چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

ایندپندنت؛ اولین پیروزی برای معترضان به نژادپرستی پلیس نیویورک

اندرو کومو، فرماندار نیویورک، قانون جدید اصلاحات در ساختار پلیس را امضا کرد که به موجب آن گرفتن گردن (chokeholds)‌ متهمان (هنگام بازداشت) ممنوع شده است. 

 

به نوشته ایندپندنت؛ آقای کومو بسته اصلاح ساختاری «نامشان را بگویید» را امضا کرد که از روز جمعه آینده مجموعه‌ای از اصلاحات را در ادارات پلیس این ایالت به اجرا در خواهد آورد.

 

این قانون شامل مقرراتی از جمله ممنوعیت فشار و گرفتن گردن فرد برای بستن راه تنفس او از سوی ماموران مجری قانون، ممنوعیت گزارش‌های کاذب نژادمحور به خط تلفن ۹۱۱، و تعیین دادستان کل به عنوان فردی مستقل برای پیگرد موضوعات مرتبط با مرگ غیرنظامیان است.

 

این دستورالعمل همچنین ماده «۵۰ آ» از قانون حقوق مدنی را لغو می‌کند تا امکان شفاف‌سازی سوابق انضباطی قبلی ماموران اجرای قانون فراهم شود.

 

فرماندار نیویورک در توییتر امضای این سند را « روزی تاریخی» خوانده است.

 

امضای این قانون در پی دو هفته اعتراضات سراسری در آمریکا صورت گرفت که در واکنش به مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس در مینیاپولیس، این کشور را تکان داده است. یکی از ماموران پلیس بعد از آن که آقای فلوید را نقش زمین کرد، بیش از هشت دقیقه زانوی خود را روی گردن او گذاشت و فشار داد و منجر به مرگ دلخراش او شد.

 

در پی این حادثه صدها هزار نفر از مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان، به خیابان‌ها ریختند و در تظاهرات‌هایی کم‌سابقه خواستار پایان نژادپرستی نظام‌مند، ظلم پلیس و تبعیض علیه سیاهپوستان شدند.

 

آقای کومو گفت: «قتل جرج فلوید تنها نقطه‌عطفی در تبعیض و بی‌عدالتی نظام‌مند در کشور ما بود که اگر نه قرن‌ها، بی شک دهه‌ها در کشور ما رخ داده است. این موضوعات مدت زمانی طولانی در کشور ما مورد بحث و گفت‌وگو بوده است و این اصلاحات پیشرو در کشور، موجب ایجاد تغییراتی دیرهنگام در سیستم پلیس و عدالت کیفری خواهد شد و همزمان، به بازگرداندن اعتماد جامعه به مجریان قانون کمک خواهد کرد.»

 

فعالان مدنی و مقام‌های رسمی‌ای نیز که برای تصویب این قانون تلاش کرده بودند، از جلمه مادران سین بل و اریک گارنر، که هر دو توسط پلیس نیویورک کشته شده‌اند، در جلسه حاضر بودند.

 

اندرو استوارت- کوزینز، رهبر اکثریت مجلس سنای نیویورک گفت: «قتل تکان دهنده جورج فلوید در واقع آخرین مورد از فهرست بلند بالای افراد بی‌گناهی است چون برئونا تیلور، احمد اربری، سین رید، تونی مک دید، و بسیاری دیگر که موجی از خشم و اندوهِ بجا را برانگیخته است. اهالی سیاهپوستان نیویورک، مانند تمامی ساکنان این ایالت، سزاوارند که بدانند به حقوق و زندگی آنها ارج نهاده می‌شود و از سوی نظام قضایی ما حمایت می‌شود. قانونی که امروز امضا می‌شود، کمک می‌کند تا بدکاران متوقف شوند. این قانون پیامی است روشن و آشکار که وحشیگری، نژادپرستی و قتل‌های ناموجه تحمل نخواهند شد. »‌

 

مدت‌ها قبل از امضای این قانون توسط فرماندار در روز جمعه، عده زیادی از کنشگران و مقام‌های رسمی، سال‌ها برای تصویب این اصلاحات تلاش و رایزنی کرده بودند.

 

قانونگذاران این ایالت سال گذشته مباحثاتی را برای لغو ماده «۵۰ آ» شروع کرده بودند که حدود ۵۰ سال از عمر آن در آیین‌نامه حقوق مدنی ایالت می‌گذرد.

 

با لغو این قانون، محافظت افسران دارای سابقه سوء‌رفتار از نظارتهای عمومی و سایر شکایات، حذف خواهد شد.

