مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

امکان تغییر فرمانده نظامی روسیه در سوریه در پی حوادث اخیر

اتفاقات رخ داده چند هفته گذشته در سوریه گویای آن است که اوضاع در این کشور دیگر شبیه به «پایان مرحله فعال درگیری‌های نظامی» و فراهم شدن امکان حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه نیست.

 

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز نوشت: روسیه ممکن است فرماندهی نیروهای نظامی خود در سوریه را تغییر دهد، دولت “بشار اسد” و دولت ترکیه بر سر اوضاع عفرین (که تحت کنترل کردهای سوری قرار دارد) اختلاف نظر جدی پیدا کرده و مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در شهر دمشق نیز مورد حمله قرار گرفته است. بدین ترتیب اوضاع در سوریه دیگر به پایان «مرحله فعال اقدامات نظامی» که بعد از پیروزی بر گروه تروریستی داعش در اواخر سال ۲۰۱۷ اعلام شده بود، شباهت بسیار کمی دارد. این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه تایید کرده که در جریان حمله ۸ فوریه آمریکا به استان دیرالزور سوریه، دهها شهروند روسی و دیگر جمهوریهای مشترک المنافع، کشته یا زخمی شدند، ولی این افراد نیروهای نظامی روسی نبوده‌اند.

 

امکان برکناری و انتصاب جدید فرمانده نظامی جدید در سوریه

 

یک مقام نزدیک به ستادکل نیروهای مسلح روسیه به روزنامه «کامرسانت» گفته است که سرهنگ “سرگئی سورویکین” فرمانده نیروهای هوایی-فضایی روسیه ممکن است بزودی برای برعهده گرفتن فرماندهی گروه‌های نظامی روسیه مستقر در سوریه، به این کشور اعزام شود. این مقام آگاه یادآور شده که در صورت قطعی شدن چنین تصمیمی، ژنرال “الکساندر ژوراولییف” فرمانده کنونی نیروهای روسی در سوریه به کشور بازگشته و مانند گذشته فرماندهی نیروهای نظامی شرق روسیه را برعهده خواهد داشت. وزارت دفاع روسیه هنوز این اطلاعات را تایید یا تکذیب نکرده است.

 

سرهنگ ژوراولییف از آغاز عملیات نظامی روسیه (سپتامبر سال ۲۰۱۵) در سوریه بسر می برد و به خاطر موفقیت خود در فرماندهی گروههای نظامی به دریافت مدال «قهرمان روسیه» نائل شده است. البته تجربه ژنرال سورویکین در زمینه عملیات نظامی در سوریه نیز بسیار اساسی است. در وزارت دفاع روسیه معتقدند که دقیقا تحت فرماندهی و نظارت وی، عملیات نابودی داعش و آزادسازی ۹۸ درصد از خاک سوریه ممکن شده است.

 

دردسرساز شدن اقدام نظامی هماهنگ نشده آمریکا با روسیه

 

در زمان فرماندهی ژنرال ژوراولییف در سوریه، یک حادثه جنجال آفرین رخ داده که چندان برای روسیه خوشایند نبوده است. صحبت بر سر درگیری رخ داده در تاریخ ۷ فوریه بین نیروهای همپیمان دولت سوریه و «نیروهای دموکراتیک سوریه» که مورد حمایت آمریکا قرار دارند، در منطقه مسکونی “هشام” در استان دیرالزور است که طبق اطلاعات شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا، نیروهای نظامی روسی نیز در این درگیریها حضور داشتند. بعد از آن، هواپیماهای نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا به نیروهای طرفدار دولت سوریه حمله کرده و تعداد زیادی از آنها کشته و زخمی شدند.

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که حمله ائتلاف آمریکا به نیروهای شبه نظامی سوری در استان دیرالزور بدون هماهنگی با نظامیان روسی صورت گرفته است. البته بر اساس این اطلاعات، هیچ نیروی نظامی روسی در زمان این حمله در این منطقه حضور نداشته است.

 

ولی وزارت خارجه روسیه روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد که در جریان این حادثه، دهها شهروند روسی و دیگر جمهوری‌های مشترک المنافع، کشته و زخمی شدند. بر اساس این اطلاعات، هیچیک از نیروهای نظامی روسیه در درگیریهای نظامی دیرالزور مشارکت نداشته و از تجهیزات و فناوریهای نظامی روسی نیز استفاده نشده است. در این بیانیه یادآوری شده که اتباع روسی که در این حادثه زخمی شده اند، در حال درمان در مراکز درمانی در سوریه بوده و به آنها کمکهای لازم برای بازگشت به کشور صورت گرفته است.

 

مخالفت دمشق با ادامه عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه

 

علاوه بر این، در شمال غرب سوریه که تحت کنترل کردها قرار دارد، نیز اوضاع رو به وخامت گذاشته است. “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد حمله به شهر عفرین را تشدید کرده و این شهر بزودی تحت محاصره ارتش این کشور قرار خواهد گرفت. این در حالی است که مقامات دمشق نیز روز دوشنبه اعلام کرده بودند که نیروهای دولتی «ظرف چند ساعت دیگر» مواضع تحت کنترل شبه نظامیان کرد در عفرین و مناطق مجاور آن را بدست خواهند گرفت تا بدین وسیله از ساکنین غیرنظامی منطقه در برابر تجاوز نظامی ترکیه، حمایت کنند. بدین ترتیب دولت سوریه به آنکارا نشان داد که دیگر حاضر نیست نقش مترسک را بازی کرده و تنها نظاره گر عملیات «شاخه زیتون» ارتش ترکیه باشد و قصد دارد مانع از پیشروی بیشتر نیروهای ترک در عمق خاک سوریه شود.

