چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

لاوروف: اقدامات آمریکا در سوریه، استعمار مستقیم است

وزیر خارجه روسیه گفت که غارت و سرقتی و اشغالگری که آمریکا در سوریه انجام می‌دهد، همان بازگشت به استعمار مستقیم است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه گفت که اقدامات آمریکا در سوریه استعمار از نوع مستقیم است. او در گفت‌‌وگو با برنامه مستند تلویزیونی «نفت» گفت: اقدام ... لاوروف: اقدامات آمریکا در سوریه، استعمار مستقیم است

ادامه

آمریکا, استعمار, تحلیل, تروریسم, خاورمیانه, روسیه, سوریه, غارتگری

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

رئیس‌جمهور جمهوری کنگو: همکاری چین و آفریقا فرصت‌های توسعه برای آفریقا فراهم آورده است

«دنیس ساسو نِگِسو» رئیس‌جمهور جمهوری کنگو که تا کنون ۱۶ بار به چین سفر کرده، اخیر به مناسبت شصتمین سالگرد برقراری روابط رسمی چین و جمهوری کنگو در گفت‌وگوی اختصاسی با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» با تکذیب اتهام‌زنی بی‌اساس «استعمارگری جدید» اعلام کرد که همکاری چین و آفریقا یعنی قاره‌ای که حدود ۶۰۰ میلیون ... رئیس‌جمهور جمهوری کنگو: همکاری چین و آفریقا فرصت‌های توسعه برای آفریقا فراهم آورده است

ادامه

آفریفای مرکزی, استعمار, چین, شرق آسیا, کشاورزی, کنگو, گزارش

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

اکثریت کانادایی‌ها مخالف ریاست رسمی ملکه الیزابت دوم بر کشور هستند

شهروندان کانادا به طور فزاینده‌ای منتقد حمایت از ملکه الیزابت دوم به عنوان رئیس رسمی دولت خود که در آن ملکه انگلیس فرماندار کل کانادا نیز است، هستند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، جاستین ترودو روز سه‌شنبه سکوت خود را در مورد مصاحبه جنجالی “مگان مارکل”، همسر شاهزاده هری که در آن گفته بود پس از پیوستن به خانواده سلطنتی ساکت شده، حمایتی که انتظار داشته را دریافت نکرده و ملکه انگلیس را به نژادپرستی متهم کرد، شکست.

 

این مصاحبه باعث درخواست‌های فزاینده از کانادا- عضوی از جامعه مشترک‌المنافع با انگلیس که رهبری رسمی آن را ملکه الیزابت دوم بر عهده دارد، شده که روابط خود با سلطنت انگلیس را قطع کند.

 

ترودو به خبرنگاران گفت: من متوجه هستم که برخی افراد به دنبال گفت‌وگوهای پیرامون قانون اساسی هستند، من قرار نیست در حال حاضر در آن‌ها مشارکتی داشته باشم.

 

نخست‌وزیر کانادا تصدیق کرد که تمام نهادهای موجود در کانادا، محصول جانبی یک گذشته استعماری، تبعیض‌آمیز و نژادپرست به صورت سیستماتیک هستند؛ اما درخواست‌های کنونی برای لغو آن‌ها را رد کرد و در عوض گفت دولت باید به کانادایی‌ها گوش دهد، نابرابری‌های موجود را درک کند و برای بهبود و تغییر آن‌ها تلاش کند.

 

نظرسنجی‌ها حتی پیش از این مصاحبه نشان داده‌اند که شهروندان کانادا به طور فزاینده‌ای منتقد حمایت از ملکه الیزابت دوم به عنوان رئیس رسمی دولت خود که در آن ملکه انگلیس فرماندار کل کانادا نیز است، هستند.

 

نظرسنجی مؤسسه Angus Reid که ماه گذشته منتشر شد، نشان داد کمتر از نیمی از کانادایی‌ها متمایل به، به رسمیت‌ شناختن ملکه الیزابت دوم به عنوان رئیس رسمی دولت خود هستند و تنها ۳۲ درصد کانادایی‌ها باور دارند که ملکه انگلیس باید به طور قانونی فرماندار کل آنها باشد، در حالی که درصد موافقان این امر در آوریل ۲۰۱۶، ۴۲ درصد بوده است.

هلند غنائم دوران استعمار را به کشورهای مبدا بازمی‌گرداند

دولت هلند شیوه‌نامه جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن غنائم دوران استعمار و آنچه که برای کشورهای مستعمره اهمیت فرهنگی خاصی دارند را بدون قید و شرط به این کشورها بازمی‌گرداند.

ادامه

استعمار, اسیا, افریقا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دیرینه شناسی, فرهنگ, هلند

آیا توسعه ایراد دارد؟ جغرافیای سیاسی طرح راه ابریشم جدید (یک کمربند، یک راه)

طرح ابتکاری راه ابریشم جدید (راج) یا طرح “یک کمربند، یک راه”، در پی پیشرفت جهان است. چرا این امر برای ایالات متحده و برخی از متحدان غربی‌اش مشکل ساز شده است؟ “کیث لمب” توضیح می‌دهد.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, استعمار, افریقا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ایران, جهان, روسیه, ژاپن, سازمان تجارت جهانی, سرمایه‌داری, سریلانکا, شرق اروپا, عراق, عربستان سعودی, لیبی, مقاله, نئولیبرالیسم

وزیر خارجه ونزوئلا: رفتار اروپایی‌ها یادآور دوران استعمارگری است

«ایگناسیو رامونت» ناظر بین‌المللی اهل اسپانیا نیز با توجه به امتناع اتحادیه اروپا از فرستادن ناظر به این انتخابات اعلام کرد: اتحادیه اروپا توجیه قانونی و سیاسی برای ابطال یا به رسمیت نشناختن انتخابات ونزوئلا را ندارد و به تبعیت از ایالات متحده آمریکا این اقدام را در پیش گرفته است. 

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, استعمار, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, ونزوئلا