خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

امضای سند حقوقی دریای خزر و بلاتکلیفی بستر ها و زیر بسترها

روزنامه خراسان، ۲۲ مرداد، نوشت:”بالاخره بعد از ۲۱ سال سند حقوقی بهره برداری از دریای خزر در حالی توسط سران پنج کشور ساحلی این دریاچه امضا شد، که علی رغم مشخص شدن موضوعات مهمی مانند حوزه کشتی رانی و برداشت از منابع طبیعی و نحوه فعالیت نظامی در دریا، دو موضوع مرز دقیق آبی هر کشور و سهم آن ها از بستر دریا، بلاتکلیف ماند تا مذاکرات بیشتر  کشورها تکلیف این دو حوزه  مهم را مشخص کند.”

 

این روزنامه در قسمتی دیگر سخنان پوتین، رئیس جمهور روسیه را نقل کرده که گفت:” کنوانسیون حقوقی دریای خزر اصول همکاری‌های نظامی و سیاسی کشورهای حاشیه‌ای را تعیین کرده که استفاده صلح آمیز از دریای خزر و غیرقابل قبول بودن حضور نظامی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه را تضمین می‌کند.”

 

خراسان در رابطه با مهم ترین نکات این کنوانسیون، می نویسد:”در بندهای ۶ و ۷ ماده سوم کنوانسیون به صراحت بر حضور نداشتن نیروهای مسلح خارجی در دریای خزر اشاره شده و سپس هر یک از کشورها از در اختیار قرار دادن قلمروی دریا به دیگر دولت‌ها برای ارتکاب تجاوز علیه یکی دیگر از کشورها، منع شده اند.”

 

روزنامه ایران ۲۲ مرداد، در اشاره به همین مورد، نوشت:”توافق بر سر بندهایی چون «در اختیار قرار ندادن قلمرو خود توسط هر یک از طرف‌ها به سایر دولت‌ها برای ارتکاب تجاوز و انجام سایر اقدامات نظامی علیه هر طرف‌»، «دریانوردی در دریای خزر به طور انحصاری توسط کشتی‌های تحت پرچم یکی از طرف‌ها»، و تأکید بر اینکه «عبور از آب‌های سرزمینی نباید مخل صلح، نظم حسنه یا امنیت دولت ساحلی باشد» در متن کنوانسیون حقوقی دریای خزر، بهترین مصداق تبدیل خزر به ”دریای صلح“ است.”

 

حسن هانی زاده در آرمان،  مرداد، نوشت:”در نشستی که انجام شده، رژیم حقوقی دریای خزر نهایی شد و در حقیقت تصمیمات مهمی بین کشورهای عضو حوزه دریای خزر اتخاذ شد که یکی از این تصمیمات مساله همکاری‌های اقتصادی، تامین امنیت دریای خزر، دور از دخالت بیگانگان، مساله استفاده مثبت از ثروت‌های دریای خزر به صورت مشترک مطرح شد و سران کشورها درباره آن تصمیم گرفتند.”

 

اعتماد، ۲۲ مرداد، یادداشت بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه را آورد که نوشت:” یکی از بندهای مهم کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر این است که به غیر از ۵ کشور عضو، هیچ کشوردیگری اعم قدرت‌های فرامنطقه‌ای یا دیگران، حق و اجازه حضور و عرض‌اندام و مداخله‌گری و دریانوردی و تشنج‌آفرینی و ایجاد بحران را ندارند و هرگونه کشتیرانی و دریانوردی کشورهای غیرساحلی در خزر ممنوع است.”

 

روزنامه ابتکار، ۲۲ مرداد، در این باره، می نویسد:”در تبصره ۶ ماده ۳ این کنوانسیون همچنین آمده است که نیروهای مسلحی که به ۵ کشور تعلق ندارند حق حضور در این دریا را نخواهد داشت و در ماده ۵ نیز آمده است که منطقه آبی دریای خزر به آب‌های داخلی، آب‌های سرزمینی، مناطق ماهیگیری و پهنه دریایی مشترک تقسیم می‌شود.” ابتکار در قسمتی دیگر به مواردی که در فضای رسانه ای بحث برانگیز شده است نیز پرداخته و به نقل از حسن روحانی، می نویسد:”امروز گرچه گام بسیار مهمی برداشته‌ایم ولی باید اذعان کنیم که با امضای این کنوانسیون، هنوز موضوعات مهمی مربوط به دریای خزر حل و فصل نشده است.”

 

افشار سلیمانی، سفیر سابق ایران در آذربایجان در جهان صنعت، ۲۲ مرداد، نوشت:” مشکل اساسی ما به عنوان کارشناسان این موضوع بر سر پنهانکاری و عدم شفافیت جزییات اسنادی است که نمایندگان کشور بعد از هر اجلاسی آنها را امضا می‌کنند و تا امروز شاهد نتیجه و خروجی قابل مطاله‌ای نبوده‌ایم.”

 

قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به برخی از “فضاسازی ها”، با اشاره به اینکه،”موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خط مبدأ و تقسیم بستر و زیربستر به دلیل  اینکه  سواحل خزر از پیچیدگی‌هایی برخوردار است نیازمند گفت‌وگوهای کارشناسی بیشتر است که امیدواریم در آینده با تفاهم و توافق هر ۵ کشور نتایج مطلوب حاصل گردد.” گفت: ” از دستاوردهای این کنوانسیون این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیرنظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد و ۵ کشور هم اجازه نخواهند داد تا دیگر کشورها از دریا، خاک و آسمان خود برای تهاجم به هر یک از کشورهای ساحلی خزر استفاده کنند.”

 

روزنامه اطلاعات در گزارش خبری خود، نوشت:”محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم در اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر در قزاقستان از اتفاق نظر برای ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی‌بیگانه در این دریاچه خبر داد.”

 

داوود هرمیداس باوند، کارشناس امور بین المللی در گفت و گو با همدلی، ۲۴ مرداد،  درباره بستر و منابع زیر بستر دریای خزر، گفت:” روس‌ها قبلا در سال ۱۹۹۸ براساس قراردادهای دوجانبه با قزاقستان و سپس آذربایجان و نیز قزاقستان با ترکمنستان بستر و منابع زیربستر را بین خودشان تقسیم کردند که در اینجا سهم ایران بسیار ناچیز در نظر گرفته شد.”

 

به نظر می رسد، دغذغه فعلی نزد مقامات حکومتی، حضور نظامی دیگر کشورها در این دریا بوده است و همین موضوع یکی از دلایلی بوده است که موجب شده ایران این قرارداد را امضاء کند. موضوع مهم این است که نمایندگان رژیم حاکم در دو دهه اخیر اساساْ نتوانسته اند در جهت استیفای حقوق ملی ایران در رابطه با دریای خزر بر پایه مقاوله نامه های بین المللی عملکرد موفقی داشته باشند.  با اینکه مقامات حکومتی اعلام کرده اند که بحث در رابطه با بستر و زیر بستر منابع دریای خزر در آینده پیگیری می شود اما واقعیت آن است که کشورهای دیگر از سال ها پیش، اقداماتی را عملی کردند که واکنش ایران را هم در پی نداشت. سابقه رژیم ولایت فقیه ثابت کرده است که حاکمیت فعلی قادر نیست منافع ملی میهن را به نحو شایسته ای نمایندگی کند.

نامۀ مردم

وقوع سیل در هند ۳۵۰ نفر را کشته و ۸۰۰ هزار نفر را بی خانمان کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سیل که بدترین سیل هند در یک قرن اخیر محسوب شده و همچنان مناطق جنوبی این کشور را درگیر خود کرده تا کنون موجب کشته شدن ۳۵۰ نفر و بی خانمانی ۸۰۰ هزار نفر دیگر شده است.

ادامه

جهان, خبر, محیط زیست, هندوستان

هشدار چین: برف‌های اورست به سرعت در حال ذوب شدن است

ایستگاه تحقیقاتی و نظارت زیست محیطی چین از شدت گرفتن ذوب توده های یخ و برف برفراز قله اورست، بلندترین نقطه جهان خبر داد و اعلام کرد این وضعیت نگرانی ها را از تشدید تحولات اقلیمی بیشتر کرده است.

ادامه

جهان, چین, خبر, محیط زیست, نپال

احداث سد‌ در بالادست عامل شوری آب و نابودی آبزیان/ حضور چینی‌ها در آب‌های خوزستان را تکذیب می‌کنم

غلامرضا دهقانی (مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان خوزستان) گفت: طی تقریبا ۱۰ سال اخیر، با کاهش صید مواجه بوده‌ایم. این امر بر معیشت ۳۴ هزار صیاد شناسنامه‌دار با مجوز از شیلات (که جمعیت آنها با احتساب خانواده‌‌شان به حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد) و تعداد بسیار کثیری هم صیاد غیرمجاز تاثیر سوء گذاشته است. ... احداث سد‌ در بالادست عامل شوری آب و نابودی آبزیان/ حضور چینی‌ها در آب‌های خوزستان را تکذیب می‌کنم

ادامه

ایران, چین, خبر, کارگری, محیط زیست