عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

بازگشت ایران به مدیترانه با یک خط لوله جدید

قطعا امریکا و اسرائیل از پیوند بین ایران و عراق باضافه سوریه و لبنان نگرانند، چراکه در این صورت دسترسی نفت ایران به دریای مدیترانه، لبنان و سوریه فراهم می‌شود.

 

فریدون برکشلی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برنامه عراق برای ارسال نفت به مدیترانه اظهار داشت: عراق تمایل زیادی دارد که نفت خود را به سواحل مدیترانه برساند. البته این خواسته ایران هم هست. آخرین باری که ایران به سواحل مدیترانه رسید در دوران سلجوقیان بود. برای ایران و عثمانی سابق و ترکیه، برتری استراتژیک در تسلط و نزدیکی به مدیترانه جنوبی است. عراق در زمان صدام هم از طریق خط لوله به سوریه نفت صادر می‌کرد.

 

وی افزود: پس از آغاز جنگ تحمیلی، دولت حافظ اسد، خط لوله را مسدود کرد. بعد از آن صدام از طریق کامیون‌های نفتکش به اردن نفت صادر می‌کرد. بنابراین اینکه عراقی‌ها در فکر صادرات نفت به مدیترانه باشند، محتمل و منطقی است. البته این موضوع هم از طرف مخالفان این طرح مطرح است که روابط صمیمانه میان تهران و بغداد، ممکن است بر آینده خط لوله سایه اندازد هم وجود دارد.

 

مدیر گروه مرکز مطالعات انرژی وین در ادامه تصریح کرد: ایران نمی‌تواند در سیاست‌های توسعه صنعت نفت عراق دخالت کند. از طرف دیگر توسعه صنعت نفت عراق هم، به آن آسانی که تصور می‌شد نیست. شرکت‌های بزرگ نفتی مانند اکسان‌موبیل و توتال در حال ترک عراق هستند. کودتاهای پیاپی، ملی‌سازی‌های فله‌ای، جنگ و تحریم و نابسامانی، میادین نفتی عراق را دچار آسیب‌های پایه‌ای کرده است.

 

وی تاکید کرد: بنابراین شرکت‌های بین‌المللی هم علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت عراق ندارند. در فاز بعدی احتمال ورود شرکت‌های چینی و هندی وجود دارد و باید دید که آیا شرکت‌های تازه‌وارد تمایلی به ایجاد ظرفیت و احداث خط لوله در مسیر اردن و تا مصر خواهند داشت.

 

مجتبی فردوسی‌پور سفیر سابق ایران در اردن نیز این پروژه را قدیمی دانسته و به ایلنا گفته است: هدف عراق وصول به بازارهای جهانی بدون عبور از هرمز و مخاطرات باب‌المندب، اردن با هدف تحصیل روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت با نرخ ۱۶ دلار زیر فوب برنت شمال و هدف مصر بهره‌گیری از امتیاز انرژی ارزان‌تر و کاهش هزینه‌های ترانزیتی باتفاق اردن در حیطه توافقات طرح شام جدید است.

 

فردوسی‌پور به دلایل مخالفت با این پروژه نیز اشاره و تاکید کرده: مهمترین مؤلفه‌هایی که در فرایند تعاملات انرژی برپایه طرح شام جدید از سوی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا متصور است، کاستن از اهمیت محور شام قدیم و حذف سوریه از معادلات هاب انرژی منطقه‌ای، زمینه‌سازی تعاملات آتی کشورهای محور شام جدید با اسراییل بویژه با توجه به وجود قراردادهای ۲۰ سال صادرات گاز مصر به رژیم اسرائیل منعقده در ۲۰۰۵ و خرید و واردات گاز توسط اردن از اسرائیل بمدت ۱۵ سال برپایه قرارداد منعقده بسال۲۰۱۶، است. ضمن اینکه مصر و اردن به ترتیب بر اساس توافقات کمپ دیوید ۱۹۷۹ و وادی عربه در سال ۱۹۹۴ با رژیم اسراییل دارای روابط عادی و حسنه هستند. علاوه بر آن کاستن از اهمیت ژئوپلتیک انرژی خلیج‌فارس و تنگه هرمز نیز مدنظر ایالات متحده است.

