پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

انتقاد کمیسیون حقوق بشر افغانستان از شکنجه زندانیان افغان توسط نظامیان آمریکایی و ناتو

سرپرست کمیسیون حقوق بشر در قندهار تاکید کرد که شکنجه زندانیان مخالف قوانین بین‌المللی و حقوق بشری است، نیروهای آمریکایی و ناتو از شکنجه و رفتار نامناسب با زندانیان افغان خودداری کنند.

 

«فخرالدین فایض» سرپرست کمیسیون حقوق بشر در قندهار از نیروهای آمریکایی و ناتو خواست با زندانیان افغان رفتار مناسبی داشته باشند.

 

وی افزود شکنجه زندانیان در تضاد با اصول بین‌المللی و حقوق بشری قرار دارد.

 

«شاه ولی» یکی از زندانیان «گوانتانامو» که دوسال پیش آزاد شد به «تلویزیون‌یک» گفت: با گذشت دو سال هنوز هم وضعیت جسمانی مناسبی ندارد.

 

وی افزود: ده‌ها نفر از زندانیان افغان در گوانتانامو بر اثر شکنجه نیروهای آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند.

 

شاولی سال ۲۰۰۴ میلادی به اتهام همکاری با طالبان در قندهار بازداشت شد و پس از ۱۲ سال حبس دو سال پیش از زندان گوانتانامو آزاد شد.

 

زندان گوانتانامو در یکی از جزایر «کوبا» پس از حمله نیروهای آمریکایی به افغانستان در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد که هدف آن حبس اعضای طالبان و القاعده بود.

تسنیم

وزارت آب و انرژی افغانستان محل تازه زورآزمایی «اشرف غنی» و «عبدالله»

منابع وزارت آب و انرژی اعلام کردند که گارد ریاست جمهوری افغانستان با بستن دفتر رئیس این وزارتخانه با توسل به زور «علی احمد عثمانی» را خانه‌نشین کرده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جنوب آسیا, جهان, سیاسی

چالش‌ پنتاگون برای جایگزینی هلی‌کوپترهای روسی ارتش افغانستان با نمونه آمریکایی

پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که طرح‌های آمریکا برای جایگزین کردن هلی‌کوپترهای مدل روسیه‌ای MI-۱۷ در ارتش افغانستان با هلی‌کوپترهای آمریکایی بلک هاوک با “چالش‌های جدیدی” روبرو شده چرا که هلی‌کوپترهای روسیه‌ای برتر هستند.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

رای گیری پارلمان افغانستان درباره پیمان امنیتی کابل – واشنگتن

نماینده ولایت سمنگان در پارلمان افغانستان گفت: در حالی که انتظار می‌رفت پس از امضای پیمان امنیتی با آمریکا وضعیت افغانستان بهبود یابد اما ناامنی‌ها به صورت بی سابقه‌ای افزایش یافته است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر