عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

“الکساندر رار” کارشناس آلمانی: اتحادیه اروپا در برخورد با ونزوئلا، دنباله‌روی سیاست آمریکاست

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: “خوان گوایدو” رهبر مخالفان ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور اعلام کرده، از مردم ونزوئلا خواسته تا به اعتراضات جدید علیه دولت “نیکلاس مادورو” بپیوندند. وی همچنین از فرماندهان نیروهای مسلح خواسته تا تصمیم گیری سیاسی خود را انجام داده و به مخالفان بپیوندند وی وعده عفو عمومی داده است.کارشناسان معتقدند که بحران سیاسی کنونی در ونزوئلا تنها از طریق مذاکرات بین دولت و مخالفان ممکن خواهد بود.

 

روسیه آمادگی خود برای کمک به حل بحران داخلی در ونزوئلا را اعلام کرده است. وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه رسمی آمادگی برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی در ونزوئلا را اعلام و تایید کرده که مسکو برای کمک به یافتن درک مشترک بین نیروهای سیاسی مسئول در ونزوئلا در جهت تامین ثبات و آرامش داخلی در این کشور و حل و فصل هر چه سریعتر بحران اجتماعی اقتصادی آن آمادگی داشته و حاضر است با دیگر کشورهای علاقه‌مند در این زمینه مشارکت کند.

 

در همین راستا، روز گذشته وزرای امور خارجه روسیه و ایران (که روابط بسیار خوبی با کاراکاس دارند) در جریان مذاکرات تلفنی، آمادگی دو کشور برای کمک به حل و فصل اوضاع سیاسی در ونزوئلا را مورد تایید قرار دادند.

 

این در حالیست که مستشاران نظامی در سفارت ونزوئلا در واشنگتن اعلام کرده‌اند که روابط خود با مادورو را قطع کرده و رهبر مخالفان را بعنوان رئیس جمهور موقت کشور به رسمیت می‌شناسند.

 

به نظر می‌رسد همچون گذشته اکنون نیز روند آتی اوضاع در ونزوئلا بستگی به مواضع مقامات نظامی این کشور خواهد داشت و باید دید آیا ارتش مانند زمانی که “هوگو چاوز” رئیس جمهور سابق ونزوئلا را نجات داد، از نیکلاس مادورو هم حمایت خواهد کرد؟

 

اتحادیه اروپا در برخورد با ونزوئلا، تنها دنباله روی سیاست آمریکاست

 

“الکساندر رار” کارشناس آلمانی و مدیر مرکز روابط روسیه-آلمان معتقد است، غرب در رابطه با ونزوئلا استاندارد مشخصی دارد که از زمان جنگ یوگسلاوی انتخاب کرده. وی در گفت‌وگو با این روزنامه توضیح داد: «اتحادیه اروپا راهکار خاصی در رابطه با کشور ونزوئلا ندارد و ارزش‌های سیاسی کلی خط مشی بروکسل را هدایت می‌کند که برای این سازمان مهم است. اتحادیه اروپا در مسائل بین المللی بر اساس این اصل قضاوت می‌کند که آیا حقوق بشر مورد نظر آنها در کشوری رعایت شده یا نه، حال می‌خواهد این کشور یوگسلاوی سابق باشد، اوکراین، لیبی یا سوریه باشد».

 

این کارشناس درباره ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا برای نیکلاس مادورو نیز گفت، کشورهای اروپایی در این راستا تنها از واشنگتن پیروی می‌کنند.

 

وی افزود: «مادورو اعلام کرد قصد ندارد از ریاست جمهوری ونزوئلا کنار برود. آمریکا هم تحریم‌های شدیدی را علیه کاراکاس اعمال کرد، از جمله محاصره دریایی و بستن حساب‌های مقامات بلندپایه در همه بانک‌ها. اتحادیه اروپا هم بررسی کرده و تصمیم گرفت خط مشی واشنگتن را ادامه دهد. برای اینکه کشورهای اروپایی با اتخاذ مواضعی به طرفداری از آمریکا هیچ خطری را متوجه خود نمی‌کنند.»

 

“امیل داباغیان” کارشناس موسسه آمریکای لاتین در آکادمی علوم روسیه معتقد است که انجام گفت‌وگو بین دولت ونزوئلا و مخالفان تنها راه برای حل و فصل بحران کنونی در این کشور است. به گفته وی، هرچند این گفت‌وگوها می بایست قبل از این انجام می شد، ولی اکنون نیز جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.

 

مقامات بلندپایه ارتش ونزوئلا همچنان از “نیکلاس مادورو” حمایت می‌کنند

 

این کارشناس یادآور شد، با توجه به اعلام حمایت مستشاران نظامی ونزوئلا در آمریکا از رهبر مخالفان، می توان نتیجه گرفت که مقامات بلندپایه ارتش ونزوئلا همچنان از مادورو حمایت می‌کنند، هرچند تردیدهایی در میان نظامیان رده‌های پایین‌تر وجود دارد به وجود آمده و در همین راستا نیز گروهی از افسران جوان گارد ملی هفته گذشته به مخالفان پیوستند.

 

به نوشته این روزنامه، در سال ۲۰۰۲ هم بسیار نزدیک بود که حکومت هوگو چاوز توسط مخالفان و با حمایت محافل تجاری و بخشی از ارتش ونزوئلا سرنگون شود، ولی اکثر افسران بلندپایه حاضر نشدند از حمایت خویش از او دست بردارند. شرایط کنونی ونزوئلا نیز تشابه بسیاری به بی ثباتی اوضاع در این کشور در سال ۲۰۰۲ دارد.

 

در عین حال “دانیل لریسون” سردبیر سابق مجله «The American Conservative» گفته است، آمریکا با تهدید درباره استفاده از توان نظامی علیه ونزوئلا، خود را با این خطر مواجه می سازد که خود را درگیر یک جنگ بی‌پایان دیگری کند. به عقیده وی، دولت جمهوریخواه آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، با حمایت از مخالفان ونزوئلا، در واقع در یک دعوای سیاسی داخلی در سایر کشورها مداخله می کند. وی افزود: «اگر آمریکا واقعاً اقدام نظامی علیه دولت ونزوئلا انجام دهد، این مسئله برای ملت ونزوئلا عواقب فاجعه آمیزی دارد، ولی در عین حال این جنگ به سرعت و به آسانی پایان نخواهد یافت.»

تسنیم

آمریکا شرکت نفت ونزوئلا را تحریم کرد /پشتیبانی گوایدو ازتحریم‌های آمریکا

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی از اعمال تحریم علیه شرکت نفت ونزوئلا (پترولئوس دی ونزوئلا) خبر دادند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, ونزوئلا

مخالفت عضو پارلمان کانادا، از موضع دولت اوتاوا در حمایت از فرد خواستار کودتای نظامی در ونزوئلا

به گزارش روزنامه کانادایی «فری پرس وینیپگ» ، «نیکی اشتون» پیشتر از دولت کانادا بابت واکنش به تحولات اخیر ونزوئلا و حمایت از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا در مقابل رئیس جمهوری منتخب این کشور «نیکولاس مادورو» انتقاد کرده بود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, کانادا, ونزوئلا