چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

اگر دولت درست و خردمند باشد اصلا کار به این جا نمی‌کشد

ابراهیم رزاقی معتقد است تا یک سال آینده که دولت روحانی بر سر کار است، قیمت دلار نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه بیشتر هم خواهد شد.

 

رویداد۲۴ ؛ با وجود وعده‌های رئیس‌جمهور مبنی بر موقتی بودن وضعیت آشفته بازار ارز، سکه و طلا، کارشناسان اقتصادی اما معتقدند که این وضعیت در آینده نزدیک بهبود پیدا نخواهد کرد.

 

حسن روحانی بارها اعلام کرده بود که افزایش قیمت دلار موقتی و ناشی از تحرکات بین‌المللی است. اکنون اما بیش از یک هفته است که قیمت دلار در کانال ۲۰ هزار تومانی باقی مانده است تا مردم نه تنها به سکه ۹ میلیون تومانی، بلکه به دلار ۲۰ هزارتومانی هم عادت کنند.

 

با شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین کاهش فروش نفت، دولت برای تامین بودجه کشور با مشکل مواجه شد و از همین رو با دخالت‌های نه چندان مستقیم و بدون وجود نظارت در بازار سکه و ارز، سعی کرد تا قیمت ارز را بالا ببرد و از این طریق بخشی از بودجه را تامین کند.

 

دولت و برخی از کارشناسان اعلام کردند که نوسان در بازار ارز موقتی است اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که دولت با این سیاست سعی دارد تا بخشی از کمبود بودجه خود را جبران کند و بعید است تا پایان دولت قیمت ارز و سکه کاهش پیدا کند.

 

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‎و‌گویی به رویداد ۲۴ می‌گوید: زمانی که دولت می‌گوید وظیفه من نیست در بازار ارز دخالت کنم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ فسادی ایجاد می‌شود که برخی از طریق خرید و فروش ارز پولدار می‌شوند. البته نه صرفا ارز که حتی با خرید مسکن و سایر کالا‌ها سعی می‌کنند به سود برسند. افرادی که چنین اقداماتی انجام می‌دهند با برخی از بانک‌ها همکاری می‌کنند و بعضا خود بانک‌ها در همین موضوع ورود پیدا می‌کنند و ما هرچند مدت یکبار شاهد پیدایش یکی از سلطاین سکه و ارز هستیم.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما از افراد ثروتمند مالیات گرفته نمی‌شود و زمانی که مالیات گرفته نمی‌شود توان بستن بودجه را هم ندارند، وقتی برای تامین بودجه با مشکل مواجه می‌شوند علاوه بر اوراق قرضه در چندسال اخیر اقدام به فروش سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها در بازار بورس می‌کنند و می‌گویند می‌خواهیم نقدینگی را از دست خصوصی‌ها جمع آوری کنیم، به چه صورت؟ به این صورت که بیش از ۴ میلیون نفر را وارد بورس می‌کنند و به آن‌ها سهام می‌فروشند؛ سهامی که ارزشی ندارد. اکثر این شرکت‌ها و کارخانه‌ها ورشکسته هستند، اما به صورت تصنعی قیمت آن‌ها را بالا می‌برند.

 

رزاقی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت افزایش قیمت ارز برای تامین بودجه مورد نظر است، تصریح کرد: هر میزان که قیمت ارز بالا برود درآمد دولت نیز بیشتر می‌شود و زمانی که قیمت را بالا برد، خود بانک‌ها با خرید آن، قیمت جدید را تثبیت می‌کنند و نتیجه همین می‌شود که قیمت دلار ۴ هزارتومانی جهانگیری تبدیل به دلار ۲۰ هزارتومانی می‌شود. اصلا توصیه نمی‌کنم که وارد چنین بازار‌هایی شوند و اگر دولت درست و خردمند باشد اصلا کار به جایی نمی‌کشد که مردم به جای کار و تولید، بیکار باشند و با سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه پولدار شوند. این رفتار‌ها نه تنها رانت‌خواری است بلکه کاملا متضاد با منافع ملی است.

 

این کارشناس بازار اقتصاد ادامه داد: کار‌های دولت بی‌حساب است و به نوعی هرچند وقت یکبار بدهی بالا می‌آورد و این بدهی را باید دولت بعدی پرداخت کند. پس بنابراین تا زمانی که دولت فعلی بر سر کار است نه تنها قیمت ارز کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه امکان دارد قیمت بالاتر هم برود.

 

رزاقی ادامه داد: به مردم توصیه نمی‌کنم که وارد بازار‌هایی مانند ارز و طلا شوند، زیرا یک قمار است و اگر بگوییم وارد بازار ارز شوند این شرایط را تایید می‌کنیم. همین ورود به بازار‌های ارز و سکه به معنای ورود به چرخه نابودگرایانه اقتصاد ایران است.

میچل باچله: الحاق کرانه باختری غیرقانونی است

میشل باشله بلندپایه‌ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد روز دوشنبه با هشدار به اسرائیل درباره طرح‌ غیرقانونی الحاق بخشی از کرانه باختری، از تل آویو خواست که اجرای آن را متوقف کند.

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

لوکاشنکو؛ درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان درجریان است/ چین ابرقدرت نوظهور جهان است

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است. او چین را ابرقدرت نوظهور جهان خواند و دلیل اصلی این درگیری‌ها را اقتصاد دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, استونی, اقتصادی, امریکا, انگلستان, اوکراین, بالکان, بلاروس, جهان, چین, خبر, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, لهستان

کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد دنیا منفی؛ رشد چین مثبت

چین و هند بر خلاف غالب کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهند بود. این واقعیت به معنای کمتر شدن فاصله اقتصاد چین از اقتصاد آمریکاست.

ادامه

استرالیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا, هندوستان