مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در هفته‌های پایانی سال گذشته توسط رژیم ولایت فقیه، دشواری‌های معیشتی و اقتصادی طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما را تشدید کرد. این برنامه ضد مردمی که توسط دولت رئیسی به‌اجرا درآمده مانند طرح‌های مقررات زدایی، اصلاح قانون کار با هدف تأمین منافع کارفرما و بخش خصوصی، و بی‌اعتنایی به ... پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه

استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مقاله

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

بازنشستگان کارگری؛ در «لایحه دائمی‌ شدن همسان‌‌سازی»، بودجه جداگانه برای همسان‌سازی اختصاص دهید!

بازنشستگان کارگری خواستار توجه به مطالبات خود در تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی شدند.

 

به گزارش ایلنا، لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ید اختیار دولت خارج و به مجلس ارسال شده و قرار است آخرین مراحل بررسی و تصویب خود را در مجلس بگذراند. این لایحه به نوعی به سرنوشت بازنشستگان همه صندوق‌ها مربوط است اما بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند «در لایحه‌ای که دولت تنظیم کرده باید دستکاری‌هایی صورت بگیرد تا مطالبات ما برآورده شود؛ ما دیده نشده‌ایم بازهم ما را نادیده گرفته‌اند!»

 

حسابرسی بدهی‌ها و پرداخت آن

 

ماده دوم و سوم این لایحه به بازنشستگان کارگری اختصاص دارد. ماده دوم می‌گوید دولت باید ظرف مدت ۵ سال بدهی حسابرسی شده خود را به سازمان کامل بپردازد. بازنشستگان کارگری در تماس‌های متعدد خواستار جدی گرفتن همین مقوله حسابرسی و پرداخت شدند و گفتند: امیدواریم در حسابرسی بدهی‌ها، مطالبات سازمان و بازنشستگان آن در نظر گرفته شود. بدهی دولت به سازمان امروز نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم این بدهی انباشته، مبنای کار پرداخت قرار بگیرد. در ضمن در ارتباط با پرداخت بدهی‌ها نیز باید الزامات و بایدهایی رعایت شود. نمایندگان مجلس در متن بند دوم لایحه بیاورند که دولت ملزم به پرداخت وجه نقد است یا باید سهام‌های پرسود و راحت نقدشونده را به جای بدهی خود به سازمان بدهد.

 

یک بازنشسته مشهدی در این رابطه می‌گوید: انتظار داریم نمایندگان مجلس با قرار دادن الزامات سفت و سخت و لحاظ کردن حق مشارکت بازنشستگان در مقوله حسابرسی بدهی‌ها، کاری کنند که دولت نتواند راحت از زیر بار پرداخت عادلانه فرار کند و یا اینکه مساله پرداخت را اصطلاحاً از سر خود باز کند! نتوانند بگویند بدهی مثلاً فقط ۱۶۰ هزار یا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و حالا برای بازپرداخت آن، سهام کارخانجات روبه ورشکستگی یا در آستانه‌ی بحران را می‌پردازیم یعنی همان رویه‌ای که تا قبل از این در پیش گرفته بودند!

 

نگرانی بابت بند سوم لایحه:

چرا بودجه جداگانه در کار نیست؟!

 

حالا بازنشستگان کارگری با انتقاد از متن این بند که می‌گوید سازمان باید با منابع داخلی خود از جمله اعتبارات بند دوم همین لایحه (یعنی پرداخت بدهی‌های دولت) متناسب‌سازی را برای بازنشستگان خود اجرایی کند، اعلام می‌کنند: عدالت حکم می‌کند همانطور که دولت برای بازنشستگان سایر صندوق‌ها بودجه جداگانه برای همسان‌سازی در نظر گرفته است، به سازمان تامین اجتماعی نیز از خزانه بیت‌المال و درآمدهای عمومی، بودجه و اعتبار بدهد تا همسان‌سازی اجرایی شود.

 

این بازنشستگان می‌گویند: مکلف کردن سازمان به اجرای همسان‌سازی از محل منابع داخلی، کار درستی نیست. سازمان باید همه درآمدها و دارایی‌های خود را صرف این کار کند؛ این در حالیست که با اموال عمومی برای سایر بازنشستگان همسان‌سازی اجرایی می‌شود. مگر بازنشستگان کارگری جزو شهروندان این سرزمین نیستند پس چرا اینهمه تبعیض در تخصیص منابع؟ آیا سازمان کار بدی کرده که تا امروز بدون کمک دولت سر پا مانده؟ حالا باید تاوان پس بدهد و بدون اعتبارات دولتی هرسال همسان‌سازی را اجرا کند؟

 

بازنشستگان می‌گویند: ماده سوم لایحه دائمی شدن همسان‌سازی باید تغییر کند. در این ماده باید دولت ملزم شود سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان جداگانه به سازمان تامین اجتماعی بدهد تا همسان‌سازی به شیوه‌ای عادلانه و درست مانند بازنشستگان سایر صندوق‌ها اجرایی شود و تبعیض از میان برداشته شود.

 

«رفع تبعیض» خواسته اساسی بازنشستگان کارگری

 

به گفته بازنشستگان کارگری، تا اینجای کار متن لایحه دائمی شدن همسان‌سازی بیشتر به نفع بازنشستگان کشوری و لشگری بوده است و بازنشستگان کارگری بازهم در حاشیه قرار گرفته‌اند مگر اینکه نمایندگان مجلس اصلاحاتی در لایحه به عمل بیاورند و متن آن را به نفع کارگران تغییر دهند.

 

یک بازنشسته تهرانی در این رابطه می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی در آستانه بحران قرار دارد آنهم یک بحران جدی؛ بحرانی که به گفته همه کارشناسان تا ۵ سال آینده عمیق‌تر خواهد شد. حالا سوال این است که آیا نمایندگان مجلس عمق این بحران را درک می‌کنند و حاضر می‌شوند که لایحه دولت را به گونه‌ای اصلاح نمایند که سازمان و بیمه شدگان آن بیش از این متضرر نشوند؟!

 

««««« آنچه بازنشستگان تامین اجتماعی و دغدغه‌مندان سازمان می‌خواهند دو مساله است: اول به رسمیت شناختن بدهی انبوه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی و ملزم نمودن دولت به پرداخت نقدی یا راحت نقدشونده آن و دوم، تخصیص بودجه جداگانه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری و رفع تبعیض میان صندوق‌ها. »»»»»

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

اعلامیۀ مشترک جمعی از هواداران سازمان فدائیان خلق ایران(اکثریت)، حزب چپ ایران(فدائیان خلق) و حزب توده ایران- داخل کشور

درودهای آتشین به مردم قهرمان و مبارز ایران! در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ روز درخشان دیگری در تاریخ سراسر مبارزه کشورمان به ثبت رسید.

ادامه

ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, دیدگاه, سیاسی, کارگری, معلمان

خواب آشفته سرمایه‌داری تجاری و رانت‌خواران برای کارگران و بازنشستگان

از ابتدای شتاب گرفتن سیاست‌های خانمان برانداز تعدیلی بانک جهانی و سازمان بین‌المللی پول  در ایران در دهه‌ی ۸۰ شمسی، سازمان تامین اجتماعی همیشه در خطر بوده است؛ ابتدا با دولتی‌سازیِ مدیریت آن و حذف مشارکت ذینفعان، این سازمان را به حیاط خلوت دولت تبدیل کردند و دولت‌های متوالی هر زمان که پول کم داشتند، ... خواب آشفته سرمایه‌داری تجاری و رانت‌خواران برای کارگران و بازنشستگان

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش