سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

بایدن ازحمایت آمریکا ازتعلیق موقت مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا خبر داد

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از حمایت این کشور از تعلیق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا خبر داد؛ تصمیمی که با استقبال سازمان جهانی بهداشت و انتقاد صنایع داروسازی روبرو شد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد به طور موقت از پیشنهاد سازمان تجارت جهانی مبنی بر تعلیق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹ حمایت می‌کند.

 

تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت با استقبال از حمایت آمریکا، لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا را «اقدامی کلیدی در مبارزه علیه کووید-۱۹» دانست.

 

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد: شرایط فوق‌العاده همه‌گیری، تدابیر فوق‌العاده ای را می‌طلبد.

 

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در واکنش به این تصمیم بایدن از تمایل اتحادیه اروپا برای بحث پیرامون این پیشنهاد خبر داد اما خاطر نشان کرد، در کوتاه مدت، فوری ترین مسئله این است که کشورهای تولید کننده اجازه صادرات دوزهای واکسن را صادر کنند.

 

تصمیم رئیس دولت آمریکا از طرفی موجب نارضایتی شرکت ها و صنایع داروسازی شده به طوری که فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تولیدکنندگان و اتحادیه های دارویی (IFPMA) حمایت جو بایدن از تعلیق مالکیت معنوی اختراع واکسن کرونا را «ناامید کننده» توصیف کرد.

 

این نشریه اسپانیایی با اشاره به اینکه تصویب معافیت ثبت اختراع واکسن کرونا از سوی سازمان تجارت جهانی، تولید واکسن‌های کرونا در همه کشورهای جهان از جمله کشورهای فقیر را فراهم خواهد کرد، نوشت: شرکت‌های دارویی که دفاتر اصلیشان عمدتا در کشورهای ثروتمند است، علاقه‌ای به واگذاری این حق مالکیت حقوقی نداشته و این امر مانع بزرگی در مسیر ورود تولیدکنندگان جدید و افزایش تولید واکسن است.

 

این همان اتفاقی است که اکتبر گذشته (مهر ۹۹) پیرامون پیشنهاد هند و آفریقای جنوبی برای تولید داروها و تجهیزات پزشکی مقابله با کووید-۱۹ به سازمان جهانی بهداشت رخ داد؛ پیشنهادی که با رد شدن از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن، سوئیس و سایر کشورهای ثروتمند به بن بست رسید.

 

مدافعان طرح تعلیق مالکیت معنوی واکسن‌ها معتقدند این معافیت موجب افزایش تولید جهانی و همچنین توزیع بهتر در سراسر جهان خواهد شد اما در مقابل منتقدان اطمینان می‌دهند که این موضوع می‌تواند به نوآوری‌ها در آینده آسیب برساند.

 

آنچه هم اکنون واضح است اینکه شرایط فعلی، متفاوت از ماه‌های گذشته است. تجربه صنعت داروسازی در این مدت نشان داده که قادر به تولید هر آنچه در سال جاری مورد انتظار است، نیست. عاملی که سبب شده تا شک و تردیدها از مدل ارائه شده از سوی این شرکت‌های تولیدی (امضای توافق های داوطلبانه برای دریافت مجوزهای اضطراری تولید واکسن در آزمایشگاه‌های دیگر با قیمت پایین تر) مورد شک و تردید قرار گیرد.

 

رافائل بیلاسانخوان (Rafael Vilasanjuan) مدیر تحلیل و توسعه موسسه آی‌اِس گلوبال (ISGlobal) بارسلونا معتقد است: ظرفیت های بسیاری در کشورهایی همچون برزیل، پاکستان و آفریقای جنوبی وجود دارد که تا کنون بلا استفاده مانده و می‌تواند تولید جهانی واکسن را افزایش دهد اما مهمترین مسئله ایجاد انگیزه برای شرکت‌های تولید کننده در جهت به اشتراک گذاشتن دانش است.

 

صنایع دارویی، عموماً برای توسعه محصولات دارویی جدید، با هزینه‌های تحقیق و توسعه قابل‌توجهی مواجهند. همین موضوع، سبب گردیده تا حقوق مالکیت فکری، به یک اولویت جدی در حفاظت از نوآوری‌های آن‌ها مبدل شود. در این میان، اختلاف بین غول‌های دارویی بر سر سبد اختراعات یکدیگر، اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است که در سال‌های اخیر، شاهد نمونه‌های متعددی از جدال‌های حقوقی گسترده بین شرکت‌های بزرگ این صنعت بوده‌ایم.

هشدار مدیر سابق پنتاگون درباره پرونده “یوفوها” و بزرگترین شکست اطلاعاتی آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

یکی از مدیران سابق پنتاگون هشدار داده که موضوع مشاهده اشیاء ناشناخته در آسمان آمریکا می‌تواند به معنی برتری قدرت نظامی کشورهایی مانند چین و روسیه در برابر ارتش آمریکا باشد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, دانش, روسیه

تحول نظامی و استراتژیک روسیه و چین و تغییر در موازنه‌های قدرت

یک تحلیلگر مسایل منطقه‌ای به مهم‌ترین عامل پشت‌پرده امتیازدهی‌های اخیر آمریکا به ایران و خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان پرداخت.

ادامه

اتحاد شوروی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, فرانسه, کره شمالی, مقاله