چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

ایران، گذرگاه قطارهای باری چین به اروپا

چین از همان سال ۲۰۱۳ میلادی که طرح بزرگ «راه ابریشم نوین» را رونمایی کرد با هدف انتقال تولیدات چین به کشورهای مسیر این طرح، برنامه راه اندازی خطوط ریلی باربری بین چین و نقاط مختلف جهان را آغاز کرد پروژه ای که اکنون پس از عبور از ایران به اروپا رسیده است.

 

چین برای پیشبرد طرح های مرتبط با راه ابریشم که در مرحله نخست ۴۰ میلیارد دلار اختصاص داده بود به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که قاعدتا با همکاری کشورهای دیگر باید آن را تامین کند تا این طرح ها روی زمین نماند و اجرایی شود.

 

چین در راستای تحقق این اقدام در قالب طرح بزرگ راه ابریشم، دیپلماسی قطارهای باربری را به اجرا گذاشت که کلید آن در واقع از سال ۲۰۱۴ میلادی زده شد زمانی که قطارهای این کشور به سمت ایران و اروپا به حرکت در آمدند.

 

نقطه آغازین حرکت بیشتر این قطارها شهر ‘ایوو’ در استان ‘جه جیانگ’ در شرق چین است که بیشترین اقلام خرد را به دنیا صادر می کند، در سال ۲۰۱۴ میلادی اولین قطار از این مسیر به سمت تهران حرکت کرد و ۱۵ روز پس از شروع سفر، وارد ایران شد.

 

به دنبال آن خطوط ریلی میان چین و اروپا در همین سال و از همین شهر راه اندازی شد اکنون شمار این خطوط به ۹ خط ریلی بین اروپا و چین رسیده است.

 

خطوط اروپایی همچنین از مسیرهای آسیای مرکزی، ایران، افغانستان، لاتویا، روسیه، بلاروس، انگلیس، جمهوری چک و چند کشور دیگر نیز عبور می کند یکی از آنها خط آهن ایوو – مادرید است که یک یا دو بار در هر هفته قطار باربری از این شهر راهی اسپانیا می شود.

 

این قطارها که با عبور از قزاقستان، روسیه، بلاروس، هلند و همچنین کشورهای آلمان و فرانسه به اسپانیا می رسد از جمله مهمترین خطوط ریلی باربری چین با اروپا محسوب می شود.

 

قطار باری چین – ایران

 

نخستین قطار حامل بار از چین، بهمن ماه ۱۳۹۴ شمسی به ایران رسید تا بار دیگر مسیر بازرگانی جاده ابریشم را زنده کند و پتانسیل های اقتصادی پیش روی تهران را از زمان برداشته شدن تحریم های بین المللی پر رنگ تر نماید.

 

در همان زمان رئیس وقت شرکت راه آهن ایران گفت: این سفر ۹۵۰۰ کیلومتری که از شرق چین آغاز می گردد، حدودا ۱۵ روز به طول می انجامد که ۳۰ روز از سفر دریایی معمول از شانگهای به بندرعباس کوتاه تر است.

 

با این حال، تهران مقصد نهایی این قطار نیست طرح اصلی این است که مسیر حرکت این قطار به اروپا کشیده شود و از این طریق پول بیشتری به خاطر تردد قطارها عاید ایران شود.

 

چین روابط تجاری وسیعی با ایران دارد و در سال های اخیر بیش از یک سوم تجارت خارجی ایران با این کشور انجام گرفته است با این حساب پیش بینی می شود در آینده، قطارها با تناوب بیشتری از چین به ایران سفر کنند در ابتدا این پروسه به صورت ماهی یک بار انجام شده و سپس افزایش می یابد.

 

جاده ابریشم شبکه ای کهن از مسیرهای تجاری است که تاریخ آن به ۲۲۰ سال قبل از میلاد باز می گردد و چین را به دریای مدیترانه پیوند می زند این جاده نقشی قابل توجه را در اوج گیری و شکوفایی تمدن های غربی و شرقی ایفا کرد که از آن جمله می توان به چین، هند، یونان، روم و ایران اشاره نمود.

 

قطارهای باربری چین – اروپا

 

آمار جدید و رسمی در چین نشان می دهد که این کشور در شش سال گذشته پنج هزار قطار باربری را به سوی دستکم ۳۴ شهر اروپا روانه کرده است.

 

همزمان اداره ملی آمار چین از وضعیت رو به بهبود اقتصادی ابراز خرسندی کرده و ارزش تولید ناخالص داخلی چین برای سال جاری میلادی را بالاتر از ۱۲ هزار میلیارد دلار برآورد کرده است.

 

یکی از مهمترین مسیرهای باربری از میان ۵۷ مسیر بین چین و اروپا که در فوق نیز به آن اشاره شد خط آهنی به طول ۱۳ هزار کیلومتر است که شهر ‘ایوو’ در شرق چین را به اسپانیا متصل می کند.

 

برنامه راه ابریشم نوین چین نیز در پنج سال گذشته پس از اعلام آن موجب شده است تا چین بتواند قطارهای بیشتری را برای اعزام به کشورهای مختلف اروپایی سازماندهی کند.

 

آنطور که براوردها نشان می دهد قطارهای باربری چین و اروپا در واقع ۳۰ شهر را در سراسر چین و ۳۰ شهر را در ۱۰ کشور اروپایی با یکدیگر مرتبط می کنند.

 

قطارهای باربری بین دو طرف اقدام به انتقال کالاهای مرتبط با فناوری اطلاع رسانی، البسه، مواد غذایی، خودرو، مواد شیمیایی و تجهیزات ماشینی کرده اند.

 

انتظار می رود با راه اندازی خطوط ریلی جدید شمار قطارهایی که بین چین و شهرهای اروپایی تردد می کنند در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴ هزار ترن برسد.

ایرنا

پول ملی جایگزین دلار آمریکا در روابط تجاری چین و پاکستان شد

به نقل از روزنامه پاکستان، پس از دیدار هیئت های عالی رتبه چین و پاکستان به ریاست «عمران خان» و «لی ککیانگ» نخست وزیران دو کشور، طرفین بیانیه ای مشترکی را در پایان این نشست صادر کردند.

ادامه

اقتصادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

دادگاه عالی هند درباره خرید جنگنده از فرانسه از دولت توضیح خواست

دادگاه عالی هند در اقدامی کم سابقه از دولت این کشور درخواست کرد که ظرف مدت ۱۰ روز توضیحات لازم در خصوص قیمت گذاری جنگنده های رافائل و خصوصیات آنها را به این دادگاه ارائه دهد.

ادامه

اقتصادی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه, فساد, هندوستان

خبرگزاری فرانسه؛ احتمال معافیت هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌های آمریکا

در آستانۀ آغاز تحریم‌های جدید آمریکا، به درستی معلوم نیست که صادرات نفت ایران تا چه اندازه محدود خواهد شد. گفته می‌شود که هشت کشور موفق شده‌اند که موافقت آمریکا را برای معافیت از تحریم و ادامۀ خرید نفت ایران کسب کنند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, ترکیه, جهان, چین, خبر, ژاپن, عراق, عربستان سعودی, کره جنوبی, هندوستان

اعتراف بولتون به عدم همراهی کشورها در تحریم نفتی ایران/ معافیت هند از تحریم ایران

به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، «جان بولتون» روز چهارشنبه در ایالت واشنگتن و در حضور اعضای «مجمع همیلتون» با لحنی نسبتاً مصالحه جویانه اذعان کرد که برخی از کشورها «ممکن است قادر نباشند روند به صفر رساندن [واردات نفت از ایران] را به سرعت طی نمایند».

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان