جی پی اس» آمریکا پایان دهد، ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند پکن تصمیم گرفته است سامانه ناوبری خود را شکل دهد و به طور مستقل از آمریکا، حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشد.

 

امروز کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان از سامانه ‘جی پی اس’ آمریکا برای ناوبری و موقعیت سنجی در تلفن های هوشمند و یا خودروها و حتی برای موشک های هدایت شونده استفاده می کنند و ایجاد یک شبکه رقیب از سوی چین، برای پایان دادن به این وضعیت بسیار با اهمیت است.

 

چین و آمریکا همان طور که مقام های واشنگتن بارها گفته اند رقیب یکدیگر هستند اما آمریکا در این میان توانسته است پیشی بگیرد و سامانه موقعیت سنجی جهان را در اختیار خود بگیرد موضوعی که برای مقام های چین قابل قبول نیست برای همین آنها سال ها است به دنبال جایگزین هستند.

 

دومین اقتصاد بزرگ دنیا، سامانه ناوبری ‘بایدو’ را تقریبا شکل داده و به کار انداخته است و در برخی از کشورهای همسایه نیز اکنون از آن استفاده می شود و ده ها ماهواره نیز در این ارتباط به فضا پرتاب شده است.

 

فاز اول شکل دهی شبکه موقعیت سنجی چین از سال ۲۰۰۰ میلادی شروع شد و تا سال ۲۰۰۹ میلادی ادامه یافت پس از آن از سال ۲۰۱۰ تا سال جاری میلادی، فاز دوم به اجرا گذاشته شد بررسی ها نشان می دهد طبق برنامه تعیین شده، فاز سوم تکمیلی سامانه موقعیت سنجی بایدو در سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود.

 

این کشور می خواهد بر اساس رهنمودهای «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین تا سال ۲۰۲۰ میلادی این شبکه را در دسترس دنیا قرار دهد و فناوری های نسل جدید را به کشورهای دیگر انتقال دهد.

 

سامانه بایدو در چین تقریبا جا افتاده است به طور کلی مردم این کشور در استفاده از آن احساس راحتی می کنند آمار هم نشان می دهد بیش از ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار خودرو در سراسر چین همراه با ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو بخش های مرسولات و پست و شرکت های ارسال کننده اقلام و کالاها در این کشور، از این سامانه برای امور کاری بهره می گیرند.

 

همچنین بایدو توانسته است به سامانه اصلی موقعیت سنجی ۸۰ هزار دستگاه اتوبوس، ۳۷۰ فروشگاه و شماری از شرکت های مسافری هوایی چین تبدیل شود.

 

چین بسیار امیدوار است این سامانه با سرعت بیشتری توسعه پیدا کند تا کشورهای حوزه «راه ابریشم جدید» هم در آینده نزدیک بتوانند از آن استفاده کنند به همین منظور چین در حال پرتاب ماهواره های بیشتری است.

 

در حال حاضر نزدیک به ۲۵ ماهواره برای این سامانه موقعیت سنجی و ناوبری پرتاب شده است که آخرین مورد آن پرتاب دو ماهواره دوقلو در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ بود انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۰ ماهواره دیگر پرتاب شود و پس از آن «بایدو» به یک سامانه موقعیت نگاری و ناوبری جهانی تبدیل خواهد شد.

 

‘شو اینگ’ از کارشناسان امور ناوبری و موقعیت نگاری چین بر این باور است که دیگر هیچ قدرتی جلودار چین در این عرصه نخواهد بود و این کشور به دستاوردهای قابل ملاحظه ای در این زمینه علمی و فنی دست یافته است.

 

وی گفت چین توانسته است این شبکه را در سراسر کشور فعال کند و در این زمینه حتی از آمریکا هم پیشی گرفته است اما در فرای مرزهای چین هنوز کارهای زیادی هست که باید صورت گیرد.

 

او تاکید کرد چین برای اینکه باعث شود تا بخش های مختلف کشور از جمله در عرصه نظامی از فناوری های خارجی موقعیت نگاری مستقل شوند، این شبکه را ایجاد کرد و اکنون فانوس های دریایی، بخش های نظامی و حتی قایق ها و کشتی های ماهیگیری در کل منطقه آسیا و اقیانوس آرام می توانند از علایم ارسالی شبکه بایدو چین استفاده کنند.

 

از سوی دیگر چین توانسته است این امکان را برای ۷۰ درصد از قایق ها و کشتی های ماهیگیری در دریای جنوبی فراهم کند که از این سامانه استفاده کنند و اگر اتفاقی برای آنها رخ دهد فورا می توان برای آنها کمک ارسال کرد.

 

امروز بیش از ۹۰ درصد از بخش های صنعتی در چین از این سامانه استفاده می کنند و چین با پرتاب ماهواره های بیشتر در حال ارتقا دقت این سامانه موقعیت سنجی است و می خواهد یک شبکه ناوبری کلاس اول جهان را با بالاترین دقت در اختیار دنیا قرار دهد برخی کشورها هم بتدریج در حال استفاده از این سامانه در داخل هستند و خدمات بومی آن را در اختیار گرفته اند.

 

اکتشاف برای امور کشاورزی، صنایع، تحقیق و مطالعه درباره گونه های نادر جانوری، کمک رسانی در هنگام وقوع بلایای طبیعی و حفاظت از محیط زیست حیوانی، از دیگر مزیت های سامانه بایدو چین محسوب می شود.

ایرنا

تکنیکی تازه و کم‌هزینه برای دستیابی به آب شیرین

دانشمندان دانشگاه تگزاس با استفاده از نوعی ژل و انرژی خورشیدی به روشی کم‌هزینه و کارآمد برای نمک‌زدایی و تهیه آب آشامیدنی دست یافتند. آنها این روش را تحولی سودمند در روش سنتی نمک‌زدایی به کمک آفتاب می‌دانند.

ادامه

جهان, خبر, دانش