دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

اقتصاد مصر با همکاری روسیه و کشورهای «بریکس» طی چند سال آتی احیا می‌شود

پایگاه خبری «دویچه وله» آلمان در تحلیلی با اشاره به حجم گسترده قراردادهای اقتصادی مصر و روسیه با طرح این پرسش که این همکاری ها چه تبعاتی بر روابط اقتصادی مصر با شرکای غربی اش دارد؟ نوشت: اقتصاد مصر با همکاری روسیه و کشورهای «بریکس» طی چند سال آتی احیا می شود.

 

تحلیل دویچه وله درمورد احیای اقتصاد مصر در کانال همکاری با روسیه و بریکس

 

این پایگاه خبری آلمان نوشته است: مصر و روسیه قراردادهای اقتصادی بزرگی به ارزش ده ها میلیارد دلار در بخش های زیرساختی، انرژی و صنعت امضا کردند. آثار احتمالی این قراردادها بر اقتصاد مصر و نیزعواقب آن بر روابط اقتصادی قاهره با سایر شرکای غربی اش چیست؟

 

قراردادهای پوتین در قاهره به معنای کاهش نقش آمریکا در این کشور است؟

 

دویچه وله در ادامه تحلیل خود می نویسد: قرار داد ساخت نیروگاه هسته ای «الضبعه» به ارزش بیش از ۲۹ میلیارد دلار، پروژه ساخت منطقه صنعتی روسیه در شرق شهر «پورسعید» به ارزش حدود ۷ میلیارد دلار و ده ها پروژه دیگر نفتی، گازی، نوسازی خطوط رآه آهن، کارخانه تولید آهن، فولاد و آلومینیوم بیان کننده میزان رابطه عمیق میان روسیه و مصر در زمینه های مختلف از زمان رئیس جمهور شدن «عبد الفتاح السیسی» است.

 

این میزان تحول رشد تبادلات تجاری میان دو طرف طی سه سال گذشته را نشان می دهد. حجم این مبادلات از سال ۲۰۱۳ که ۲.۵ میلیار دلار بوده و با رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی به بیش از ۴.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. روسیه جای غرب را به عنوان اولین صادرکننده گندم به مصر گرفته و سالانه ۵ میلیون تن گندم به این کشور صادر می کند.

 

از سوی دیگر سرمایه گذاری های مسکو در مصر نیز به بیش از ۳ میلیارد دلار می رسد که بیشتر آن در بخش نفت و گاز است. در جریان سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به مصر در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر/ دی) دو طرف توافقنامه از سرگیری خطوط پروازی میان دو کشور را از فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن/ اسفند) امضا کردند.

 

اهمیت بازار روسیه برای مصر

 

مصر نیز حجم صادرات خود به بازار روسیه را بیشتر کرده است که این اقدام با هدف جبران نقص و مشکلاتی که روسیه در نتیجه تحریم های غرب از زمان بروز بحران در اوکراین مواجه شده، صورت گرفت. آمارهای به دست آمده نشان می دهد که صادرات مصر به بازارهای روسیه به ۲۸ درصد در هشت ماه نخست سال جاری رسیده که معادل بیش از۴۰۰ میلیون دلار است. سبزیجات، میوه جات و پوشاک بخش اعظم این صادرات را شامل می شوند.

 

با توجه به در دسترس بودن نیروی کار و وجود مواد اولیه با قیمت های رقابتی، روسیه امیداور است که بتواند با احداث منطقه صنعتی جدید در مصر و انجام پروژه های مشترک، نیازهای بازار خود را تامین کند. همچنین انتظار می رود منطقه صنعتی که چین درصدد ساخت آن در مصر به ارزش ۲۰ میلیارد دلار است، تولید کالاهای مورد نیاز و صادرات آن را به روسیه دو چندان کند.

 

مصر در بخش های دیگر مانند تسلیحات، صنایع نظامی و هوا و فضا نیز تمایل زیادی به همکاری با روسیه دارد. این مساله نگرانی برخی از تحلیل گران و ناظران غربی را در خصوص آینده روابط مصر و غرب بر انگیخته است.

