مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد آمریکا با اشغال این کشور و تصمیماتی که بعدا درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. به گزارش ایسنا، ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق گفت: آمریکا با اشغال عراق و نحوه سرنگونی صدام و تصمیماتی که درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. واشنگتن مسؤول بسیاری ... ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عراق, فساد

خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

انتشار اسناد فساد قرارداد کرسنت برای نخستین بار؛ چه کسانی پورسانت گرفتند؟

بیت رهبری و برخی مدیران کشور با نمایندگی «علی ترقی‌جاه»، برادرِ باجناق «غلامعلی حدادعادل»، از قرارداد نفتی کرسنت پورسانت دریافت کرده‌اند.

 

به‌گزارش «آمدنیوز»؛ بر اساس اسنادی که مدتی قبل در اختیار این رسانه قرار گرفته، «محمدرضا رحیمی» رئیس وقت دیوان محاسبات کشور در نامه‌ای که تاریخ ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۸۵ را برخود دارد؛ خطاب به آیت‌الله «خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی تنظیم کرده، از مفاسد قرارداد نفتی کرسنت، رونمایی کرده است.

 

قرارداد کرسنت، قراردادی است بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران که در زمان وزارت «بیژن نامدار زنگنه» در دولت اصلاحات منعقد شد.

 

مذاکرات اولیه این قرارداد از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و در نهایت، سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۱) منجر به امضای تفاهم‌نامه‌ای شد. بر اساس مفاد این قرارداد، مقرر شده بود که از سال ۲۰۰۵ میلادی، با لوله‌کشی در خلیج فارس، گاز میدان سلمان (مخزن مشترک با ابوظبی)، به میزان روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (یا به‌گفته برخی؛ ۶۰۰ میلیون فوت مکعب) گاز به کشور امارات صادر شود.

 

در اواخر دولت هشتم، سازمان بازرسی کل کشور، «حسن روحانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشور و «حمیدرضا کاتوزیان» رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم ایراداتی در ابعاد تجاری، اقتصادی، حقوقی، فنی و امنیتی به این قرارداد گرفتند. در روز دهم بهمن سال ۸۴ «محمدرضا رحیمی» رئیس وقت دیوان محاسبات کشور، با استدلال به‌صرفه‌نبودن این قرارداد، از آن به «خیانت» تعبیر کرد و خواستار لغو آن شد.

 

بر اساس این اسناد، پس از اعلام «محمدرضا رحیمی» رئیس دیوان محاسبات کشور مبنی بر خیانت‌بار بودن این قرارداد، «غلامعلی حدادعادل» و «سیدمحمد حجازی» وی را توبیخ کرده‌اند.

 

«رحیمی» در این نامه که خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نگاشته شده، توضیح می‌دهد که شرکت کرسنت توسط «محلوجی» وزیر وقت صنعت به «سیدمحمدعلی ابطحی» رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهور معرفی شده و «حمید ضیاء جعفر» مدیرعامل این شرکت چندین بار به طور خصوصی با آقایان «ولایتی»، «ابطحی» و «حجازی» برای انعقاد قرارداد گازی مشترک جلسه داشته که برخی از این جلسات در بیت رهبری تشکیل شده است.

 

این قرارداد پس از مدتی توسط «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت وقت متوقف شد اما پس از ملاقات «حمید ضیاء جعفر» با «سیدعلی‌اصغر حجازی» معاون آیت‌الله خامنه‌ای در بیت رهبری، این قرارداد مجددا به راه افتاد و کرسنت در تاریخ ۸۳/۲/۲۷، قرارداد پورسانتاژ را با «علی ترقی‌جاه» برادرِ باجناق «حدادعادل» به نمایندگی از سوی بیت رهبری برای هر سال ۳/۲ میلیون دلار و به مدت ۲۵ سال منعقد کرد. هم‌چنین برای شروع قرارداد در تاریخ‌های ۲۶ خردادماه و ۱۴ و ۱۵ مهرماه ۱۳۸۴، شرکت کرسنت مبلغ دو میلیون دلار به «علی ترقی‌جاه» پورسانت پرداخت کرده که وی نیز این مبالغ را در میان برخی مدیران ارشد کشور توزیع کرده است.

 

بر اساس اعلام کتبی «محمدرضا رحیمی» رئیس وقت دیوان محاسبات به آیت‌الله خامنه‌ای، «محمدرضا باهنر» ۲۱۰ میلیون تومان، «محمد حجازی» فرزند «سیدعلی‌اصغر حجازی» معاون آیت‌الله خامنه‌ای ۱۵۰ میلیون تومان، «محمدرضا نوبخت» ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۰ میلیون تومان «رضایی» رئیس دفتر «زنگنه» و مبلغ ۱۰۰ هزار دلار «سیدابراهیم رئیسی» معاون وقت قوه قضائیه از قرارداد کرسنت پورسانت دریافت کرده‌اند.

 

پاسخ این نامه هیچ‌گاه به محمدرضا رحیمی به طور رسمی داده نشد و وی از همان زمان به دلیل رسم نانوشته «مکتوب نکردن موارد مهم در نامه‌های اداری»، مورد غضب آیت‌الله خامنه‌ای و بیت رهبری قرار گرفت، به طوری که پس از پایان دولت دهم، بلافاصله به زندان منتقل و همسرش نیز طی یک سوء قصد جان باخت.

 

بخش دیگری از اسناد، متعلق با بازجویی وکلای ایرانی پرونده کرسنت در دیوان بین‌المللی لاهه به زبان انگلیسی است که در این بازجویی‌ها به وضوح جزئیات این پرونده فساد کلان نفتی بازگویی شده است.

 

در آذرماه سال ۱۳۸۱، حسن روحانی به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به آقای «سیدمحمد خاتمی»، رئیس‌جمهور وقت، به عملکرد «بیژن زنگنه»، وزیر نفت کابینه اصلاحات به شدت اعتراض کرده و اقدام وی در انعقاد قرارداد نفتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون و از طریق «واسطه» دانسته و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای ایران دانسته بود. اجرای این پروژه در سال ۱۳۸۴پس از دریافت دو میلیون تومان پورسانت توسط «علی ترقی‌جاه» نماینده بیت رهبری، با دلایل ارائه شده از سوی دیوان محاسبات از جمله تغییر نیافتن بهای گاز صادراتی و ثابت ماندن آن در هفت سال اول اجرای قرارداد متوقف شد.

 

با گذشت زمان، شرکت اماراتی که موفقیتی در گفتگو با مقامات ایرانی به دست نیاورده بود، در مراجع بین‌المللی پرونده را پیگیری کرد و شکایت کرسنت در دادگاه لاهه بررسی شد. «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت در خرداد سال ۹۳ چنین خبر داد که دادگاه بین‌المللی لاهه ایران را به دلیل لغو این قرارداد ۱۸ میلیارد دلار جریمه کرده است، هر چند بعدها این خبر از سوی وزارتخانه‌های نفت و صنعت تکذیب شد. مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری هم در این زمینه از وجود امکان واخواهی و اعتراض ایران به رأی این پرونده خبر داد.

 

یکی از پیامدهای این قرارداد شکایت ترکیه از ایران به دادگاه لاهه و به دلیل قیمت بالای قرارداد گازی با این کشور بود و بر اساس حکم دادگاه، ایران محکوم به پرداخت جریمه دو میلیارد دلاری شد. جریمه ایران از بهمن ماه ۹۵ اجرایی شده و ایران به عنوان جریمه می‌بایست ۱۴ تا ۱۵ ماه و به حجم روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مکعب گاز رایگان به ترکیه صادر کند.

 

این اسناد با واسطه یکی از رابطان به «صادق و فاضل لاریجانی» در اختیار «روح‌الله زم» خبرنگار آزاد و مؤسس «آمدنیوز» قرار گرفت و قرار بود القاء کنند که سناد از سوی «تیم احمدی‌نژاد» در اختیار او قرار گرفته تا ضمن ضربه زدن غیر مستقیم به بیت رهبری، زمینه را برای تحکیم موقعیت لرزان «صادق لاریجانی» در قوه قضائیه فراهم کرده و بهانه‌ی لازم برای بازداشت احمدی‌نژاد را به بهانه‌ی انتقال این اسناد به خارج از کشور فراهم کنند که با هوشیاری «روح‌الله زم»، این پروژه امنیتیِ هدایت شده ناکام ماند.

مجلس شورای اسلامی: ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاهای قاچاق از گذرگاه‌های رسمی وارد ایران می‌شود

دادستان کل کشور به تازگی گفته وقتی برخی مقامات، فرزندان و بستگانشان در کار قاچاق کالا دست دارند مبارزه به نتیجه نمی‌رسد. سخنگوی دولت می‌گوید گفتن این حرف از سوی کسی که مسئولیت قضائی دارد “زیبنده” نیست.   سخنان دو روز پیش حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره نقش شماری از مسئولان و ... مجلس شورای اسلامی: ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاهای قاچاق از گذرگاه‌های رسمی وارد ایران می‌شود

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد

انتقاد وزیر امور‌خارجه فلسطین از تهدید‌ خجالت آور «نیکی هیلی»: پول در ازای رای

به گزارش اسپوتنیک، «ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین روز  چهارشنبه  به شدت از سخنان تهدیدآمیز «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل انتقاد کرد.   یک روز مانده به نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس، هیلی به کشورهایی که علیه تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در این‌باره رای می‌دهند، هشدار داد. ... انتقاد وزیر امور‌خارجه فلسطین از تهدید‌ خجالت آور «نیکی هیلی»: پول در ازای رای

ادامه

امریکا, جهان, خبر, فلسطین

علی لاریجانی: نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، می‌گوید که از رونق در اقتصاد ایران خبری نیست و بودجۀ دولت کفاف ادارۀ کشور را نمی‌دهد چه برسد به آنکه بتواند در اقتصاد بی رونق ایران تحرکی ایجاد کند.   رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید که «کل منابع و درآمدهای کشور از طریق نفت و مالیات و ... علی لاریجانی: نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم

ادامه

ایران, خبر, فساد

ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته احمدی نژاد به صادق لاریجانی

​​​​​​​محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران در پیامی ویدئویی به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ۴۸ ساعت مهلت داد تا اسناد مربوط به “فتنه‌گر” و “منحرف” بودن و “حمایت او از بابک زنجانی” را منتشر کند.   درگیری محمود احمدی‌نژاد، با خانواده لاریجانی وارد مرحله جدیدی شده است. رئیس جمهور پیشین ایران روز یکشنبه ... ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته احمدی نژاد به صادق لاریجانی

ادامه

ایران, خبر, سیاسی, فساد