رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

«مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال ضمن عذرخواهی به دلیل جنایت‌ها و قتل‌عامی که این کشور در دوران برده‌داری و استعمار مرتکب شده است، گفت باید غرامت این دوران پرداخت شود. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، رئیس‌جمهوری پرتغال دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت پرتغال مسئول جنایت‌ها در دوران برده‌داری و استعمار است ... رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

ادامه

آفریقا, آمریکا, آنگولا, اروپا, استعمار, برده‌داری, برزیل, پرتغال, تحلیل, تیمور شرقی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, موزامبیک, هندوستان

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

هشدار ایتالیا: اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت

وزیرخارجه ایتالیا ایده ارسال سربازان ناتو به اوکراین را معادل آغاز جنگ جهانی سوم دانست. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزیر ‌خارجه ایتالیا هشدار داد که احتمال اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت. ‌«آنتونیو تاجانی»، وزیر ‌خارجه ایتالیا ‌گفت: «فکر می‌کنم ائتلاف ناتو نباید ... هشدار ایتالیا: اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت

ادامه

اوکراین, ایتالیا, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

زاخارووا: ما همیشه دشمن «اروپای نازی» خواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به اظهار نظر «تحریک آمیز» اخیر نخست وزیر یونان که مسکو را دشمن اروپا خواند، واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد کشور او همیشه دشمن نازیسم در اروپا باقی خواهد ماند و «نخست وزیر یونان وقتی روسیه را دشمن اروپا می‌خواند ... زاخارووا: ما همیشه دشمن «اروپای نازی» خواهیم بود

ادامه

اروپا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنوب آفریقا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, کمونیسم, نئونازیسم, یونان

انتخابات محلی ایتالیا؛ راست افراطی در کلیدی‌ترین منطقه شکست خورد

ناکامی ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی «لگا» در کسب رای لازم در منطقۀ «امیلیا رومانیا» آرامش را بار دیگر به ائتلاف شکنندۀ دولت ایتالیا بازگرداند.

 

به گزارش یورونیوز؛ انتخابات محلی روز یکشنبه در حالی برگزار شد که هم حزبی‌های آقای سالوینی امیدوار بودند برای منطقۀ ثروتمند «امیلیا رومانیا» در شمال ایتالیا که برای دهه‌ها در اختیار چپ‌های این کشور بود، سرنوشت سیاسی متفاوتی رقم بزنند و علاوه بر تحکیم موقعیت خود، راه را برای بازگشت آقای سالوینی به قدرت هموار کنند.

 

شمارش آراء این انتخابات نشان داد که با وجود تبلیغات گسترده‌ای که آقای سالوینی از ابتدای سال جاری میلادی در این منطقه انجام داده بود، درنهایت استفانو بوناچینی، فرماندار فعلی این منطقه و عضو حزب دموکرات (چپ میانه) ۵۱.۴٪ درصد از آراء را از آن خود کرده و در مقابل لوسیا بورگونزونی، نامزد راست حزب «لگا» تنها ۴۳.۶ درصد از آراء را صاحب شده است.

 

اعلام نتایج این انتخابات باعث شد که ارزش اوراق قرضه دولتی ایتالیا که در سه ماهۀ گذشته به پایین‌ترین نرخ خود در یکسال گذشته رسیده بود، بار دیگر با افزایش امید به ثبات دولت ایتالیا فزونی یابد.

 

اگرچه حتی با پیروزی آقای سالوینی در این انتخابات نیز دولت مجبور به استعفا نبود، اما پس از هشت پیروزی پیاپی در انتخابات منطقه‌ای، پیروزی دیگری این‌بار در منطقۀ کلیدی «امیلیا رومانیا» ائتلاف حاکم را بشدت تحت فشار قرار می‌داد.

 

آقای سالوینی اعلام کرد که با وجود این شکست، دست از تلاش برنخواهد برداشت و تلاش‌هایش را برای پیروزی در دیگر انتخابات محلی سال جاری، از کامپانیا در جنوب غرب این کشور گرفته تا ونتو در شمال شرق افزایش خواهد داد.

 

در این انتخابات بطور ویژه چشم‌ها به منطقۀ «امیلیا رومانیا» در شمال این کشور بود و حزب راست افراطی «لگا» امیدوار بود که بتواند با به دست آوردن رای قابل توجهی در این منطقه، زلزله‌ای سیاسی در این کشور بوجود آورد و این فرصت را فراهم کند تا ماتئو سالوینی، رهبر این حزب دوباره به قدرت بازگردد.

 

این منطقۀ ثروتمند در شمال ایتالیا از دیرباز دژ چپ‌های این کشور محسوب می‌شده؛ با این وجود احزاب راست در سالهای اخیر توانسته‌اند بر محبوبیت خود در دهکده‌ها و حومۀ شهرهای آن بیفزایند.

 

احزاب دموکرات و جنبش ۵ ستاره در ماههای پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی با خارج شدن ماتئو سالوینی از صحنه سیاست، دست به تشکیل ائتلاف زدند. با این وجود بیم آن می‌رفت که هم حزبی‌های آقای سالوینی بار دیگر مسیر را برای بازگشت او به دولت هموار کنند.

 

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها لوسیا بورگونزونی، نامزد راست حزب «لگا» از بخت بالایی برای پیروزی در این انتخابات برخوردار بود و به احتمال زیاد می‌توانست به اندازۀ استفانو بوناچینی، عضو حزب دموکرات (چپ میانه) رای کسب کند.

 

به نظر برخی تحلیلگران، شکست نماینده حزب دموکرات در این منطقه که هم اکنون در کنار جنبش پنج ستاره در دولت ائتلافی ایتالیا حضور دارد، می‌تواند پایانی برای این ائتلاف باشد. با این شکست سقوط دولت تسریع می‌شد و اگر دولت در همان زمان اکثریت خود را نیز در سنا از دست می‌داد، نجات این دولت بسیار سخت می‌شد.

نخست‌وزیر اسپانیا با گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا ملاقات نکرد

اقدام نخست‌وزیر اسپانیا در رد درخواست رهبر مخالفان ونزوئلا برای ملاقات با وی، موجب خشم احزاب راست‌گرا و ابراز رضایت چپ‌گرایان در اسپانیا شده است.

ادامه

اسپانیا, امریکا, امریکای لاتین, جنوب اروپا, جهان, خبر, ونزوئلا

درخواست آمریکایی‌ها برای توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران رد شد

درخواست خواهان‌های آمریکایی (ورثه برخی از قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر) برای توقیف اموال و دارایی‌های بانک مرکزی ایران به میزان ۵.۹۹۰.۸۷۶.۶۹۶ دلار نزد محاکم کشور ایتالیا رد شد.

ادامه

امریکا, ایتالیا, ایران, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر