راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

امام جمعه کرمانشاه: واگذاری سه سیلوی کرمانشاه، کنگاور و سنقر به‌بخش خصوصی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان زیر قیمت

به نوشته دانشجویان «ارزش واقعی پالایشگاه کرمانشاه ۲ هزار میلیارد تومان بوده اما طی فرایندی مشکوک به قیمت ۲۱۰ میلیارد تومان آن هم در ازای دریافت تنها ۱۷ میلیارد تومان نقدی، به فردی که سابقه فعالیت در حوزه نفت و پالایش را نداشته، واگذار شده است.»

 

از اوایل آذر ماه که خبر واگذاری سه سیلوی کرمانشاه، سنقر و کنگاور به رسانه‌ها کشید، صدای اعتراض همه مدیران اجرایی، مجمع نمایندگان و حتی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه بلند شد.

 

سازمان خصوصی سازی سیلوهای کنگاور و سنقر را به ترتیب ۱۱ و ۵.۵ میلیارد تومان فروخته و سیلوی پنج هکتاری کرمانشاه در مرکز شهر را هم با قیمت ۲۲ میلیارد و ۷۱۹ میلیون تومان واگذار کرده است.

 

این سیلوها علاوه بر تجهیزات و اماکن صنعتی، موقعیت جغرافیایی باارزش نیز دارند؛ به عنوان نمونه سیلوی قدیمی کرمانشاه، از چهار طرف در مجاورت بلوار و خیابان اصلی است و ۱۲ واحد مسکونی ویلایی ۶۰۰ متری و پنج واحد آپارتمانی ۹۸ متری دارد که همگی دارای سند ثبتی هستند.

 

شیوه واگذاری و قیمت‌ فروش سیلوها از نظر مسئولان کرمانشاه «بسیار پایین» و حتی کمتر از نصف قیمت واقعی بوده است.

 

در کنار اعتراض نمایندگان مجلس، استاندار کرمانشاه دست به قلم شد و در نامه‌ای مخالفت استانداری با واگذاری این سیلوها را به مسئولان ارشد دولت اعلام کرد و به ایرنا هم گفت: رئیس جمهوری پیش‌تر مخالفت خود را با این واگذاری‌ها اعلام کرده، بنابراین لغو آنها قطعی است.

 

کار به جایی رسید که داد مخالفت امام جمعه کرمانشاه هم در آمد؛ آیت الله مصطفی علما هفتم دی در خطبه های نماز جمعه گفت: سه سیلوی کرمانشاه، کنگاور و سنقر ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان قیمت خورده اند در حالی که به قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند و این یعنی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان زیر قیمت. این نوع واگذاری یعنی چوب حراج زدن به بیت المال و سرمایه ۲ میلیون نفر جمعیت استان کرمانشاه.

 

آیت الله علما از دستگاه قضایی، اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه استان خواست که به این موضوع رسیدگی سریع و قاطعانه کنند.

 

تازه شدن داغ یک واگذاری جنجالی

 

بازار اعتراض به واگذاری سیلوها همچنان داغ بود که سازمان خصوصی سازی غافلگیری جدیدی رو کرد؛ برگزاری مزایده شرکت پتروشیمی بیستون.

 

این بار جهت انتقادها علاوه بر قیمت گذاری پایین این شرکت، خریدار اصلی پتروشیمی بیستون را هم هدف گرفت.
خریدار پولدار پتروشیمی، شرکت پالایش نفت کرمانشاه (پالایشگاه کرمانشاه) بود؛ شرکتی که روند واگذاری خودش همچنان محل اعتراض است.

 

به دلیل تلاش پالایشگاه کرمانشاه برای به چنگ آوردن پتروشیمی بیستون بود که داغ واگذاری این پالایشگاه هم تازه شد و بیش از سه هزار و ۶۰۰ دانشجوی دانشگاه های استان را دست به قلم کرد.

 

این دانشجویان اوایل دی در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خواستار شفاف سازی در اموال و دارایی ها و روند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه شدند و از نمایندگان خواستند که گزارش تحقیق و تفحص از واگذاری پالایشگاه در مجلس را به دانشگاهیان و عموم مردم ارائه کنند.

 

به نوشته دانشجویان «ارزش واقعی پالایشگاه کرمانشاه ۲ هزار میلیارد تومان بوده اما طی فرایندی مشکوک به قیمت ۲۱۰ میلیارد تومان آن هم در ازای دریافت تنها ۱۷ میلیارد تومان نقدی، به فردی که سابقه فعالیت در حوزه نفت و پالایش را نداشته، واگذار شده است.»

 

سازمان خصوصی سازی دی ماه سال ۹۵ پالایشگاه کرمانشاه را به ۲۱۰ میلیارد تومان فروخت اما معترضان اعتقاد دارند که قیمت واقعی این شرکت ۶۰ هکتاری در مرکز شهر کرمانشاه، چندین برابر بیشتر است ضمن اینکه خریدار پالایشگاه کرمانشاه (شرکت پخش تجارت گستر بیستون) اهلیت لازم را برای خرید آن ندارد.

 

 

دفاع تمام قد از واگذاری سیلوها و منتفی شدن ماجرا

 

در ادامه پیگیری ها برای اعتراض به این واگذاری بود که استاندار و اعضای مجمع نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ۹ دی با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی دیدار کردند.

 

فرهاد دژپسند در این جلسه گرچه گفت که «قائل به تغییر روش و نوع واگذاری شرکت های دولتی هستم» اما تاکید کرد: آنچه که من در مورد واگذاری شرکت پتروشیمی و سیلوی کرمانشاه می توانم بگویم، این است که طبق نظر مشاوران، در سه مرحله تعیین و تصویب قیمت و مزایده، تخلفی صورت نگرفته است.

 

او در باره قیمت گذاری پایین واگذاری ها هم عنوان کرد: قیمت گذاری شرکت های مشمول واگذاری، قاعده خود را دارد و ما نمی توانیم ارزش گذاری شرکت ها را بر مبنای قیمت گذاری دفتری انجام دهیم زیرا این امر، قیمت محصولات تولیدی را افزایش می دهد و مشکلات خاص خودش را دارد.

 

در ادامه نمایندگان کرمانشاه در مجلس، ابهامات و دغدغه های خود در باره واگذاری‌ها در استان را مطرح کردند که رئیس سازمان خصوصی سازی از قانونی بودن روند آنها دفاع کرد.

 

با این حال آنچنان که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده، «در پایان جلسه مقرر شده که کارگروه مشترکی از سازمان خصوصی سازی، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد، استانداری کرمانشاه و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نسبت به بررسی اسناد و مدارک و فرآیند برخی واگذاری ها در آن استان، براساس قوانین مرتبط اقدام کند.»

 

از سوی دیگر حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌ کیا، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در باره این جلسه به سایت محلی مرصاد نیوز گفت: در جلسه چند دستور کار مطرح شد که یکی واگذاری پالایشگاه کرمانشاه بود که بعد از صحبت‌های فراوان نمایندگان استان و توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌ سازی و وزیر اقتصاد به جمع ‌بندی رسیدیم که در یک جلسه دیگر کارشناسی شود و مستنداتمان را ارائه کنیم.

 

حسینی‌ کیا افزود: طبق ماده ۶۶ قانون ستاد تسهیل اگر کسی از این قانون استفاده کرده باشد حق واگذاری بنگاه به آن وجود ندارد و چون قانون تسهیل قبلا نسبت به خریدار پالایشگاه کرمانشاه انجام شده، واگذاری پتروشیمی بیستون به آن تخلف است که قرار شد سازمان خصوصی‌ سازی این موضوع را به هیات داوری ارجاع دهد.

 

با توجه به نتایج این جلسه و دفاع سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد از واگذاری سیلوها به نظر می رسد که لغو این واگذاری ها در عمل منتفی شده است.

 

طبق بند جیم اصل ۴۴ قانون اساسی دولت موظف است تا ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

 

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است.

ایرنا

رشد اقتصادی ایران به‌منفی ۵٫۵ درصد می‌رسد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی رشد اقتصادی ایران را بین منفی ۲٫۶ درصد تا منفی ۵٫۵ درصد در پایان سال ٩٧ برآورد کرده و افزوده است که این رشد منفی در سال ٩۸ به دلیل کاهش صادرات نفت ادامه خواهد یافت.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر

نامه حسین راغفر و احسان سلطانی به‌مردم راجع به؛ بحران بانکی و فساد بانک­‌های خصوص

متن گزارش نهم حسین راغفر و احسان سلطانی به این شرح است:   نظام اقتصادی کشور اسیر مناسبات رانت و فساد است و مادامی که عزم سیاسی کافی برای مقابله با این عوامل نابسامانی شکل نگرفته باشد، امکان خروج اقتصاد از این مسیر نزولی وجود ندارد.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد

افشای پشت‎پرده ارزان‎فروشی ۴ شرکت بزرگ دولتی / حراج کارخانه ۵ هزار میلیاردی به‌قیمت ناچیز

به گزارش تسنیم، داریوش اسماعیلی با نام بردن برخی شرکت‌های بزرگی چون ماشین‌سازی تبریز، نیشکر هفت‌تپه، آلومینیوم المهدی، هپکو و پالایشگاه کرمانشاه و جزئیات واگذاری این شرکت‌ها گفت: ۵۵ نماینده مجلس شورای اسلامی اخیراً از رئیس قوه قضائیه خواستند برای بررسی روند این واگذاری‌ها و تخلفات کمیته ویژه‌ای تشکیل شود.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد

پژوهشگر اقتصادی: علم اقتصاد هیچگاه نمی‌گوید که عده‌ای رانت‌خوار وابسته به دولت و فرادستان، منابع کشور را غارت کنند

احسان سلطانی اظهار داشت: در سه دهه اخیر، علاوه بر فروش نفت و گاز و مالیات و درآمدهای متداول، دولت‌های ما دو روش کسب درآمد داشته‌اند. یک؛ افزایش نرخ ارز و بهای خدمات دولتی که به کاهش ارزش پول ملی می‌انجامد. روش دیگر انتشار پول و افزایش نقدینگی است

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, خبر, گفتگو