مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

الاخبار؛ سندی دیپلماتیک که طرح آمریکا برای تقسیم سوریه را فاش می‌کند

روزنامه الاخبار چاپ لندن در این راستا به پیام تلگرافی از سوی سفارت انگلیس در واشنگتن دست یافته که در آن استراتژی آمریکا برای تقسیم سوریه همانگونه که دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ماه گذشته خود در واشنگتن در بین نمایندگانی از “گروه سوریه” وابسته به آمریکا ارائه کرد، می‌پردازد.

 

طرح آمریکا برای تقسیم سوریه در دایره تحلیل‌ها و در مناقشات دیپلماتیک مسکو – واشنگتن نبود تا اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اخیرا درباره قصد آمریکا برای تقسیم سوریه سخن به میان آورد. پس از حمله جنگنده‌های آمریکایی به نیروهای روسی و سوری که هفته گذشته تلاش می‌کردند با عبور از پل‌های شناور از غرب به شرق فرات عبور کنند، آمریکا سعی کرد حد فاصل بین دو سوریه در دو منطقه غرب و شرق رودخانه فرات را تثبیت کند.

 

اما کشتاری که جنگنده‌های آمریکایی در حق نیروهای شرکت واگنر وابسته به ارتش روسیه در سوریه انجام دادند، مرزها و آینده منطقه فرات را همانگونه که آمریکایی‌ها از چند هفته قبل به آن پرداخته‌اند، ترسیم کرد.

 

این اتفاق پس از آن بود که شورای امنیت استراتژی جدیدی را درباره سوریه ارائه کرد و آمریکایی‌ها حدود شش هفته قبل به هم‌پیمانانش در “گروه سوریه” اعلام کردند که هدف بعدی جدا کردن شرق سوریه از سایر مناطق این کشور است و کاخ سفید مبلغ چهار میلیارد دلار را در سال به حمایت مالی از نیروهایی که در منطقه فعالیت دارند و نیز آموزش گارد مرزی اختصاص داده که قرار است در راستای ذوب کردن کنترل کردهای پیوسته به نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) و تسهیل ایجاد مخالفان سیاسی در شرق رود فرات به نمایندگی از منطقه و ممانعت از بازگشت ارتش سوریه فعالیت کند.

 

در تلگراف پنج صفحه‌ای که سفارت انگلیس در واشنگتن صادر کرده، بنیامین نورمن، دیپلمات و کارشناس امور خاورمیانه سفارت انگلیس در واشنگتن خطاب به وزارت خارجه کشورش در لندن استراتژی جدید آمریکا برای تقسیم سوریه را به آن شکلی که دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ماه گذشته خود در واشنگتن به نمایندگان “گروه سوریه” وابسته به آمریکا ارائه کرد، تایید کرد.

 

در این نشست هیو کلاری، رئیس “گروه سوریه” در وزارت خارجه انگلیس و نیز رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه نیز حضور داشتند.

 

دو هم‌پیمان عرب واشنگتن در طرح تقسیم سوریه نیز در این نشست حضور داشتند؛ نواف وصفی التل، مشاور وزیر امور خارجه اردن و جمال العقیل، مسؤول امنیتی وزارت کشور عربستان.

 

طبق این پیام تلگرافی ساترفیلد در نشست واشنگتن صراحتا از هدف آمریکا برای تقسیم سوریه و جدایی شرق و شمال شرق این کشور از سایر مناطق آن سخن گفت.

 

وی درباره این طرح گفت، طرح جدایی شرق و شمال شرق سوریه دارای پنج بخش است. تقسیم سوریه، بی‌اثر کردن نتایج کنفرانس سوچی، غلبه بر ترکیه، صدور دستورالعمل‌هایی برای استفان دی‌میستورا، میانجی بین‌الملل برای ازسرگیری مذاکرات ژنو و اجرای سند هشت بندی تضمین کننده حل بحران سوریه که پیش از این واشنگتن در نشست اخیر خود به مخالفان سوری و نمایندگان دولت سوریه در ۲۶ ماه گذشته میلادی در وین ارائه کرده بود. شرکت کنندگان در نشست وین مهلتی یک ساله را برای اجرای این طرح تعیین کردند و طبق این تلگراف آمریکا پیشنهاداتی را برای پیشرفت قابل لمس در سوریه طی سال ۲۰۱۸ و واکنش به ادعای پیروزی روسیه ارائه کرد.

 

ساترفیلد در آن نشست به حاضران گفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته با وجود شکست داعش یک گروه نظامی مهم در سوریه باقی بماند و کاخ سفید نیز مبلغ چهار میلیارد دلار را هر ساله به این مساله اختصاص می‌دهد مبلغی که به گفته برخی منابع غربی برای توسعه پایگاه‌های آمریکایی در اراضی تحت کنترل کردها به ویژه در الرمیلان در شرق سوریه و در کوبانی واقع در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه هزینه خواهد شد.

 

ساترفیلد در ادامه هدف از اتخاذ چنین تصمیمی را ممانعت از حضور طولانی مدت ایرانی‌ها در سوریه و اعمال کنترل بر روند حل سیاسی بحران سوریه عنوان کرد.

 

“گروه سوریه” مورد نظر آمریکا تصمیم گرفته با حمایت مالی و سیاسی از دی‌میستورا برای ازسرگیری مذاکرات ژنو در مقابل کنفرانس سوچی با فعالیت‌های منفردانه سیاسی روسیه در ترسیم آینده سیاسی برای سوریه مقابله کند.

 

همه شرکت کنندگان در این نشست از پیشنهادات مطرح شده استقبال کرده و بر لزوم تمرکز بر تحولات میدانی و اقداماتی عملی برای مقابله با تلاش‌های روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند.

 

سازمان ملل نیز در طرح آمریکا برای تقسیم سوریه نقش بزرگی را ایفا خواهد کرد. این سازمان اولویت را به ازسرگیری مذاکرات ژنو خواهد داد به طوری که مسؤولان آمریکایی اعلام کردند که از این به بعد در مذاکرات آستانه شرکت نخواهند کرد و سطح نمایندگی سیاسی خود را پایین‌ترین حد کاهش خواهند داد تا روند سیاسی ژنو از سرگرفته شود.

 

آنهایی که در این نشست حضور داشتند، اعلام کردند: دعوت کنندگان به این نشست اعتراف کردند که ژنو با وجود تلاش‌های دی‌میستورا برای احیای مجددش شکست خورده است، آنها مخالفت خود را با برقراری آتش‌بس در سوریه با توجه به شرایط میدانی فعلی و عقب‌نشینی مخالفان ابراز داشته و افزودن بند آتش‌بس در مذاکرات ژنو را کاری بی‌فایده خواندند.

 

آمریکایی‌ها در مسیر اجرای طرح‌شان برای تقسیم سوریه به ایده دولت انتقالی و یا اجرای بخش مربوط به آن در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت اهمیتی نمی‌دهند.

 

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما به مخالفان سوری توصیه کردیم که از ایده تشکیل دولت انتقالی حمایت نکنند، بلکه آنها باید از پرداختن به این مساله در هر نشست و مناسبتی دست بردارند.

 

آمریکایی‌ها هدف از طرح‌های دیپلماتیک خود را حفظ جایگاه‌شان در جهان و انعطاف‌پذیری در کنار عدم افراط در استفاده از مخالفان در این مذاکرات بدون دست برداشتن از هدف نهایی و اصلی‌شان برای تقسیم سوریه و برکناری اسد از قدرت اعلام کردند.

 

آنها به همه شرکت کنندگان در این نشست گفتند، این طرح شامل ایجاد نهادها و تعیین شروطی برای انتخابات به نحوی است که بشار اسد نتواند در آن پیروز شود به این ترتیب هیچ دلیل مشخصی برای ممانعت از مشارکت اسد در انتخابات وجود ندارد.

 

شرکت‌کنندگان در این نشست استراتژی‌ای را در برابر روسیه تصویب کردند که با آن نیات واقعی مسکو در فراهم کردن شرایط مناسب برای برگزاری انتخاباتی زیر نظر سازمان ملل و ترغیب دمشق به مذاکره درباره قانون اساسی جدید را مورد ارزیابی قرار داده و پس از این دیگر به سخنان گمراه‌کننده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اکتفا نشود.

 

ساترفیلد افزود: ما با برگزاری نشست‌های بیشتری در شورای امنیت و توسعه تبلیغات رسانه‌ای علیه ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه)، از موقعیت ضعیف او در انتخابات آتی به شکلی مثبت و در راستای ترغیب روس‌ها به کنار گذاشتن اسد استفاده خواهیم کرد.

 

به گفته ساترفیلد، آمریکایی‌ها با تعیین ویلیام روبوک، به عنوان نماینده خود در نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در تلاش هستند کانالی دیپلماتیک برای خود با شرق فرات و کردها ایجاد کنند. آنها پیشنهاداتی مبنی بر ارتقای جایگاه دیپلماتیک کردها در مذاکرات بدون تحریک ترکیه ارائه کردند به ویژه که ترک‌ها از اقدامات آمریکا در این مسیر مطلع بودند و به همین دلیل حمله خود به عفرین سوریه را توجیه می‌کنند.

 

علاوه بر این آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند در مذاکرات ژنو نمایندگان کردها تحت عنوان نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) گسترش یافته و هیئتی به نمایندگی از شرق فرات و نیز هیئتی از مخالفان سوری تشکیل شود که به واسطه آن هیئت دولت سوریه تحت فشار گذاشته شود.

ایسنا

نمایندگان پارلمان عراق پرونده حضور نظامی آمریکا را باز می کنند

نماینده فراکسیون ائتلاف ملی در پارلمان عراق گفت تعدادی از نمایندگان مجلس ملی این کشور قصد دارند پرونده حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور را باز و پیشنهاداتی را برای تصمیم گیری پارلمان در این خصوص مطرح کنند.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, خبر

سیاستمدار کرد: دولت چک صالح مسلم را به ترکیه تحویل نمی‌دهد

سیاستمدار کرد عراق در خصوص دستگیری ‘صالح مسلم’ رهبر سابق ‘حزب اتحاد دمکراتیک’ کردستان سوریه گفت: مسلم از سوی پلیس جمهوری چک مورد بازجویی قرار گرفته، ولی این کشور وی را به ترکیه تحویل نخواهد داد.

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, سوریه

یک پژوهشگر اسرائیلی؛ آمریکا درحال بررسی انتقال اینجرلیک به‌مناطق کردنشین عراق یا سوریه است

به نقل از سومریه نیوز، بنحاس عنبری، از پژوهشگران سرشناس اسرائیلی تاکید کرد: آمریکا  طرحی برای انتقال پایگاه نظامی اینجرلیک از ترکیه به کردستان عراق یا مناطق کردنشین در شمال سوریه را در دست بررسی دارد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه, عراق