به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

ایرج راد در مراسم گرامیداشت کارگردان بزرگ تئاتر ایران: مدیون استاد خسروی هستیم

«رکن‌الدین خسروی هیچگاه نقاب بر چهره نداشت و با خلوص نیت و گشاده‌رویی و پشتکار فراوان در عرصه تئاتر کشور فعالیت کرد و حالا ما وامدار او هستیم». اینها را ایرج راد در بزرگداشت مردی می‌گفت که اگرچه سال‌ها از وطن دور مانده‌ اما یادش در خاطر دوستداران تئاتر مانده بود. اهالی نمایش دیروز در تماشاخانه سنگلج، گرد هم آمدند و یاد رکن‌الدین خسروی را با نقاب‌هایی بر چهره گرامی داشتند.

 

مراسم گرامیداشت رکن‌الدین خسروی کارگردان و نویسنده تئاتر که دی‌ماه سال گذشته درگذشت، با حضور هنرمندان و اهالی تئاتر، علی مرادخانی و همچنین مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه «سنگلج» برگزار شد. نکته جالب در برگزاری این مراسم این بود که تمامی مهمانان ملزم بودند با ماسک‌هایی که عوامل اجرایی این مراسم به رنگ‌ها و شکل‌های مختلف از پیش برای این مراسم تدارک دیده بودند، وارد سالن شوند. اجرای این مراسم را مسعود دلخواه و فرزانه نشاط‌خواه که از شاگردان قدیمی رکن‌الدین خسروی بودند، برعهده داشتند.

 

رکن‌الدین نقاب برچهره نداشت

 

در ابتدای برنامه ایرج راد بازیگر و کارگردان که با ماسکی بر صورتش در جایگاه حاضر شد، ضمن خوشامد‌گویی به حاضران این مراسم درباره رکن‌الدین خسروی گفت: «بهتر است ماسک را از روی صورتمان برداریم و خودمان باشیم. رکن‌الدین خسروی هیچگاه نقاب بر چهره نداشت و با خلوص نیت و گشاده‌رویی و پشتکار فراوان در عرصه تئاتر کشور فعالیت کرد و اکنون ما وامدار او هستیم.»

 

ایرج راد ادامه داد: «رکن‌الدین خسروی شاگردان زیادی تربیت کرد و وقتی برای اجرای تئاتر صحنه‌ای تمرین می‌کرد لحظه لحظه آن مانند کلاس درس بود در عین حال که همیشه لبخند داشت در کار تئاتر بسیار جدی بود و کمترین خطا و عدم حفظ دیسیپلین تئاتری را نمی‌پسندید و آشفته می‌شد. تئاتر برای او زندگی و عشق بود و با شیوه خاص خودش لحظات خلاق را به وجود می‌آورد. او با عشق در تمرین‌ها حاضر می‌شد و تمرین برای او ساعت نداشت، شاید روزی هشت ساعت و روزی دیگر نیم ساعت تمرین می‌کردند، بستگی به آنچه که احساس می‌کرد نیاز دارد، این کار را انجام می‌داد، همه ما مدیون این استاد بزرگوار هستیم.»

 

او درباره عدم حضور علی نصیریان دوست قدیمی رکن‌الدین خسروی هم گفت: «من شب گذشته با استاد علی نصیریان تماس تلفنی داشتم و برگزاری این مراسم را به ایشان اطلاع دادم اما سه و نیم بعد‌از‌ظهر دیروز به من اطلاع دادند که چون همسرشان بیمار است و کسی نبوده که از ایشان مراقبت کنند نتوانستند به این مراسم بیایند و عذرخواهی کردند.»

 

ایرج راد در پایان ضمن قدردانی از افراد و سازمان‌هایی که برای انتقال پیکر رکن‌الدین خسروی به ایران زحمت کشیده‌اند، گفت: «از مهدی شفیعی و علی مرادخانی بابت کمک‌هایی که به ما کردند، تشکر می‌کنم.»

 

در ادامه کلیپ «ترانه صحنه بی‌انتها» با صدای کیوان نخعی پخش شد. سپس شعری از میمنت میرصادقی که بعد از درگذشت رکن‌الدین خسروی برای او سروده بود توسط فرزانه نشاط‌خواه مجری این مراسم خوانده شد.

