پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

ایندیپندنت: کابل از توافق صلح طالبان با آمریکا فاصله می‌گیرد

روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت روز سه شنبه در گزارشی نوشت، با توجه به روند بی‌نتیجه مذاکرات صلح بین افغان‌ها و نوع توافق صلح آمریکا با گروه طالبان، دولت این کشور ترجیح می‌دهد به تدریج از این توافق عقب نشینی کند.

 

به گزارش ایرنا، این نشریه افزود: امرالله صالح معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان، سه روز پیش طی سخنانی که در کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات ایراد کرد، گفت که افغانستان نه توافق صلح میان آمریکا و طالبان را به رسمیت می‌شناسد و نه از آن استقبال می‌کند.

 

او همچنین با اشاره به اینکه دولت افغانستان متوجه توافق صلح امریکا با طالبان است، گفت که دولت افغانستان خطرات زیادی از جمله آزادسازی خطرناک ترین جنایت کاران را از زندان‌ها به جان خرید تا خشونت‌ها در افغانستان کاهش پیدا کند که این کار هم صورت نگرفت.

 

براساس این گزارش، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در اظهاراتی در این خصوص گفته بود که مذاکرات صلح هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است و طالبان فقط به افزایش خشونت و جنگ باور دارند.

 

حتی به تازگی هربرت مک مستر مشاور سابق شورای امنیت آمریکا در این خصوص گفت: ما چنان در امر خروج از افغانستان شتاب کردیم و اولویت دادیم که با طالبان علیه دولت منتخب افغانستان همدست شدیم.

 

مک مستر می‌گوید او نگران است که افغانستان بار دیگر به دوران سیاه دهه ۹۰ میلادی برگردد … و طالبان و مجاهدین قدرت را دو باره در این کشور به دست گیرند و تهدیدی برای جهان شوند.

 

به نوشته این نشریه انگلیسی، اظهارات متواتر مقام‌های آمریکایی و افغان نشان می‌دهد که توافق صلح بیشتر از این که زمینه ساز گفت‌وگوهای صلح شود، تنها امتیازهایی را به طالبان داد و طالبان با استفاده از این امتیازها، جنگ را در افغانستان افزایش داد.

 

در حال حاضر از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان در ۲۷ ولایت عملا جنگ میان دولت و طالبان جریان دارد.

 

بر اساس گزارش اخیر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، از آغاز ماه نوامبر به مدت ۱۵ روز ۱۵۴ غیر نظامی و ۱۰۰ نظامی افغان در درگیری‌ها کشته شده اند. این وضعیت در حالی شکل گرفته است که هیچ گونه دورنمای روشنی از مذاکرات دوحه در دست نیست. بن بست مذاکرات همچنان پا بر جا است و در ۲ ماه گذشته کوچکترین پیشرفتی نداشته است.

 

براساس نتیجه‌گیری ایندیپندنت در چنین حالتی دولت افغانستان کم کم ‌می‌خواهد از دایره توافق صلح خود را بیرون بکشد. چون به این نتیجه رسیده است که این توافق هزینه بسیار زیادی را بر دولت افغانستان تحمیل کرده است.

 

دولت معتقد است که آزاد سازی ۵ هزار طالب از زندان‌های دولت افغانستان، باعث شده است تا گستره جنگ تقریبا در سراسر افغانستان پراکنده شود و خشونت‌ها به حد چشمگیری افزایش یابد. چون گفته ‌می‌شود یک تعداد از زندانیان آزاد شده از زندان‌های دولت افغانستان عملا فرماندهی جنگ علیه دولت را به دست گرفته‌اند.

 

به اعتقاد نویسنده، از آنجایی که تمام تلاش طالبان گرفتن تمام قدرت است، به همین دلیل مک مستر نیز تاکید دارد چنانچه طالبان قدرت را در افغانستان قبضه کند، به احتمال زیاد این کشور به وضعیت نگران کننده دهه ۹۰ میلادی بر می‌گردد.

 

به همین دلایل است که دولت افغانستان با فاصله گرفتن از توافق صلح امریکا-طالبان ‌می‌خواهد ابتکار عمل بیشتر را در مذاکرات صلح به دست گیرد و نگذارد همه خواسته‌های طالبان عملی شود.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان: نگران خروج نیروهای آمریکایی نیستیم

سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان، در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاکید کرد که کشورش هیچ گونه نگرانی درباره این موضوع ندارد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر, دخالت نظامی, روسیه

عبدالله: نقشی درباره حضور و یا خروج آمریکا از افغانستان نداریم

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفت افغانستان نقشی درباره حضور و یا خروج آمریکا از این کشور ندارد و آمریکایی‌ها مطابق با شرایط خود این تصمیم را می‌گیرند

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, دخالت نظامی

نیویورک‌تایمز: تغییرات ترامپ در پنتاگون برای خروج از افغانستان است

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به تغییرات اخیری که دونالد ترامپ در پنتاگون اعمال کرده است، این تغییرات را در راستای تسهیل و شتاب‌دهی به برنامه او برای خارج ساختن نظامیان کشورش از افغانستان دانست.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جهان, دخالت نظامی