 

به نظر می رسد که این نگرانی ها درست و به جا باشد. اما به نظر می رسد که کشورهای غربی به دلایل سیاسی در تقویت همکاری ها با السیسی محتاط عمل می کنند و به آن سرعتی که مسکو یا چین به دنبال همکاری با قاهره در زمینه پروژه های راهبردی پیش می روند، نیستند. البته موارد استثنایی نیز در این باره وجود دارد. مثلا در میان شرکت های غربی شرکت آلمانی «زیمنس» سرمایه گذاری بزرگترین ایستگاه گازی تولید برق در مصر را به ارزش ۱۲میلیارد دلار، به عهده دارد.

 

تبادلات تجاری میان مصر از یک سو و اتحادیه اروپا و آمریکا از سوی دیگر، حدود ۴۰ درصد از کل تبادلات تجاری مصر با کشورهای خارجی را شامل می شود. یعنی از کل تبادلات تجاری مصر در سال ۲۰۱۶ که ۸۰ میلیارد دلار بود، حدود ۳۳ میلیارد آن تجارت با اتحادیه اروپا و آمریکا بوده است. اما این مبادلات تجاری طی چندین دهه چیزی جز ضرر برای مصر در برابر غرب نداشته است. زیرا صادرات خارجی مصر به اتحادیه اروپا و آمریکا فقط ۴۰ درصد است.

 

کالاهای مصری تامین کننده بازارهای روسیه

 

مصر چندین سال است که می کوشد منحنی صادرات و واردات خود را با کاهش واردات و افزایش صادراتش تغییر دهد. آمارها و داده های دو سال گذشته ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نشان دهنده کاهش ۲۱ درصدی واردات و افزایش ۲.۲ درصدی صادرات مصر بوده است. با وجود اینکه فرصت های مصر در بازارهای اروپایی که با انواع کالاها اشباع شده، ضعیف است اما به نظر می رسد که این فرصت در سایر بازارها بهتر باشد.

 

از این رو بازار روسیه بزرگترین و بهترین بازار برای کالاهای مصری است به خاطر اینکه واردات بسیاری از مواد غذایی مصر به روسیه پس از اعمال تحریم های غرب بر مسکو، فرصت خوبی به شمار می رود. تاکنون کالاهای خوراکی و مصرفی صادر شده از مصر به روسیه توانستند برخی از کمبودهای بازار روسیه را جبران کنند و به همین دلیل میزان صادرات مصر به روسیه افزایش یافته است در حالی که صادرات مصر به اتحادیه اروپا ۷.۶ درصد در سال ۲۰۱۶ و ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش داشته است.

 

ساختار اقتصادی مصر بزودی احیا می شود

 

روند حاکم بر همکاری های اقتصادی روسیه – مصر به سرعت در حال رشد و توسعه است. حضور عبد الفتاح السیسی در نشست رهبران کشورهای «بریکس» به میزبانی چین در سپتامبر ۲۰۱۷ (مهر/آبان) مصر را به سمت شرکای جدید در حوزه سرمایه گذاری و تبادل تجاری هدایت کرد. در صورت موفقیت مصر در جذب سرمایه گذاری و همکاری با شرکای جدید، ساختار اقتصاد مصر با همکاری قدرتمند روسیه و کشورهای بریکس طی چند سال آتی از نو احیا می شود. بازسازی اقتصاد مصر می تواند به برقراری روابط متوازن قاهره با سایر کشورها نیز کمک کند و تعادلی که قاهره به سبب مشکلات اساسی در تجارت خارجی از دست داده بود، بار دیگر به دست بیاورد. اما روابط مصر با غرب، همچنان اهمیت خود را حفظ خواهد کرد. اگرچه رویکرد جدید مصر مبتنی بر کاهش واردات کالاهای لوکس از غرب و سایر کشورهای جهان خواهد بود. آن هم به این دلیل که روسیه در همکاری اقتصادی اش با مصر بر زیر ساخت ها به گونه ای تمرکز کرده که غرب امکان رقابت با آن را ندارد.

