مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

بازگشت گسترده آوارگان به خانه‌هایشان در جنوب سوریه

ده‌ها هزار آواره سوری پس از گذراندن روزهای سخت در نزدیکی مرزهای اردن، با استفاده از توافق آتش بسی که روسیه با گروه‌های مخالف سوری در جنوب این کشور امضا کرده، به خانه‌های خود در استان درعا بازگشتند.

 

به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، طبق این توافق آتش بس، مخالفان و غیرنظامیانی که تمایلی به صلح با دمشق ندارند، به شمال سوریه منتقل می‌شوند.

 

با فشاری که در پی آغاز عملیات نظامی گسترده نیروهای دولت سوریه با حمایت روسیه از ۱۹ ژوئن اعمال شد، گروه‌های مخالف سوری در استان درعا روز جمعه با صلح در این منطقه که مهد اعتراضات علیه دمشق در سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شد، توافق کردند.

 

سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد که بیشتر سوری‌های آواره در نزدیکی مرزهای اردن به مناطق خود بازگشته‌اند. اردن پیشتر اعلام کرده بود، علی رغم درخواست‌های مکرر نهادهای بین‌المللی، مرزهای خود را به روی این آوارگان بسته نگه خواهد داشت زیرا دیگر ظرفیت پذیرش پناهجویان جدید را ندارد.

 

طبق آمار سازمان ملل، عملیات نظامی در سوریه موجب آوارگی بیش از ۳۲۰ هزار غیرنظامی از خانه‌هایشان و حرکت آنها به سوی مرزهای اردن یا اردوگاه‌های موقت در استان قنیطره در نزدیکی ارتفاعات جولان اشغالی شد.

 

به محض آنکه روز جمعه توافق حاصل شد، آوارگان سوری بازگشت به شهرک‌ها و روستاهای خود در حومه‌های شرقی و غربی درعا را آغاز کردند.

 

رامی عبد الرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: بیشتر آوارگان سوری مرزهای اردن را ترک کرده و بیش از ۶۰ هزار آواره از روز جمعه به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

 

عبد الرحمان افزود: با وجود برقراری آتش‌بس روز یکشنبه شاهد آغاز مجدد درگیری‌ها و خشونت در مناطق محدودی در استان درعا بودیم. آغاز دوباره بمباران‌ها در شرق درعا موجب کندی روند بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان شد.

 

آندرس پدرسن، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در اردن در کنفرانس مطبوعاتی در شهر امان اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ آواره تنها در نزدیکی مرزها در منطقه الحره سوریه-اردن در نزدیکی گذرگاه جابر (نصیب در سوریه) بوده و بیشتر آنها مرد هستند.

 

به گفته پدرسن، هنوز تعداد زیادی از آوارگان سوری در جنوب غرب این کشور در استان قنیطره در مجاورت درعا حضور دارند.

ایسنا

توافق کردها با دولت سوریه درباره اداره تأسیسات نفتی در استان حسکه توسط دولت سوریه

روزنامه دولتی الوطن سوریه به نقل از منابع کرد در شمال این کشور اعلام کرد، “یگان‌های مدافع خلق کرد و دولت سوریه به توافقی درباره اداره تأسیسات نفتی در استان حسکه توسط دولت و اینکه روند فروش نفت تنها به عهده دولت باشد” دست یافتند.   این روزنامه نوشت: تعدادی از هیئت‌ها شامل مسئولانی از ... توافق کردها با دولت سوریه درباره اداره تأسیسات نفتی در استان حسکه توسط دولت سوریه

ادامه

جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

جزئیات توافق دمشق با شورشیان و کنترل ارتش سوریه بر گذرگاه استراتژیک “نصیب” در مرز با اردن

در پی تسلیم شورشیان جنوب سوریه، ارتش این کشور در یک پیشروی جدید کنترل گذرگاه نصیب در مرز با اردن را به دست گرفت کرد. ارتش سوریه در پی کنترل بر این گذرگاه در حال پاکسازی آن است.

ادامه

اردن, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

سازمان منع تسلیحات استفاده از عامل اعصاب در دومای سوریه را رد کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیشتر تیم محققان سازمان منع تسلیحات شیمیایی پس از گذشت دو هفته از حمله ادعایی هفتم آوریل ۱۰۰ نمونه از هفت مکان در دومای سوریه جمع‌آوری کرد. منطقه‌ای که مخالفان سوری مدعی شده‌بودند هدف حملات شیمیایی گسترده از سوی ارتش سوریه قرار گرفته است.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

بالاخره شورشیان سوری با روسیه برای خروج از مناطق مرزی به‌توافق رسیدند

شورشیان سوری اعلام کردند که توانسته‌اند به توافقی با نیروهای روسیه دست یابند که به موجب آن سلاح‌هایشان را به صورت مرحله‌ای تحویل می‌دهند و نیروهای پلیس نظامی روسیه هم در مناطق مرزی سوریه با اردن مستقر می‌شوند.

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا