شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

ایران؛ آمادگی۵۰هزار داوطلب، برای انجام کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن “سوبرانا-۲”

کوبا باید این واکسن را بر روی انسان‌های کشوری در خارج از کوبا نیز آزمایش کنند که میزان مبتلایان بسیار دارد. میزان ابتلا به ویروس کووید۱۹ در کوبا به دلیل مدیریت مطلوب در سطحی نازل نگه داشته شده است.

 

به گزارش صدای آلمان؛ مقامات کوبایی از امضای یک توافق‌نامه با ایران خبر دادند که بر اساس آن فن‌آوری آخرین مرحله کارآزمایی بالینی بر روی انسان‌ها به ایران انتقال خواهد یافت.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو کشور کوبا و ایران با تحریم‌های شدید ایالات متحده آمریکا روبه‌رو هستند، اما دارو و تجهیزات پزشکی از این تحریم‌ها مستثنی شده‌اند. با این حال شرکت‌های داروسازی برای اجتناب از مجازات‌های آمریکا از تجارت با این دو کشور خودداری می‌کنند. دو کشور با کمبود دارایی نقدی روبرو هستند.

 

ایران اواخر ماه دسامبر با آزمایش نخستین واکسن کووید۱۹ خود بر روی انسان آغاز کرد. این در حالی است که کوبا در حال پژوهش بر روی چهار نوع واکسن است، اما آزمایش بر روی انسان را آغاز نکرده است.

 

مقامات کوبایی می‌گویند، تنها واکسنی که در مرحله پیشرفته‌تر است و “سوبرانا-۲” نام دارد، مرحله دوم تحقیقات را پشت سر گذاشته و از ۲۲ دسامبر آزمایش آن بر روی ۱۵۰هزار نفر از ساکنان هاوانا آغاز شده است.

 

به گزارش رویترز به نقل از مقامات کوبایی، این کشور واقع در حوزه کارائیب باید این واکسن را بر روی انسان‌های کشوری در خارج از کوبا نیز آزمایش کنند که میزان مبتلایان بسیار دارد. میزان ابتلا به ویروس کووید۱۹ در کوبا به دلیل مدیریت مطلوب در سطحی نازل نگه داشته شده است.

 

این مقامات می‌گویند، ایران یکی از کشورهای واقع در خاورمیانه است که شمار بالای مبتلایان را دارد. آنها گفته‌اند که چندین کشور آمادگی خود را برای آزمایش این واکسن بر روی شهروندان خود اعلام کرده‌اند.

 

“انستیتوی فینلای واکسن” در شامگاه جمعه ۱۹ دی (۸ ژانویه) اعلام کرد که توافق‌نامه در این زمینه را با انستیتو پاستور ایران به امضا رسانده‌اند.

 

رسانه‌های ایران از قول کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته‌اند که ۵۰هزار داوطلب، خود را برای انجام کارآزمایی بالینی مرحله سوم آماده کرده‌اند.

 

به گفته جهانپور، پیش‌شرط انتقال فن‌آوری ساخت واکسن از کوبا به ایران، اجازه آزمایش انسانی مرحله سوم در ایران بوده است.

اعتراف رسانه‌های غربی به ایمنی و مؤثربودن واکسن روسی “اسپوتنیک‌ـ‌۵”

روزنامه‌نگاران آژانس بلومبرگ و روزنامه «نیویورک تایمز» انتقادات از واکسن روسی “اسپوتنیک‌ـ‌۵” را سیاسی خوانده و دلایلی را برای قابل اعتماد بودن این دارو نام برده تولید آن را موفقیتی بزرگ برای دانشمندان روسیه دانستند.

ادامه

ارژانتین, امریکا, بلاروس, جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, صربستان

اقدام انسانی دولت کوبا و تولید واکسن کرونا در ایران

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با بازنشر سخنان رئیس اتاق فکر گفت وگوی بین آمریکایی، براتحاد ژئوپلیتیک ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا تاکید کرد.

ادامه

اجتماعی, امریکای لاتین, ایران, حقوق بشر, دانش, کوبا, گزارش