خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

تحلیل‌گر سابق سیا به ادعای اسرائیل در رهگیری موشک‌های ایرانی پاسخ داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ لری جانسون تحلیل‌گر سابق سازمان سیا به ادعای اسرائیل در مورد رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران، پاسخ داد. جانسون گفت: اسرائیل اجازه نشان دادن خسارات را به خبرنگاران نمی‌دهد؛ زیرا آسان‌ترین راه برای اقناع عمومی این است که بگویی ... خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, فیلم, گزارش

استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

پس از حمله ایران به اسراییل برای تلافی حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد که مجلس نمایندگان در این هفته درباره لایحه کمک به اسرائیل رای گیری خواهد کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تحلیلگران خاطرنشان کردند، ایالات متحده از ... استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اسراییل, امنیتی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, صلح, عراق, غرب, فلسطین, کلمبیا, مصر, هژمونیسم

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

الخلیج آنلاین: چرا عربستان از خروج آمریکا و قدرت طالبان بیمناک است؟

«هیو مایلز» تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که مقامات سعودی حق دارند نسبت به خروج آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان در این کشور با توجه به احتمال در معرض خطر قرار گرفتن امنیت حکمرانی‌شان احساس ناراحتی، نارضایتی و نگرانی کنند.

 

«هیو مایلز» تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که مقامات سعودی حق دارند نسبت به خروج آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان در این کشور با توجه به احتمال در معرض خطر قرار گرفتن امنیت حکمرانی‌شان احساس ناراحتی، نارضایتی و نگرانی کنند.

 

به گزارش روز دوشنبه تارنمای خبری «الخلیج آنلاین»، مایلز خاطرنشان کرد: آل سعود هم اکنون با وضعیت نگران کننده‌ای در افغانستان مواجه است، زیرا خاندان حاکم بر عربستان همانند دولت پیشین افغانستان برای در امان ماندن از دشمنان خارجی و تهدیدهای داخلی بر آمریکا تکیه کرده است.

 

از سوی دیگر “کریستین کوتس اولریچسن” کارشناس خاورمیانه و عضو مرکز علمی سیاست عمومی “بیکر” در دانشگاه «رایس» خاطرنشان کرد: حملات شکل گرفته علیه «آرامکو» شرکت نفتی غول پیکر سعودی در سپتامبر ۲۰۱۹ باعث شد تا تضمین‌های امنیتی ارائه شده از سوی واشنگتن به ریاض به شدت زیر سوال برود.

 

کریستین افزود: پشت کردن غیرمنتظره آمریکا به شرکای خود در افغانستان بازتاب گسترده‌ای در میان همپیمانان منطقه‌ای ایالات متحده داشت و همین امر باعث شد تا بار دیگر انگیزه‌های کاخ سفید و تضمین‌های امنیتی ارائه شده از سوی واشنگتن به همپیمانانش مورد شک و تردید قرار گیرد.

 

در همین رابطه “نیل کویلیام” تحلیلگر امور خاورمیانه در مرکز علمی “چاتام هاوس” پیش بینی کرد که گروه طالبان با به راه انداختن کارزاری و فراخوان مستقیم ملت عربستان مشروعیت آل سعود را به چالش بکشد.

 

کویلیام توضیح داد: نحوه خروج آمریکا از افغانستان عربستان را نگران کرده است و اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص مبنی بر اینکه “باقی ماندن در افغانستان در بردارنده هیچ گونه مصلحت حیاتی برای واشنگتن نبود”، در بردارنده پیام هشدارآمیز و خطرناکی برای رهبران سعودی بود.

 

وی ادامه داد: طالبان احتمالا با عربستان رو در رو شود و گروه‌های مسلح فرامرزی همچون «القاعده» ممکن است بار دیگر از افغانستان، عربستان را در معرض تهدید قرار دهند.

 

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک دیپلمات خارجی در ریاض با اشاره به احتمال استفاده «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از وضعیت موجود در افغانستان پیش بینی کرد که عربستان در این خصوص خط مشی عمل‌گرا اتخاذ خواهد کرد.

 

دیپلمات مزبور گفت: سعودی‌ها با طالبان رابطه تاریخی دارند و مجبورند در نهایت بار دیگر این گروه را بپذیرند، زیرا چاره دیگری ندارند.

 

بر اساس گزارش الخلیج اونلاین، آنچه که باعث تقویت چنین احتمالی شده، آن است که طالبان در سال ۲۰۱۹ عملا رویکرد برقراری رابطه با آمریکا را در پیش گرفت و در همین خصوص ” جلال الدین شینواری” معاون سابق وزیر دادگستری طالبان در گفت وگو با روزنامه «نیویورک تایمز» اظهار داشت: ما به آمریکایی‌ها می‌گوییم که شما عربستان را پذیرفتید، ما نیز بیش از آنچه که در قانون اساسی سعودی آمده عمل نخواهیم کرد و قاتل را قصاص کرده و دست دزد را قطع می‌کنیم . شما که عربستان را پذیرفته‌اید پس چرا ما را نمی‌پذیرید؟.

 

پس بر همین اساس به گفته “هیو مایلز” تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه، طالبان می‌تواند به برقراری رابطه با آمریکا همانند رابطه‌ای که سعودی‌ها از آن بهره مند هستند، امیدوار باشد، اما به رغم همه اینها رابطه‌ای که آمریکا با عربستان دارد کاملا با رابطه‌ای که آمریکا با افغانستان دارد، فرق می‌کند.

 

بر پایه همین گزارش، آمریکا به هیچ وجه از عربستان همانند افغانستان عقب نشینی نخواهد کرد، زیرا واشنگتن و همپیمانان غربی‌اش علاوه بر ثروت نفت سعودی و تضمین امنیت اسراییل، مایلند با هر یک از رژیم‌های عربی که آماده به رسمیت شناختن اسراییل به طور رسمی هستند، به ویژه عربستان همکاری کنند. از سوی دیگر خروج آمریکا از عربستان باعث می‌شود تا رژیم سعودی سلطه خود را بر حرمین شریفین در مکه و مدینه به نفع القاعده و یا سایر گروه‌های مسلح از دست بدهد.

 

به گفته مایلز، این امر باعث شده تا آمریکا به رغم دغدغه‌ها و شک و تردیدهای ریاض و واشنگتن، با قدرت به حمایت خود از سعودی‌ها ادامه دهد.

اختلاف میان دو هم‌پیمان دیرینه؛ روابط ریاض-واشنگتن به چه سمتی می‌رود؟

لغو سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که قرار بود هفته گذشته به عربستان سفر کرده و با محمد بن سلمان و برخی مقامات بلندپایه سعودی دیدار کند، اختلافات میان دو همپیمان دیرینه را آشکار کرد.

ادامه

افغانستان, اقتصادی, امارات, امریکا, ایران, بحرین, تونس, جهان, چین, حضور نظامی, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, عدالت اجتماعی, قطر, کویت, مقاله, هندوستان

شاهزاده سعودی با تشدید فشار امریکا: زیر بار دیکته آمریکا نمی‌رویم

همزمان با لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض و قصد واشنگتن برای انتشار اسناد محرمانه واقعه ۱۱ سپتامبر، یک شاهزاده سعودی مدعی شد که ریاض زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, عربستان سعودی, گزارش, یمن