پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

امیدهای کشورهای آسیای میانه به طرح «یک کمربند یک جاده»

رهبران کشورهای آسیای میانه تمایل بسیاری برای گسترش روابط با چین دارند. آنها از چین به عنوان یک کشور جایگزین با روسیه یاد می‌کنند.طرح یک کمربند یک جاده از جمله طرح هایی است که کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان ، قزاقستان ،‌ازبکستان و ترکمنستان امیدهای زیادی به آن برای توسعه دارند.

 

آسیای میانه با حدود ۶۵ میلیون نفر جمعیت به آبهای آزاد راه ندارند و محصور در خشکی هستند بنابراین طرح یک کمربند یک جاده این امید را به آنها داده است که توسط این طرح بتوانند از طریق دریا فعالیت های ترانزیتی برای واردات و صادرات کالا داشته باشند.

 

به گفته بانک جهانی، طرح “یک کمربند – یک جاده” چین زمانی باعث رشد اقتصاد و کاهش فقر خواهد شد که در کشورهایی که از این طرح استفاده می کنند، اصلاحات بنیادی از جمله کاهش فساد اداری و مالی ایجاد شود بنابراین لازم است ایتدا این اصلاحات انجام شود.

 

بانک جهانی در گزارشی در مورد طرح “یک کمربند یک جاده” چین نوشت: به ادعای چین، این طرح با ایجاد تغییر و گسترش راه و زیربناهای حمل و نقل، تجارت و گردش مالی کشور را افزایش داده و در نهایت باعث رشد اقتصاد و بهببود وضعیت مردم این کشور خواهد شد.

 

به نوشته تحلیلگران بانک جهانی، طرح چین زمانی می‌تواند باعث رشد اقتصاد و کاهش فقر شود که اصلاحات اساسی در سیاست را به همراه داشته باشد. اصلاحاتی، که رشوه خواری و فساد اداری را کمتر کرده و شفافیت به همراه داشته باشد.

 

انتظار تاجیکستان از طرح کمربند چین

 

تاجیکستان، همسایه غربی چین به این طرح امید زیادی دارد و تلاش می‌کند سرمایه‌های بیشتری را توسط این طرح به خود جلب کند اما به گفته کارشناسان، هدف چین از راه اندازی این طرح، نه تنها پیشبرد سیاست، بلکه گسترش نفوذ و توان اقتصادی است.

 

مقامات در تاجیکستان بارها اظهار داشته‌اند که به وسیله طرح “یک کمربند- یک جاده” چین می‌خواهند مشکلات ارتباطی کشور را حل کنند و راه‌های کشور را برای اتصال به شاهراه‌های بین المللی هموار سازند.

 

پیوستگی راه‌های حمل و نقل تاجیکستان و حل و فصل مشکلات جغرافیایی با همسایگانش مشکل است، از این رو تاجیکستان امیدوار است که به وسیله طرح چین پیوندش با شاهراه‌های بین‌المللی آبی بیشتر شود.

 

اما بانک جهانی در تحقیقات تازه خود می‌گوید تمام کشورها از نظر ساخت و ساز زیربنایی و مسائل مالی طرح “یک کمربند – یک جاده چین” به صورت برابر نفع نمی‌برند.

 

به گفته بانک جهانی، در طرح “یک کمربند- یک جاده” چین از میان کشورهای آسیای میانه بیش از همه قزاقستان و سپس قرقیزستان سود می‌برند؛ تاجیکستان و ترکمنستان در رتبه بعد قرار می‌گیرند.

 

چین نخستین بار طرح جاده ابریشم جدید را در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان راهی برای گسترش روابط پکن با کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی از طریق سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها معرفی کرد.

 

برنامه جاده ابریشم مدرن چین شامل موجی از سرمایه‌گذاری‌های چینی در پروژه‌های عمده زیربنایی در سراسر جهان با هدف تسریع صادرات کالاهای چینی است.

ایرنا

سرویس امنیت فدرال روسیه: ۵ هزار تروریست افراط‌گرا در مرزهای شمالی افغانستان تجمع کرده‌اند

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه گفت که حدود پنج هزار تروریست در قالب یک گروه وابسته به تروریست‌های داعش در مناطقی در آسیای مرکزی تجمع کرده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تاجیکستان, تروریسم, جهان, خبر, روسیه

اتحادیه اروپا: افغانستان و آفریقا پایگاه‌های جدید داعش می‌شوند

هماهنگ‌کننده مقابله با تروریسم در اتحادیه اروپا گفت، پس از شکست خلافت فیزیکی تروریست‌های داعشی در عراق و سوریه، شبه‌نظامیانی که در این کشورها حضور داشتند اکنون به سمت افغانستان و شمال آفریقا حرکت می‌کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, سوریه, شمال افریقا, عراق, فرانسه