 

 

موفقیت موفقیت مرتبط به ثبات سیاسی است

 

 

اما موفقیت در عرصه اقتصادی، قبل از هر چیز مبتنی بر توازنی است که مرتبط به ثبات سیاسی، بهبود فضای سرمایه گذاری، ایجاد تغییر اساسی در صنایع تولیدی و صادرات کشاورزی در سایه اصلاحاتی است که تاکنون مصر گام های جسورانه ای در راستای آن برداشته که می توان به حذف یارانه های دولتی از بسیاری از کالاهای اساسی، آزاد کردن قیمت ارز، افزایش ذخایر ارز خارجی و کاهش نرخ تورم، اشاره کرد.

 

 

تروریسم، تنها تهدید ثبات سیاسی مصر نیست

 

 

در خصوص ثبات سیاسی باید گفت عواملی که این ثبات را تهدید می کنند، تنها به تروریسم که تاکنون شمال شبه جزیره سینا و گردشگاه های مصر را بیش از اماکن دیگر، هدف قرار داده، محدود نمی شود. عوامل بروز عدم ثبات سیاسی متعدد است که در راس آن، مسائل اجتماعی قرار دارد. به عنوان مثال بالا بودن میزان فقر و بیکاری به دلیل گرانی و کاهش فرصت های شغلی همراه با روند رو به افزایش فساد در دستگاه های دولتی و خصوصی از عواملی است که این ثبات را به شدت تهدید می کند.
ایرنا

عربستان و الجزایر در خصوص مسائل منطقه ای اختلاف نظر زیادی با هم دارند

خبرگزاری آلمان: اختلاف دیدگاه الجزایر با عربستان در خصوص مسائل منطقه ای چیز جدیدی نیست زیرا الجزایر در گذشته جزو قطب سوسیالیستی بود و هنوز هم تاحدودی هست و این قطب مخالف گرایش های سیاسی کشورهای عربی نزدیک واشنگتن است. خبرگزاری آلمان در گزارشی در خصوص روابط عربستان والجزایر نوشت: الجزایر و عربستان در خصوص ... عربستان و الجزایر در خصوص مسائل منطقه ای اختلاف نظر زیادی با هم دارند

ادامه

الجزایر, جهان, خبر, عربستان سعودی, گزارش

سیف‌الاسلام قذافی به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی

سخنگوی قبایل لیبی فاش کرد که سیف الاسلام قذافی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در لیبی آماده می‌کند.   به نقل از شبکه خبری المیادین، باسم الهاشمی الصول، سخنگوی قبایل لیبی و خانواده معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی گفت: سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی از حمایت بزرگترین قبایل برای نامزدی در ... سیف‌الاسلام قذافی به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی

ادامه

جهان, خبر, لیبی

الجزایر با درخواست آمریکا برای اعزام نیرو جهت محافظت از سفارتش مخالفت کرد

خبرگزاری آناتولی ترکیه شنبه شب به نقل از روزنامه فرانسوی زبان «جون اندیبوندون» اعلام کرد الجزایر با درخواست آمریکا برای اعزام نیرو جهت محافظت از سفارتش در الجزیره مخالفت کرد.   این روزنامه به نقل از یک دیپلمات الجزایری نوشت: وزارت دفاع آمریکا در پی اعلام تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس و پیش بینی های ... الجزایر با درخواست آمریکا برای اعزام نیرو جهت محافظت از سفارتش مخالفت کرد

ادامه

الجزایر, امریکا, جهان, خبر

رئیس جمهوری موریتانی: غرب مسئول اوضاع نابسامان لیبی است

‘محمد ولد عبدالعزیز’ رئیس جمهوری موریتانی با بیان اینکه اکنون حکومت و دولتی یکپارچه در لیبی وجود ندارد، گفت: حمله نظامی به لیبی اشتباهی بود که غربی ها مرتکب شدند و در نتیجه این کشورها مسئول وضعیت کنونی در لیبی هستند.   به نقل از پایگاه خبری ‘موریتانیا المعلومه’ رئیس جمهوری موریتانی افزود: دیگر دولت ... رئیس جمهوری موریتانی: غرب مسئول اوضاع نابسامان لیبی است

ادامه

جهان, خبر, لیبی, موریتانی