نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

پس از آنکه «سیمونا هالپرین» سفیر اسرائیل در مسکو گفت که اسرائیل از روسیه انتظار دارد که پاسخ موشکی گسترده ایران به این رژیم را محکوم کند، این اظهارات با واکنش منفی مسکو مواجه شد. به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه خطاب به سفیر اسرائیل نوشت: «سیمونا، به من یادآوری ... دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

ادامه

اسراییل, اوکراین, ایران, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق اروپا

القاعده در افغانستان پشت سر طالبان قدم برمی‌دارد

مساله خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان که در دوره اوباما مطرح و در دوره ترامپ به مذاکره با طالبان منجر شده بود، در دوره بایدن جنبه عملیاتی پیدا کرد.

 

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- مساله خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان که در دوره اوباما مطرح و در دوره ترامپ به مذاکره با طالبان منجر شده بود در دوره بایدن جنبه عملیاتی پیدا کرد.

 

بر اساس توافقی که بین رئیس‌جمهور سابق آمریکا و گروه طالبان، بدون حضور دولت مرکزی افغانستان، انجام پذیرفت، واشینگتن متعهد به خارج کردن تمامی نظامیان خود از این کشور شده و در مقابل طالبان نیز قول داده است از حجم خشونت خود در افغانستان بکاهد.

 

مفاد این توافق در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما در ازای خروج نیروهای آمریکایی و تسلیم پایگاه‌های این کشور به دولت افغانستان به هیچ وجه حجم خشونت‌ها در این کشور به ویژه در سایه آغاز دوباره‌ی کشورگشایی طالبان کاهش نیافته است.

 

گرچه رئیس‌جمهور آمریکا با صدور این فرمان به تلفات مستمر نظامیان آمریکایی در خاک افغانستان پایان داد تا هزینه‌ای بیشتر از سه هزار و ۴۰۰ کشته و یک تریلیون دلار پرداخت نشود، با این حال تصور نمی‌شود با خروج این نیروها، که دست‌کم باید ۱۰ سال پیش به انجام می‌رسید، افغانستان روی آرامش و امنیت را ببیند.

 

افغانستان که از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون چیزی به نام آرامش را تجربه نکرده در مقابل سناریوهایی قرار گرفته است که بد و بدتر بودن ساده‌ترین توصیف در مورد آنهاست.

 

شاید بدترین سناریو شعله‌ور شدن دوباره‌ی جنگ داخلی در این کشور است، حال آنکه سلطه طالبان بر افغانستان یک فاجعه برای مردم این کشور به شمار می‌رود و اعمال حاکمیت دولت مرکزی هم می‌تواند به معنای ادامه جنگ و درگیری در این کشور باشد.

 

شبه‌نظامیان طالبان امروز سودای حکومت بر تمام افغانستان و بردن این کشور به زیر سلطه امیرالمومنین را دارند، در حالی که با کاهش حاکمیت دولت مرکزی بر اثر حملات گروه طالبان، شاهد قدرت گرفتن مجدد جریان‌های سلفی تکفیری همچون گروه دولت اسلامی در خراسان (شاخه افغانستان داعش) و تکاپوی شدید گروه القاعده برای عرض اندام نظامی و مسلحانه در این کشور هستیم.

 

بسیار نگران‌کننده و وحشتناک است که گروه القاعده که حملات ۱۱ سپتامبر را از داخل افغانستان برنامه‌ریزی و هدایت کرده بود، دوباره در افغانستان در حال قدرت گرفتن است.

 

همچنین پذیریش این واقعیت که به هر روی گروه القاعده در دوره‌ای مرتکب حملات ۱۱ سپتامبر شد و جهان را تحت تاثیر خود قرار داد که گروه طالبان بر افغانستان حکومت می‌کرد. این واقعیت در کنار همسویی عقیدتی و آبشخور مشترک‌‌ ایدئولوژیکی هر ۲ ساختار این چراغ خطر را برای صاحب‌نظران روشن می‌کند که احتمال تکرار همان سناریو همچنان پابرجاست.

 

بی‌تردید حتی اگر جنگ داخلی‌ هم درنگیرد، هر جا گروه طالبان حاکمیت سرزمینی پیدا کند اندیشه‌های سلفی افراطی‌اش را با خود خواهد برد و به تبع آن بستر فعالیت گروه‌هایی همچون گروه القاعده را که رویکردهای سلفی دارند نیز فراهم خواهد کرد.

 

به زعم کارشناسان، امروز القاعده قدم به قدم پشت سر طالبان در حال پیشروی محسوس و نامحسوس در افغانستان است و به طور حتم در صورت ادامه این روند، بار دیگر القاعده به صدر اخبار جهان بازخواهد گشت.

انتشار فیلمی از اعدام ۲۲ کماندوی تسلیم شده افغان توسط طالبان + فیلم

ویدئویی که سی ان ان از اعدام ۲۲ کماندوی افغان در هنگام تسلیم توسط طالبان منتشر کرده است ، انتقادات به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان را تشدید کرده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, انگلستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, گزارش, ویدیو

کاراکاس: شرکت آمریکایی دخیل در ترور رئیس‌جمهور هائیتی در توطئه علیه مادورو هم دست داشت

رئیس مجلس شورای ملی ونزوئلا گفت که شرکت امنیتی آمریکایی CTU که گفته می‌شود هفته گذشته در ترور رئیس جمهور هائیتی دست داشته، در توطئه علیه مادورو در سال ۲۰۱۸ نیز مشارکت داشته است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, دخالت نظامی, کلمبیا, هائیتی, ونزوئلا

دخالت آمریکا در ترور رئیس جمهور هائیتی؛ مسکو خطاب به اروپا؛ تحریم‌ها و بیانیه‌هایتان کو؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به دست داشتن عوامل مرتبط با یک شرکت امنیتی آمریکایی در ترور رئیس جمهور هائیتی با طعنه به کشورهای غربی گفت، تحریم‌ها و بیانیه‌هایتان کجا هستند؟

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, تحریم, تحلیل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, هائیتی