 

در ادامه این مراسم بزرگداشت، گروه موسیقی «وصل یار» به سرپرستی ابراهیم اثباتی از طرف انجمن موسیقی خانه تئاتر قطعاتی را اجرا کردند. به دلیل همزمانی برگزاری این بزرگداشت با سالگرد فوت پرویز فنی‌زاده از این هنرمند و همچنین دخترش دنیا فنی‌زاده نیز یاد شد.

 

رکن‌الدین به جوانان اهمیت می‌داد

 

سیمین خسروی همسر رکن‌الدین خسروی هم با حضور روی سن گفت: «این خیابان (بهشت) برای من بهشت خاطره‌هاست؛ بدون شک تماشاخانه سنگلج شاهد و یادآور بخش مهمی از تاریخ تئاتر ایران است. به خاطر دارم که طبق برنامه‌ریزی متولیان هنر در آن سال‌ها این تماشاخانه برای اجرای نمایش‌های ایرانی در نظر گرفته شده بود.»

 

‌«لبخند با شکوه آقای گیل»، «حکومت زمان خان» و «ابراهیم توپچیو آقا بیگ» نمایش‌هایی بودند که سیمین خسروی از آنها به عنوان اجراهای درخشان خسروی در تماشاخانه سنگلج نام برد و از جمیله شیخی، جمشید لایق، محمود جوهری و رادی نیز به عنوان هنرمندانی که با خسروی همکاری داشته اما دیگر در بین ما نیستند، یاد کرد و گفت: گرچه این هنرمندان دیگر حضور فیزیکی ندارند اما نام‌شان در تئاتر ایران همیشه زنده خواهد ماند.همسر رکن‌الدین خسروی با اشاره به اینکه این هنرمند به جوانان اهمیت زیادی می‌داد، بیان کرد: «او به جوانان فرصت کار کردن ‌داد تا استعدادهای‌شان پرورش پیدا کند، ویژگی دیگری که داشت احترام به مخاطب تئاتری بود. در همین رابطه می‌توان به اجرای نمایش «تولد» در بهمن سال ۶۷ که از برکت محبت بعضی‌ها در شرایط نامناسب جنگ در مجموعه فرهنگی «آزادی» پرتاب شد اشاره کرد که با وجود این آن نمایش بهترین نمایش سال شناخته شد.»

 

او در پایان صحبت‌هایش به مقاله‌ای که رکن‌الدین خسروی ۵۱ سال پیش با عنوان «تئاتر و غارت گران روح و اندیشه» منتشر کرده بود اشاره کرد.
در ادامه مراسم جمشید جهان‌زاده بازیگر سینما تئاتر، قسمتی از نمایشنامه «دشمن مردم» را که سال‌ها قبل توسط رکن‌الدین خسروی به صورت چند تله‌تئاتر کارگردانی شده بود را اجرا کرد.

 

سپس محمدرضا طاهریان از دوستان نزدیک این استاد پیشکسوت با بیان اینکه «خسروی از اولین بنیانگذاران تئاتر تجربی در ایران است» گفت: «او در بازآفرینی نمایش‌ها شرایط جدیدی را ایجاد کرده و بسیار دقیق عمل می‌کرد، با وجود اینکه سالن‌هایی که در اختیارش می‌گذاشتند، کیفیت مناسبی نداشت اما با خلاقیت تمام آنها را به اوج می‌رساند.» در ادامه محمدرضا طاهریان دو قطعه شعری که در وصف رکن‌الدین خسروی خوانده بود، قرائت کرد.

 

در ادامه مستند کوتاهی از زندگی رکن‌الدین خسروی ساخته ابوذر عزیزی پخش شد و به سال‌های زندگی و تجربیات این پیشکسوت در دوران فعالیت هنری‌اش اشاره شد.

 

در بخش دیگری از برنامه که سخنرانی آزاد نام داشت، از میهمانان و حاضران در این برنامه خواسته شد تا اگر خاطره‌ای از این هنرمند پیشکسوت دارند بیان کنند.

 

قطب‌الدین صادقی با تاکید بر اینکه «رکن‌الدین خسروی تعریفی که از هنر داشت یک تعریف اجتماعی بود: بیان کرد: «او هنر نمایش را از جامعه جدا نمی‌دانست و این شجاعت اخلاقی می‌خواست. او کار سفارشی و تجاری انجام نمی‌داد و آزادگی داشت که به آنچه می‌اندیشد، همان را بسازد. من به همکاری با ایشان افتخار می‌کنم.»

 

باید شرایطی فراهم شود تا جوانان با خسروی آشنا شوند

 

سپس مهدی شفیعی مدیر‌کل هنرهای نمایشی با حضور در جایگاه و با تاکید بر اینکه «قطعا استاد رکن‌الدین خسروی نیاز به ذکر نکات مثبت و هنری ندارند و همه به توانمندی‌های ایشان وافق هستند» بیان کرد: «جوانان ما نیاز دارند با شخصیت این استاد آشنا شوند. اگر تئاتر ما در جاهایی بالنده شده است با اتکا به اساتید و هنرمندان بزرگی مثل ایشان بوده است.»

 

او ادامه داد: «روزهایی که افتخار داشتم در کلاس ایشان حضور داشته باشم در همین تئاتر سنگلج بود. ما را به عنوان هنرمندان استانی از خوزستان به تهران دعوت کرده بودند و افتخار داشتیم هفت شب را پای کلاس این اساتید باشیم. استاد کوپال و رکن الدین خسروی حضور داشتند و هم کارگردانی و هم نمایشنامه‌نویسی را با دقت و ریزبینی وقت می‌گذاشتند و به ما می آموختند و همه هنرمندان استان‌ها از این کلاس استفاده می‌کردند.»

 

شفیعی بیان کرد: «وقتی خبر تلخ درگذشت استاد را شنیدیم آقای راد تماس گرفتند و علاوه بر اینکه اندوهگین بودند نگران بودند که آیا می‌شود شرایطی فراهم شود که پیکر این استاد را به ایران برگردانیم و مراسمی برایشان بگیریم که با همت ایشان و همسرگرامی این هنرمند این امر فراهم شد.» در پایان برنامه نیز قطعه دیگری توسط گروه موسیقی «وصل یار» اجرا شد.

جهان صنعت

هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد

با وجود آنکه بیش از سه ساعت از حادثه سقوط هواپیما گذشته است، امدادگران به علت شرایط نامساعد جوی هنوز به محل دقیق حادثه نرسیده‌اند و لاشه هواپیما را پیدا نکرده‌اند و به رغم آنکه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در یک برنامه تلویزیونی ضمن عرض تسلیت از جانباختن تمامی سرنشینان این هواپیما خبر داده بود، ... هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, یادنامه

بزرگداشتِ نودونهمین سالگرد قتل رُزا لوکزامبورگ و کارل لیبکِنِشت دربرلین

در دومین یکشنبه از آغاز هرسال، سالروز ترور دو تن از مخالفان سرسخت شرکت آلمان در جنگ و از بنیان‌گذاران حزب کمونیست آلمان، یعنی رُزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت، باشکوهی هرچه تمام برگزار می‌شود. این دو چهرهٔ درخشان جنبش کمونیستی جهان از سوی “یگان‌های آزاد” وابسته به دولت “سوسیال دمکرات” آلمان به قتل رسیدند.

ادامه

المان, تاریخ, جهان, یادنامه

شاهین ترکاشوند، قربانی دیگر اعتراضات دی ماه ۹۶ در کرج: گلوله به شکمش خورده بود

حسن (شاهین) ترکاشوند، ۲۴ ساله از قربانیان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در ایران است که روز سه شنبه، ۲۶ دی ماه جنازه او تحویل خانواده و دفن شده است. یکی از اعضای خانواده حسن ترکاشوند به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که او از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در بیمارستان ... شاهین ترکاشوند، قربانی دیگر اعتراضات دی ماه ۹۶ در کرج: گلوله به شکمش خورده بود

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, یادنامه