گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

بارش‌ها دریاچه ارومیه را از کما بیرون آورد

آذربایجان شرقی نیز امسال مانند اغلب مناطق کشورمان، «ترسالی» را تجربه کرد و افزایش بارش ها در آن علاوه بر امیدآفرینی نزد مردم برای داشتن سالی نیکو از منظر آب و کشاورزی، زمینه ساز افزایش تراز آبی و مساحتی دریاچه ارومیه، معروف به «نگین فیروزه ای» آذربایجان شد.

افزایش بارش ها در آذربایجان شرقی همچنین نوستالژی برف های سه چهار دهه قبل را در اذهان زنده کرد و سالخوردگان این خطه از آن به عنوان مشابه بارش دهه های پربرفی یاد کردند.

 

باران و برف فراوان موجب افزایش حجم آب دریاچه به بیش از سه میلیارد مترمکعب برای نخستین بار در حدود یک دهه اخیر، رهاسازی آب سدها و بیشتر شدن وسعت دریاچه و در نهایت امیدواری مردم به احیای کامل دریاچه در سال های آتی در صورت تداوم این روند شده است.

 

افزایش میزان بارندگی در ماه های اخیر، باعث شد آب در سواحل گمیچی، جزیره اسلامی، محدوده پل شهید کلانتری در بخش شرقی و مرکزی دریاچه، گولمانخانه، باری، کاظم داشی، سواحل نزدیک شهرستان سلماس در غرب و شمال غرب دریاچه، شیخ ولی و بندر شرفخانه در شمال آن به شکل محسوسی افزایش یابد، هر چند که هنوز بخش جنوب شرقی دریاچه ارومیه و بندر رحمانلو در شهرستان عجب شیر خشک است.

 

البته همان گونه که محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز به تازگی اظهار داشت، با وجود اینکه تراز نرمال آب دریاچه ۱۵ میلیارد مترمکعب بوده و هنوز تا رسیدن به آن فاصله زیادی است، اما ۲ برابر شدن میزان آب این پهنه آبی در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، نشان دهنده خروج «نگین فیروزه ای» آذربایجان از کماست.

 

بارندگی ها همچنین موجب پرآب شدن تالاب های حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد، به گونه ای که محمد باقرخانی، فرماندار ملکان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از انتقال ۲ میلیون مترمکعب آب از رودخانه «مردق چای» به تالاب «قره قشلاق» خبر داد و پیش بینی کرد که این رقم تا پایان اردیبهشت به بیش از پنج میلیون مترمکعب افزایش یابد.

 

تالاب قره قشلاق در کناره های جنوب شرقی دریاچه ارومیه به وسعت۲۲ هزار و ۲۵۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شهرستان بناب واقع شده و به دلیل زیبایی و تنوع گونه های جانوری و گیاهی به عروس تالاب های شمال غرب کشور شهرت یافته است.

 

تالاب بین المللی «قوری گول» بستان آباد نیز از ترسالی آذربایجان شرقی بی بهره نماند و مقدار آب آن با افزایش بیش از سه برابری به یک میلیون و ۵۷۰ هزار مترمکعب رسید، در حالی که این رقم پارسال در همین موقع حدود ۴۷۰ هزار مترمکعب بود.

 

کارشناسان پیش بینی می کنند که با توجه به افزایش بارندگی و به تبع آن پر آب شدن دریاچه ارومیه و تالاب های حوضه آبریز این پهنه آبی، آذربایجان شرقی و دیگر استان های پیرامونی دریاچه تابستان امسال با پدیده ریزگردها مواجه نشوند.

 

بارش چشمگیر برف و باران همچنین موجب شد که ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد قلعه چای عجب شیر، ۱۵ میلیون مترمکعب از سد آیدوغموش میانه و ۲۵ میلیون مترمکعب از سد سهند هشترود رهاسازی شود؛ علاوه بر این مقدار قابل توجهی آب از سدهای بوکان و مهاباد نیز برای دریاچه ارومیه رها شده است.

 

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: اکنون سه میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد، در حالی که پارسال در همین موقع مجموع آب دریاچه معادل یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب بود.

 

یوسف غفارزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم آب دریاچه ارومیه در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش نشان می دهد.

 

وی افزود: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، بارش ها در شمال غرب کشور در اردیبهشت ماه امسال بیشتر از حد نرمال خواهد بود که به طور طبیعی تاثیر مناسبی در افزایش حجم آب دریاچه ارومیه و ذخایر سدهای آذربایجان شرقی خواهد داشت.

 

در همین حال، اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد که متوسط بارش استان در سال آبی جاری (اول مهر تا ۱۷ فروردین ۹۸) نسبت به بلند مدت، ۶۲.۳ درصد افزایش یافته است.

 

همچنین بر اساس آمار رسمی، ۱۴۶ سد با ظرفیت ۵۸۱ میلیون مترمکعب در آذربایجان شرقی وجود دارد که در بارندگی های اخیر بیش از ۵۷ درصد ظرفیت آنها پر و ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است.

 

تراز آبی این دریاچه سال گذشته ۱۲۷۰.۷۴ متر بود که امسال به ۱۲۷۱متر و ۲۰ سانتی متر در ۱۵ فروردین رسید.

 

در نهایت باید گفت همان طور که استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرده است ‘نباید احیای دریاچه ارومیه تمام شده تلقی شود’.

 

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ در حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

 

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش ۹۰ سانتیمتری همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

 

دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که ۵۵۰ گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.

 

این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.

 

دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.

 

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.
ایرنا

همبستگی تشکیلات دموکراتیک زنان ایران با قربانیان فاجعه سیل روزهای اخیر در کشور ما

نوروز و بهار سال ۱۳۹۸ با فاجعه سیل خانمانسوز و در غیاب هشدارهای ضروری هواشناسی، در شمال و در بسیاری از استان‌های  ایران آغاز شد. روستاهای زیادی زیر آب رفتند و یا در محاصره آب قرار گرفتند .

ادامه

ایران, بیانیه, زنان

حجم بارش‌های کشور از مرز ۲۸۳ میلی‌متر عبور کرد

حجم بارش‌های فصل پاییز و زمستان کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تا ۱۷ فروردین ۹۸ به ۲۸۳/۸ میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین ۱۱ ساله اخیر از ۱۶۷/۱ میلی‌متر افزایش برخوردار بوده است.

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست