بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

افشای نقش آمریکا در دستکاری تحقیقات قرارداد جنجالی عربستان – انگلیس

سند جدیدی فاش می‌کند، یک شرکت آمریکایی با دستور یک شاهزاده سعودی نتایج تحقیقات درباره قرارداد نظامی سال ۱۹۸۵ میان عربستان و انگلیس را دستکاری کرده است تا ابعاد پرونده رشوه هنگفت مقام‌های دخیل در آن فاش نشود و روابط دوجانبه لندن – ریاض تحت تاثیر قرار نگیرد.

 

طبق اسنادی که به تازگی به دست روزنامه گاردین رسیده است، یک شرکت حقوقی آمریکایی تحقیقات درباره قرارداد ۴۳ میلیارد پوندی میان انگلیس و عربستان را تحت تاثیر قرار داده است. نتیجه یک تحقیقات کیفری آمریکا درباره رشوه ادعایی در قرارداد تسلیحاتی ۴۳ میلیارد دلاری میان انگلیس و عربستان پس از یک کمپین مخفی لابی دستکاری شده است.

 

این سند محرمانه ابعاد پشت پرده مذاکرات میان یک شرکت حقوقی آمریکایی که یک شاهزاده عربستانی استخدام کرده بود با وزارت دادگستری آمریکا را فاش می‌کند. این گفت‌وگوها اندکی پیش از تکمیل تحقیقات سال ۲۰۱۰ درباره قرارداد عربستان با بزرگترین شرکت تسلیحات‌سازی انگلیس موسوم به بی‌ای‌ای (BAE) انجام شد. این شرکت حقوقی مستقر در واشنگتن در سند فاش ‌شده، تایید می‌کند که با بازرسان سازش‌ کرده است تا جزئیات شرم‌آوری از سند رسمی نتایج تحقیقات آنها حذف شود.

 

این سند ابعاد تازه‌ای از جنجالی‌ترین توافق تسلیحاتی تاریخ را فاش می‌کند و نشان می‌دهد چگونه جلوی افشای مسائلی که می‌توانست به روابط غرب با عربستان لطمه بزند گرفته شد. این قرارداد معروف به قرارداد “الیمامه” بزرگترین و جنجال برانگیزترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ انگلیس به شمار می‌آید. این توافق بزرگ تسلیحاتی در سپتامبر ۱۹۸۵ میان انگلستان و عربستان منعقد شد و اولین جنگنده تورنادو در سال ۱۹۸۶ به سعودی‌ها تحویل داده شد.

 

این قرارداد سفارش‌های بسیاری برای دریافت هواپیماهای جنگنده تورنادو، بالگردها، تانک‌ها و مهمات انگلیسی که بیشتر آنها از سوی شرکت صنایع دفاعی و هوافضای «بی‌ای‌ای سیستمز» و شرکت «بریتیش ایرسپیس» ساخته و یا تجهیز می‌شوند، را شامل می‌شد. عربستان برای تامین هزینه این معامله توافق کرده بود روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام برای دولت انگلیس و به ویژه شرکت‌های نفتی بی پی و رویال داچ شل تهیه کند.

براساس اسناد وزارت خارجه انگلیس، شاهزاده بندر بن سلطان، وزیر دفاع وقت عربستان هم نقشی اساسی در مذاکرات مربوط به این معامله ایفا کرد. براساس برخی گزارش‌ها، این معامله بیش از ۳۰ میلیون دلار برای حساب شاهزاده بندر در بانک ریگزِ واشنگتن، سود در برداشته است.

 

این قرارداد جنجالی بار دیگر در آستانه سفر محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم دوفاکتوی عربستان به لندن در کانون توجه قرار گرفته است. او قرار است با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس دیدار داشته باشد. او در ماه نوامبر طرح ضد فسادی را به راه انداخت که بازگشت میلیاردها دلار به خزانه دولتی را تضمین می‌کند.

ایسنا

روابط پنهانی ریاض – لندن در جنگ یمن و قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری

در آستانه سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس، دولت محافظه کار «ترزا می» متهم شده که با صدور مجوز برای صادرات پنهانی و مخفیانه و گسترده تسلیحات به عربستان سعودی از حملات نظامی این کشور به یمن حمایت کرده است.

ادامه

انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی, یمن

سندرز: نقش آفرینی آمریکا در جنگ یمن، مغایر با قانون اساسی است

«برنی سندرز» سناتور برجسته و دموکرات از ایالت ورمونت آمریکا روز چهارشنبه در یک پیام توئیتری اعلام کرد که «امروز ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر، به همراه سناتور جمهوریخواه مایک لی و سناتور دموکرات کریس مورفی قطعنامه ای مشترک را به صحن سنا ارائه خواهیم کرد که خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از جنگ ... سندرز: نقش آفرینی آمریکا در جنگ یمن، مغایر با قانون اساسی است

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, یمن

وتوی قطعنامه انگلیس درباره ایران / تصویب قطعنامه درباره یمن

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش داد: روسیه پیش‌نویس یک قطعنامه‌ شورای امنیت را که در آن نسبت به تعرض ایران به تحریم‌های سازمان ملل متحد در قبال یمن ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خبر, روسیه, فرانسه, یمن