 

اردوغان هم تایید کرده که نیروهای دولتی سوریه سعی کرده اند وارد منطقه عفرین شوند، ولی بعد از آتش توپخانه ارتش ترکیه، متوقف شدند. مقامات دمشق به اظهارات وی در این باره هیچ واکنشی نشان نداده اند.

 

این درز اطلاعات که کردهای عفرین ممکن است «تحت چتر حمایتی» دمشق قرار بگیرند، با واکنش منفی مقامات آنکارا مواجه شد. اردوغان هشدار داد که اقدام رژیم سوریه بدون پاسخ نخواهد ماند، ولی مشخص نکرد برای مقابله با دمشق، تا چه اندازه حاضر به ریسک کردن است.

 

این در حالی است که “مولود چاووش اغلو” وزیر خارجه ترکیه شروطی که می تواند مانع از رویارویی آنکارا و دمشق شود را نام برد. به گفته وی، ارتش ترکیه مانع از اقدامات نیروهای دولتی سوریه علیه تروریست‌ها در منطقه عفرین نخواهد شد، ولی انگیزه دمشق نباید دفاع از کردها باشد، برای اینکه هیچ چیز نمی تواند مانع از ارتش ترکیه شود.

 

موقعیت دشوار مسکو و امکان شکست توافقات سوچی

 

این وضعیت، روسیه که سعی کرده مانع از تشدید اوضاع در منطقه عفرین شده و سازشی بین آنکارا و دمشق بر سر کردها بوجود آورد را در موقعیت دشواری قرار داده است. اوضاع در عفرین، روز دوشنبه موضوع مذاکرات تلفنی روسای جمهوری روسیه و ترکیه قرار گرفت. روز سه شنبه نیز این مسئله در نشست شورای امنیت روسیه با حضور ولادیمیر پوتین، بررسی شد. “سرگئی لاوروف” وزیر خارجه روسیه مواضع کشورش در این باره را اینچنین تشریح کرده است: «منافع قانونی برای تامین امنیت ترکیه تنها باید از طریق مذاکرات مستقیم با دولت سوریه بدست آید. مسکو قاطعانه خواستار حل و فصل همه مشکلات در سایه احترام به تمامیت ارضی کشور مستقل سوریه است.»

 

همزمان با این مسائل یک حادثه دیگر نیز رخ داد که توافقات در زمینه پایان مرحله فعال درگیری‌های نظامی در سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش در ماه نوامبر سال گذشته بین روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه را زیر سئوال برده است. روز دوشنبه اوضاع در منطقه کاهش تنش گوتای شرقی بشدت بی ثبات شده و در نتیجه درگیری‌های شدید دهها نفر کشته و صدها تن زخمی شدند. این حادثه ضربه بزرگی به توافقات صورت گرفته در زمینه حل و فصل اوضاع سیاسی سوریه در جریان کنگره سوچی خواهد زد. مخالفان سوری از بمباران گسترده حومه دمشق توسط ارتش سوریه خبر داده اند. این در حالی است که مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم نیز در نتیجه حملات خمپاره‌ای گروه‌های مسلح به چند منطقه مسکونی در پایتخت سوریه، آسیب دیده است.

تسنیم

آیا ایران و اسراییل در آستانه جنگ تمام عیار قرار گرفته‌اند؟

خاورشناس ولادیمیر ساژین، مفسر ما در این باره چنین می نویسد: در زمینه متشنج شدن کلی وضعیت در سوریه در اوایل سال ۲۰۱۸، در روز ۱۰ فوریه یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی که از خاک سوریه پرتاب شد، توسط نیروی هوایی اسرائیل بر فراز خاک اسرائیل سرنگون.

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خبر, روسیه

سوریه: برخی مقامات غربی شریک جرم تروریست‌ها درغوطه شرقی هستند

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، برخی مسؤولان غربی شریک جنایت‌هایی هستند که تروریست‌ها در حق شهروندان بی‌گناه در دمشق و اطراف آن مرتکب می‌شوند به ویژه آنهایی که حق دولت سوریه را در دفاع از شهروندان و مبارزه با تروریسم انکار می‌کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, سوریه

لاوروف: منافع ترکیه از طریق گفت وگو با دمشق حفظ می‌شود

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف افزود: روسیه مدافع حل و فصل مشکلات از طریق گفت وگو و احترام به تمامیت ارضی تمامی کشورها و اکنون سوریه است و نگرانی ترکیه از آنچه در سوریه رخ می دهد را درک می کنیم و به رسمیت می شناسیم؛ ما آرمان های کردها را هم به رسمیت ... لاوروف: منافع ترکیه از طریق گفت وگو با دمشق حفظ می‌شود

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه

افشای نشست سه‌جانبه میان کردهای سوریه، دمشق و ارتش روسیه در حلب

نمایندگان یگان‌های مدافع خلق کرد، نیروهای دولت سوریه و ارتش روسیه نشستی سه جانبه را برای بررسی تحولات مربوط به عفرین برگزار کردند. همزمان مسؤولان ارتش‌های آمریکا و ترکیه نیز نشست‌هایی را برای بررسی مسائل مربوط به شهر منبج برگزار کردند.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه

لاوروف: حل و‌فصل مناقشات در خاورمیانه از طریق درگیری با ایران امکان‌پذیر نیست

به گزارش راشا تودی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز – دوشنبه- گفت که منطقه التنف واقع در مرز سوریه و اردن که واشنگتن آن را به عنوان منطقه «کاهش تنش» تحت حفاظت خود اعلام کرده است، باید هر چه سریع‌تر بسته شود.

ادامه

استرالیا, امریکا, جهان, خبر, روسیه