 

بنا به این گزارش رضا میرابیان کارشناس بین‌الملل انرژی نیز آن را طرح آرزومندانه‌ای دانسته که توافق چند کشور را بدنبال داشته و گفته: نگرانی اسرائیل و امریکا در این پروژه پیوند ایران و عراق است، به این معنا که دو کشور بتوانند در این شرایط سخت به لبنان و سوریه کمک کنند.

 

به گفته وی؛ ایالات‌متحده و اسرائیل تمایل ندارند همگرایی بین ایران و عراق منجر به کمک‌رسانی به دو کشور سوریه و لبنان شود. تصریح کرد: قطعا امریکا و اسرائیل از پیوند بین ایران و عراق باضافه سوریه و لبنان نگرانند، چراکه در این صورت دسترسی نفت ایران به دریای مدیترانه، لبنان و سوریه فراهم می‌شود.

 

میرابیان تاکید دارد: ماجرای خط لوله الزاما اینگونه نیست که ما بخواهیم از این خط نفت خود را به مصر برسانیم، ما امکان صادرات نفت به هر نقطه‌ای را داریم. بحث بر سر این است که اگر پیوند ایران و عراق مستحکم‌تر شود، نفت جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه می‌رود و در مرحله سوم برقراری ارتباط نفتی با سوریه و لبنان است.ایران این اختیار را دارد که نفت را به هر کشوری منتقل کند، آنچه مورد حساسیت امریکا و اسرائیل است اینکه نفت ایران به عراق و در مرحله بعد وارد سوریه و مدیترانه شود، درواقع  وقتی پیوند استراتژیک بین ایران و عراق برقرار شود پایه سوم سوریه، لبنان و مدیترانه و در نهایت دسترسی ایران به دیگر کشورها است.

 

به گزارش ایلنا، مذاکرات و گفت‌وگوها برای اجرای خط لوله از عراق تا مصر در حالی است که مقامات اسرائیل ایران را پشت‌پرده احداث خط لوله بصره-عقبه دانسته و نسبت به تدوام همکاری‌های احتمالی بین کشورهای ذیربط و در نهایت رسیدن نفت ایران به دریای مدیترانه واکنش نشان داده و ابزار نگرانی کرده‌اند.

چین، استخوانی در گلوی ناتو

رهبران ناتو اواخر خرداد امسال پس از نشستی در بروکسل با صدور بیانیه‌ای چین را به اعمال سیاست‌های قهری، تقویت زرادخانه هسته‌ای و عدم شفافیت روند مدرنیزه نظامی متهم کردند. این کشورها همچنین ادعا کردند پکن نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و امنیت ناتو را به چالش سیستماتیک کشیده است.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, سوئد, ناتو

پشت‌پرده مخالفت آمریکا با حضور ازبکستان در اتحادیه اوراسیا

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه معتقد است آمریکا و غرب به شدت مخالف عضویت ازبکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که این موضوع، دلایل و انگیزه‌های خاصی دارد.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, انگلستان, اورآسیا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, قزاقستان, مقاله

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری به‌مناسبت اول ماه مه سال ۲۰۲۱ ؛ “امید در دل مبارزات ماست!”

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌نمایندگی از طرف ۱۰۵ (صدوپنج) میلیون کارگر عضو خود از ۱۳۳ کشور جهان، درودهای گرم انترناسیونالیستی و رزم‌جویانه‌اش را به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، به همهٔ زحمتکشان جهان تقدیم می‌دارد.

ادامه

اروپا, اسراییل, امپریالیسم, امریکا, اندونزی, بیانیه, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, سوریه, سوسیالیسم, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, هندوستان

بزرگترین رزمایش نظامی در شمالگان، جدیدترین صحنه ماجراجویی آمریکا

بعد از گذرگاه آبی دریای چین جنوبی که در مرکز مناقشات ایندوپاسیفیک قرار دارد، قطعاً منطقه شمالگان در آینده ای نه چندان دور یکی از اصلی ترین صحنه های ماجراجویی قدرت های جهانی خواهد بود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, دانمارک, روسیه, سوئد, شمال اروپا, فنلاند, کانادا, مقاله, نروژ