بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

انتشار بیانیه مشترک عربستان و انگلیس و اعتراض نهادهای حقوقی از قرارداد تسلیحاتی جدید

عفو بین‌الملل قرارداد تسلیحاتی عربستان و انگلیس برای خرید جنگنده‌های تایفون از انگلیس را ریختن بنزین در آتش بحران یمن دانست. حزب کارگران انگلیس و برخی نهادهای مخالف فروش اسلحه نیز این قرارداد را محکوم کردند. در مقابل وزیر دفاع انگلیس سفر ولیعهد عربستان به این کشور را صفحه جدیدی در روابط دو کشور توصیف کرد.

 

به گزارش شبکه خبری الجزیره، عفو بین‌الملل در واکنش به قرارداد تسلیحاتی اخیر عربستان و انگلیس اعلام کرد، فروش جنگنده‌های انگلیس به رژیمی که رهبری ائتلافی نظامی را برعهده دارد که خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را در یمن هدف قرار می‌دهد، به منزله ریختن دوباره بنزین به آتش بحران انسانی یمن است.

 

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان عصر روز جمعه در سفرش به انگلیس یادداشت تفاهمی را برای خرید جنگنده‌های تایفون از انگلیس به ارزش ۱۰ میلیارد پوند (حدود ۱۴ میلیارد دلار) به امضا رساند.

 

براساس این یادداشت تفاهم که از طرف انگلیس توسط گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع این کشور در مقر وزارت دفاع در شهر لندن به امضا رسید، انگلیس متعهد شد ۴۸ فروند جنگنده تایفون چند منظوره تولید شرکت “بی‌.‌آی‌.ای سیستم” را به عربستان تحویل دهد، دو طرف سال‌ها در حال مذاکره درباره این قرارداد بودند.

 

ائتلاف منع فروش سلاح نیز این قرارداد را محکوم کرده و آن را به منزله بی‌توجهی دولت ترزا می به درخواست‌ها و فراخوان‌ها برای تعلیق فروش اسلحه به عربستان تا زمان توقف جنگ در یمن دانست.

 

حزب اپوزیسیون کارگران انگلیس و برخی نهادهای غیردولتی از ترزا می خواستند صادرات اسلحه به ریاض را تا زمانی که جنگ علیه یمن را متوقف نکرده به حالت تعلیق درآورند.

 

این حزب و نهادهای یاد شده در عین حال از استقبال می از بن سلمان انتقاد کردند.

 

اما نخست وزیر انگلیس در دیدارش با این شاهزاده عربستانی در چهارشنبه گذشته از روابط موجود میان لندن و ریاض و همکاری‌های نظامی دو کشور دفاع کرده و گفت، تمامی فروش‌های اسلحه در چارچوب اصول دقیقی است.

 

بن سلمان و ویلیامسون در پایگاه هوایی نورشاهولت دیدار کردند.

 

در این دیدار روابط دوجانبه، همکاری‌های استراتژیک موجود میان دو کشور و راه‌های تقویت آنها به ویژه در بخش دفاعی و نظامی، فرصت‌های موجود در افق چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان و نیز تحولات خاورمیانه و جهان و تلاش‌های انجام شده در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بحث و بررسی شدند.

 

وزرای دفاع عربستان و انگلیس دو یادداشت تفاهم و ویژه تقویت توان‌های دفاعی و گسترش همکاری‌ها و مشارکت‌ها با انتقال فناوری‌ها، مشارکت صنعتی، آموزش و پژوهش‌ها امضا کردند.

 

وزیر دفاع انگلیس درباره این دیدار گفت: سفر ولیعهد عربستان صفحه جدیدی را در روابط تاریخی دو کشور گشوده و ما در این دیدار توافقنامه اولیه فروش ۴۸ فروند جنگنده تایفون به عربستان را به امضا رساندیم.

 

ویلیامسون تاکید کرد: اجرای این توافقنامه موجب تقویت امنیت خاورمیانه و تحرک انگلیس برای توسعه صنعتی شده و فرصت‌های کار جدیدی را در این کشور ایجاد خواهد کرد.

 

همچنین دو طرف توافقنامه‌های تجاری به ارزش بیش از دو میلیارد دلار به امضا رساندند.

 

در بیانیه مشترک دو کشور بر حمایت انگلیس از رویکرد چشم انداز ۲۰۳۰ ریاض تاکید شده و آمده است، عربستان هم‌پیمان استراتژیکی در منطقه خاورمیانه برای انگلیس است.

 

در این بیانیه بر پایبندی انگلیس به ارائه تجربیات خود به کمک به عربستان در اجرای اصلاحات و آغاز شورای مشارکت استراتژیک سالانه برای گفت‌وگو و پایبندی مشترک دو طرف به مشارکت بلندمدت برای حمایت از چشم انداز ۲۰۳۰ تاکید شده است.

 

در بیانیه مذکور به امضای یک یادداشت تفاهم در حوزه انرژی‌های پاک و برگزاری نشست مشترک وزرای انرژی و صنعت دو کشور اشاره شده است.

 

در این بیانیه از تلاش‌های عربستان در مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها تشکر شده است!

 

در ادامه نیز دو طرف بر لزوم حمایت از دولت لبنان در کنترل بر خاکش و خلع سلاح نیروهای حزب الله تاکید کردند.

ایسنا

افشای نقش آمریکا در دستکاری تحقیقات قرارداد جنجالی عربستان – انگلیس

سند جدیدی فاش می‌کند، یک شرکت آمریکایی با دستور یک شاهزاده سعودی نتایج تحقیقات درباره قرارداد نظامی سال ۱۹۸۵ میان عربستان و انگلیس را دستکاری کرده است تا ابعاد پرونده رشوه هنگفت مقام‌های دخیل در آن فاش نشود و روابط دوجانبه لندن – ریاض تحت تاثیر قرار نگیرد.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, عربستان سعودی, فساد

روابط پنهانی ریاض – لندن در جنگ یمن و قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری

در آستانه سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس، دولت محافظه کار «ترزا می» متهم شده که با صدور مجوز برای صادرات پنهانی و مخفیانه و گسترده تسلیحات به عربستان سعودی از حملات نظامی این کشور به یمن حمایت کرده است.

ادامه

انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی, یمن

سندرز: نقش آفرینی آمریکا در جنگ یمن، مغایر با قانون اساسی است

«برنی سندرز» سناتور برجسته و دموکرات از ایالت ورمونت آمریکا روز چهارشنبه در یک پیام توئیتری اعلام کرد که «امروز ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر، به همراه سناتور جمهوریخواه مایک لی و سناتور دموکرات کریس مورفی قطعنامه ای مشترک را به صحن سنا ارائه خواهیم کرد که خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از جنگ ... سندرز: نقش آفرینی آمریکا در جنگ یمن، مغایر با قانون اساسی است

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, یمن

وتوی قطعنامه انگلیس درباره ایران / تصویب قطعنامه درباره یمن

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش داد: روسیه پیش‌نویس یک قطعنامه‌ شورای امنیت را که در آن نسبت به تعرض ایران به تحریم‌های سازمان ملل متحد در قبال یمن ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خبر, روسیه, فرانسه, یمن