 

کارل هیستی، سخنگوی مجلس نمایندگان ایالت نیویورک، گفت: «من و همکارانم در اکثریت مجمع با امضای تاریخی این اصلاحات در سیستم اجرای قوانین، در واقع به درخواست مردم نیویورک پاسخ دادیم. اعضای ما برای تصویب این اصلاحات سالیان سال مبارزه کرده‌اند و من مایلم اینجا از همکارانم برای تعهد خستگی ناپذیرشان در به پایان رساندن این تلاش و تصویب نهایی اصلاحات تشکر کنم. همچنین از همه خانواده‌های قربانیان و مدافعان پرشوری که هرگز در راه مبارزه برای عدالت از پا ننشستند، تشکر می‌کنم. »

 

اگرچه اداره پلیس شهر نیویورک در سال ۱۹۹۳ میلادی گرفتن گردن افراد را قدغن کرده بود، اما در عمل این ممنوعیت‌ها مانع از استفاده ماموران پلیس از این شیوه محدودکننده نشده بود.

 

با تصویب قانون جدید، در صورتی که ماموران پلیس و یا ضابطان قانون از شیوه گرفتن گردن و یا سایر محدودیت‌ها استفاده کنند و موجب زخمی شدن و یا مرگ فرد شوند، با مجازات‌های کیفری روبه‌رو خواهند شد.

 

در شهر مینیاپولیس، محل کشته شدن جرج فلوید، ماموران پلیس طی پنج سال گذشته دست کم ۲۳۷ بار از شیوه گرفتن و فشار گردن هنگام بازداشت افراد استفاده کرده‌اند که منجر به بیهوشی ۴۴ نفر در همین دوره زمانی شده است.

 

طبق تحلیل‌های شبکه خبری ان بی سی از سوابق پلیس، سه پنجم افرادی که در معرض فشار بر گردن قرار گرفته‌اند و سپس بیهوش شده‌اند، سیاهپوست بودند.

 

بسیاری از تظاهرات‌کنندگان می‌گویند که سیستم پلیس اصلاح‌ناپذیر است. آنها شهرها و ایالت‌ها را برای منسوخ کردن قوانین محلی و یا لغو بودجه‌های پلیس تحت فشار قرار داده‌اند و می‌گویند که این بودجه‌ها باید به برنامه‌های رفاه اجتماعی که با کسری‌ای تاریخی مواجهند، اختصاص داده شود.

 

بیل دبلاسیو، شهردار نیویورک، روز یکشنبه وعده داد که بودجه اداره پلیس نیویورک را کاهش دهد.

 

خانم استورات- کازینز در مراسم امضای این قانون روز جمعه گفت: «‌ما می‌دانیم که این یک درمان قطعی نیست. می‌دانیم که این تازه شروع کار است. اما این یک حرکت برای تحقق عدالت در نظامی است که مدت‌ها ناعادلانه بوده است.»‌

سازمان ملل، قطعنامه‌ای در محکومیت نژادپرستی تصویب کرد

شورای حقوق بشر سازمان ملل بی آنکه آمریکا را محکوم کند، با صدور قطعنامه‌ای خواستار تحقیق درباره نژادپرستی سازمان یافته علیه سیاه پوستان شد.   به گزارش مهر به نقل از رویترز، شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز جمعه در واکنش به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست که کمتر از یک ماه پیش در ایالت مینه‌سوتای ... سازمان ملل، قطعنامه‌ای در محکومیت نژادپرستی تصویب کرد

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

نقطه عطف تاریخی؛ ترامپ از فرمانروایی نظامی خبر می‌دهد، کشور به جانب فاشیسم چرخش می‌کند!

رئیس‌جمهور دونالد ترامپ پس از حملهٔ سربازان به معترضان در پارک لافایت واشنگتن از آنان سان می‌بیند چندان که توانست  دوشنبه اول ژوئن/۱۲ خردادماه، از کلیسای سنت جان دیدن کند (پاتریک سمانسکی، آسوشیتدپرس).

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, مقاله

اعتراضات در آتلانتا؛ پزشکی قانونی علت مرگ “ریشارد بروکس” را قتل اعلام کرد

با بالا گرفتن اعتراضات ضد نژادپرستی، شهردار آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا از امضای دستوراتی سخن می‌گوید که اصلاحاتی در استفاده پلیس از قوه قهریه ایجاد می‌کند. در همین حال کارشناسان پزشکی قانونی این ناحیه پس از کالبدشکافی جسد «ریشارد بروکس» علت مرگ این سیاه‌پوست را قتل تشخیص دادند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر

با کشته‌شدن سیاه‌پوست دیگری به‌دست پلیس آمریکا، اعتراضات علیه تبعیض نژادی روح دوباره گرفت

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه افسری آمریکایی یک مرد سیاه‌پوست را حین بازداشت در شهر آتلانتا کشت، موج جدیدی از اعتراضات مردمی به راه افتاده و اریکا شیلدز، رئیس پلیس این شهر در جنوب شرقی ایالت جورجیا استعفای خود را اعلام کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر