بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

خاموشی‌ها در ایران؛ تظاهرات مردم و شعار مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور

شهرهای دستکم پنج استان ایران صحنه اعتراض مردم علیه قطع مکرر برق شده‌اند. معترضان شعار “مرگ بر خامنه‌ای” و استعفای “وزیر بی‌کفایت” سر داده‌اند. جان بیماران در شرایط کنونی در خطر است و قطع آب نیز مزید بر علت شده است.

 

به گزارش صدای آلمان؛ تداوم خاموشی‌ها در دمای ۴۰درجه تابستان زندگی شهروندان، گردش کار ادارات، بیمارستان‌ها و ترافیک را مختل کرده‌ است. اعتراضات مردم به قطع مکرر برق به خیابان‌ها کشیده شده و در پنج استان ایران با تجمعات همراه بوده است.

 

استان‌های تهران، فارس، مازندران، گیلان و گلستان شاهد اجتماع شبانه و شعارهای تند ضد دولتی و ضد دولتی بوده‌اند. در محله‌های تهران و شیراز بانگ “مرگ بر خامنه‌ای” و “مرگ بر دیکتاتور” شنیده شد. در شهر ری، مردم جلوی شرکت برق جمع شدند و شعار ‌دادند: «وزیر بی کفایت استعفا استعفا»

 

قطع آب نیز مزید بر علت اعتراضات شده است. در شیراز، کازرون، بابلسر، فریدون‌کنار، بابل، آمل، لنگرود و بهنمیر، کردکوی، آق‌قلا و گنبدکاووس، مردم در میدان‌ها یا مقابل ادارات آب و برق تجمع کردند.

 

شعار “مرگ بر خامنه‌ای” که شامگاه یکشنبه در شرق تهران شنیده شده بود، دوشنبه در شیراز نیز طنین انداخت. قطع برق جان بسیاری از شهروندان بستری در بیمارستان‌ها را نیز تهدید می‌کند.

 

خاموشی‌ها ترافیک شهری را نیز مختل کرده است. امیر کلهر، روزنامه‌نگار در توییتی نوشت: سه ساعت است آب مناطق دهقان ویلا، مهرویلا، بخش‌هایی از جهان‌شهر و طالقانی در کرج قطع است. آب که نباشد، کولر هم نیست، گرما و کلافگی می‌شود سهم مردم از شب تا صبح که قدم در خیابان‌های جهنم بگذارند. مردم در تهران و کرج اینطور زندگی می‌کنند وای به حال مردم جنوب کشور.

 

نیلوفر حامدی، خبرنگار، در توییتی نوشته است: «برق نیست و سیستم بانک پریده. برق نیست و فشار آب اونقدر ضعیفه که نمیشه دوش گرفت. برق نیست و آنتن تلفن و اینترنت به قدری ضعیفه که یه تماس نمی‌تونیم بگیریم. برق نیست و مدام باید حواسمون به شارژ موبایل و لپ‌تاپمون باشه. برق نیست و تابستونه و کولرها کار نمی‌کنن. کاش یکم خجالت بکشید.»

 

عبید ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ملک رییسی، آموزگار در نقطه مرزی با پاکستان، ویدئویی از مصائب مردم ایرانشهر در تحمل هم‌زمان طوفان گرد و خاک و قطع برق در توییتر منتشر کرده است.

 

خاموشی‌‌ها در حالی ادامه دارند که معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه ۱۳ تیر از رفع نقص فنی در نیروگاه اتمی بوشهر و اتصال مجدد آن به شبکه سراسری تولید برق کشور خبر داده بود.

 

در حالی که عکس‌ها و ویدئوهای اعتراضات مردم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، هیچیک از رسانه‌های رسمی داخل ایران به تجمعات جاری در شهرها علیه خاموشی‌های مکرر اشاره‌ای نکرده‌اند.

پایان دورۀ «تدبیر و امید» و آغاز دورۀ «رفاقت، همدلی، همراهی، و همکاری»: پوششی برای ادامهٔ استبداد و بی‌عدالتی!

ابراهیم رئیسی قرار است روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهورِ منصوب ولی فقیه و اجرای مراسم تحلیف، زمام امور قوۀ مجریه “نظام” را به‌دست گیرد و چنان که رسانه‌ها می‌نویسند، فصلی تازه در ادارهٔ کشور ما آغاز شود!

ادامه

ایران, دیدگاه, سیاسی, کارگری, مقاله

به‌کمک زندانیان سیاسی بشتابیم!

زندان های ایران انباشته است از مبارزان راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی. روزی نیست که از دستگیری، آزار و اذیت، اعمال فشار و وخامت حال زندانیان خبری منتشر نشود. ده‌ها ارگان سرکوبگر در سراسر کشور به‌شکار انسان‌های آرمان‌خواه مشغول‌اند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, سیاسی, مقاله

دمینوی اعتصابات سراسری کارگران، کشاورزان، معلمان و … بالاخره به کارگران صنایع نفت و گاز رسید

دمینوی اعتصابات سراسری کارگران از معلمان و رانندگان، کارگران فولاد اهواز، کشاورزان و… بالاخره به کارگران صنایع نفت و گاز رسید. اعتراض‌هایی که روز به روز بیشتر می‌شود و شاید بتوان گفت در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, دهقانی, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان

«گروه هفت» در دوره‌ای تازه از جنگ سرد جدید ایالات متحده علیه چین

گزارش هشدار دهندهٔ جنی کلِگ، تحلیلگر مطلع و محقق در امور مربوط به چین، به بررسی آخرین تلاش‌های همه‌جانبه رئیس‌جمهور جو بایدن در تدارک گردهم آوردن نیرو به‌منظور تقویت ساختار قدرت جهانی با رهبری ایالات متحده پرداخته است.

ادامه

استرالیا, افریقای جنوبی, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, فرانسه, کانادا, کره جنوبی, ناتو

علت تطهیر طالبان توسط اصولگرایان مدعی دفاع از مظلوم چیست؟

روزنامه شرق نوشت: در شرایطی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به‌دنبال صلح با این گروه شبه‌نظامی به پیشروی طالبان در خاک افغانستان منجر شده است، در داخل کشور هم یک جریان سیاسی و چهره‌های منسوب به آن به شکل عجیبی سعی در بزک‌کردن این گروه تروریستی دارند.

ادامه

افغانستان, ایران, تروریسم, جهان, سیاسی, مقاله